התמכרות, קווים לדמותה

כשחושבים על התמכרות חושבים בדרך כלל על חומרים כמו סמים ואלכוהול, אבל התמכרות מגיעה בעוד צורות רבות

כיצד נוכל לזהות התמכרות, ומה אפשר לעשות? לכבוד השבוע העולמי למאבק בסמים, כמה דברים שכדאי לדעת

מהי התמכרות?

התמכרות היא מצב של תלות בחומר או במצב מסוים. כשהחומר או המצב אליו מתמכרים וממנו שואבים הנאה אינם זמינים, נוצרת תחושה קשה שמלווה בתסמיני גמילה. ככל שהתלות בחומר או במצב הממכר עולה, כך עולה גם כמות ותדירות הצריכה שלהם, משום שהגוף "מתרגל" למצב או לחומר – ודורש לצרוך עוד ועוד.

מהם הסיכונים בהתמכרות?

התמכרות יכולה לנבוע מסיבות נפשיות או כתוצאה משימוש בחומר ממכר כמו אלכוהול, ניקוטין או סמים. למעשה אפשר להתמכר כמעט לכל דבר – מין, הימורים, רשתות חברתיות ועוד. החומר, הפעילות או המצב הממכרים, מייצרים תחושת סיפוק מיידית, אך בטווח המתמשך יוצרים השפעות גופניות ונפשיות מזיקות, ומשליכים על היחסים עם הסביבה, לרבות יצירת בעיות בעבודה, בבית הספר או בבית.

האם אוכלוסייה מסוימת נוטה יותר להתמכרות?

הנטייה להתמכרות שונה בין אדם כזה לאחר. מה שמשפיע לרוב על נטייה זו היא הגנטיקה. ברוב המקרים, אדם אשר קיימת אצלו הנטייה הגנטית להתמכרות לא יהפוך למתמכר פעיל, אלא אם ייחשף לגורם המסוים שיעורר אצלו את ההתמכרות.

אילו גורמים יכולים להגביר את הסיכון להתמכרות?

גורמים סביבתיים שונים עלולים להגביר סיכון זה, כמו למשל: מצבי לחץ נפשי, עומס רגשי, עוני, אבטלה, חיים לצד הורה שסובל מהתמכרות כלשהי, ועוד. במצבים אלה עשוי להיווצר "פיתוי" לצרוך את החומר או המצב הממכרים כיוון שהם מהווים לכאורה דרך להתמודדות עם הקושי, ועונים על הצורך ב"אסקפיזם", בריחה ממציאות לא פשוטה.

איך נזהה התמכרות?

בזמן שרוב האנשים יצרכו חומרים שונים במידה וללא בעיה, מתמכרים יחוו צורך מתמשך לצרוך אותם בצורה מוגזמת, בלי שליטה. כך למשל שתיית כוסית יין בזמן מפגש עם חברים, היא התנהגות שמגיעה ממקום של בחירה, בעוד שהצורך לשתות בלי הגבלה, ומצב של אי שקט כאשר אין אלכוהול בנמצא, יכולים להעיד על קיומה של בעיה.

חשוב לדעת! כל התמכרות נחשבת לבעיה ודורשת טיפול מתאים.

המחלקה לטיפול בהתמכרויות באגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, ממונה על מתן שירותי אבחון, טיפול, ייעוץ ושיקום למשתמשים ולמכורים לסמים, אלכוהול ולחומרים פסיכואקטיביים אחרים וכן אבחון וטיפול בהתנהגויות ממכרות אחרות.

זיהיתם בעיה? אל תהססו לפנות לקבלת עזרה.