וובינר: הנקה בכל זמן ובכל מקום

הנקה היא זכות בסיסית של כל אימא ושל כל תינוק

נשים רבות חולמות ומתכננות להניק אך נתקלות בקשיים המפריעים למימוש החלום. הקשיים שעלולים לצוץ בימי שגרה מתגברים לעיתים בעת התמודדות עם מצבי לחץ כמו בימי הקורונה. לפניכם סיכום וובינר שנערך בהנחיית רחלי חביב, אחות יועצת הנקה ומנהלת טיפת חלב במכבי שירותי בריאות, ובו כלים להנקה נעימה.

חשוב שתדעו:

– וירוס הקורונה אינו עובר כידוע לנו בחלב אם, ניתן להדבק מהאם בכל צורת האכלה ויתכן שכמו במחלות אחרות, נוגדנים למחלה יעברו מהאימא לתינוק בחלב האם, אך בעת ההנקה מופרש אוקסיטוצין שמרגיע ומפחית לחץ אצל האם ואצל התינוק.

– יש להניק תוך שמירה על הגיינה. כאשר האם חולה, מומלץ לתת חלב שאוב תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות על ידי גורם אחר.

מידע כללי וטיפים:

– כאב ופצעים בזמן הנקה: נגרמים בעיקר על ידי תנוחה לא מותאמת או בשל מבנה הפה והלשון של התינוק.
– הקפדה על הנקה בתנוחה מומלצת תסייע לפתור חלק ניכר מהקשיים.
– האכלה בתנוחה תומכת הנקה מסייעת לתינוק לאכול בקצב ובכמות התואמים ביותר לצרכיו.
– לשון קשורה: הסימנים הנפוצים ללשון קשורה הם קרום נצפה המחבר בין הלשון ללסת התחתונה, שינוי במבנה הפטמה בסיום ההנקה, חוסר יכולת להוציא את הלשון מעבר לקו הלסת התחתונה או לשון שטוחה בזמן בכי. במידת הצורך ניתן לפנות לבירור אצל יועצת הנקה/ רופא הנקה/רופא מומחה להתרת לשון.
– ניהול הנקה: מומלץ להאכיל תינוקות במועד ובכמות על פי דרישתם (כאשר רואים שהתינוק עושה תנועות חיפוש עם פיו, מכניס את ידיו לפה מתחת לגיל חודשיים או בוכה), בין אם מיניקים, נותנים חלב שאוב או תרכובת מזון לתינוקות.
– יש לעקוב אחר סימני הנקה, מתן שתן, מתן יציאות, תינוק המתעורר עצמאית ומבקש לאכול, ותינוק רגוע. במידת הצורך ניתן להתיעץ עם יועצת הנקה/ אחות טיפת חלב/ רופא ילדים
– מעקב אחר משקל בטיפת חלב על פי הנחיות משרד הבריאות. מומלץ לשקול את התינוק עד גיל שבועיים ולאחר מכן בגיל חודש. התינוק יחזור למשקל הלידה עד גיל 10-14 ימים, יעלה בחודש הראשון לחייו 800-1000 גרם לערך וכך גם בחודש השני לחייו. אחות טיפת חלב תוכל לבדוק אם העליה במשקל תקינה.
– שאיבת חלב: מומלץ להתיעץ עם יועצת הנקה על מנת להתאים את השאיבה למטרות אותן האימא רוצה להשיג ולהתאים משאבה אשר תסייע להשגת המטרה המבוקשת.
– האכלה מבקבוק: מומלץ להאכיל בתנוחה תומכת הנקה כפי שהודגם בהרצאה. הקפידו שהתינוק יהיה בתנוחה זקופה והבקבוק מוחזק במקביל לרצפה כך שהפטמה תהיה מלאה בחלב רק עד מחציתה. בליעת אוויר על ידי התינוק בתנוחה זו, אינה מגבירה כאבי בטן (קוליק) אצל התינוק.

בכל שאלה וצורך בסיוע, ניתן לפנות למוקד הטלפוני במכבי ללא הפסקה 3555*, למרפאות ההנקה וליועצות ההנקה של 'מכבי שלי'.