זה רק הלב שכואב לך

לב

כשהתקף לב מכה, הוא לא בא פתאום. ברוב המקרים, תחושות וסימנים מקדימים נמצאים שם לפני שהמצב מחייב פינוי מיידי לבית החולים. תתפלאו לגלות, אך נשים חוות את ההתקף בצורה שונה מגברים. הסימפטומים הגבריים הקלסיים של התקף לב, כגון כאב בחזה שקורן אל הזרוע, פחות שכיחים אצל נשים. אצלן ישנם תסמינים מעורפלים או “שקטים” יותר, שהן עלולות לפספס וכדאי לשים לב אליהם:

  • כאב או תחושת אי נוחות בחזה הם תמיד סימפטום שיכול להעיד על התקף מתקרב. נשים יכולות לחוות אותו קצת שונה מגברים. הכאב מתבטא בעיקר בתחושה המזכירה הידוק מלקחיים והוא לא חייב לקרות בצד שמאל של החזה, אלא בכל בית החזה.
  • כאב בזרוע, בגב, בצוואר או בלסת נפוץ יותר אצל נשים מאשר גברים. כאב זה עלול ליצור בלבול אצל נשים, היודעות כי כאב המזוהה עם התקף לב מתרחש בדרך כלל באזור החזה או יד שמאל. הכאב הזה יכול להיות הדרגתי או פתאומי והוא עלול לדעוך לפני שיהפוך לאינטנסיבי לכן חשוב לשים לב אליו.
  • כאב בטן: לעיתים אנשים מבלבלים בין כאב בטן שנוצר כתוצאה מהתקף לב לבין כאב בבטן כתוצאה מכיב, צרבת או מחלה אחרת. הדרך הכי טובה לתאר את הכאב מהסוג הזה הוא כאילו משאית החליטה לחנות לך על הבטן – חשוב ללכת לבדוק ולבקש מהרופא לתת את הדעת על האפשרות שמקור הכאב הוא בלב.
  • בחילה, סחרחורת או קושי בנשימה: אם יש לך תחושה כאילו רצת מרתון, למרות שזה לא קרה, זה יכול להיות סימן מקדים להתקף לב, במיוחד אם הוא מלווה בשאר הסימפטומים.
  • הזעה: אם פתאום מגיע גל של זיעה קרה שמרגישה יותר כמו תגובה ללחץ מאשר מפעילות גופנית, זה עלול להיות עוד סימפטום להתקף לב. רצוי לבדוק את זה במיוחד אם את לא נוהגת להזיע כך בדרך כלל.
  • עייפות: אם תוקפת אותך עייפות לא מוסברת אפילו כשאת במצב של מנוחה, הדבר יכול להעיד על התקף. מדובר בעייפות קשה שתוקפת באזור החזה ולא מאפשרת אפילו לקום או לבצע פעולות פשוטות.

למרות שחלק מהסימפטומים שצוינו יכולים להעיד גם על בעיות אחרות, אם יש ספק, עדיף תמיד לפנות לייעוץ רפואי כדי לשלול את הסיכון שמדובר בכל זאת בהתקף לב, שהוא, כידוע, מצב מסכן חיים.