התמכרות סלולרית – גם אתם התמכרתם לסמארטפון שלכם?

22805-Blog_photo_NEW_rosh-hashana_v5

בואו נשים הכל על השולחן (כולל מכשירים ניידים): מהפכת הסלולר סובבה לנו את החיים. עם כניסת הטלפונים החכמים, שמשאירים אותנו מחוברים בכל דקה ביום לחשבונות הדוא"ל והרשתות החברתיות שלנו, הפכנו אפילו יותר מכורים.

אין ספק שבמדינה כמו שלנו, שבה אירוע רודף אירוע והצורך להיות קרובים ומחוברים לכל מה שקורה, אפשר להבין את הצורך בכך, אבל מגיפת הסמארטפונים הפכה מזמן לתופעה עולמית.

מחקר שנערך בארה"ב מצא כי 46% מהבוגרים האמריקאים הם בעלי טלפון חכם ומחקר נוסף בקרב 1,600 מנהלים ואנשי מקצוע העלה ממצאים "חמורים" אף יותר – 70% אמרו שהם מציצים בטלפון תוך שעה מהרגע שקמו, 56% מציצים בטלפון שלהם בשעה שלפני השינה, 48% מציצים בו בסוף השבוע (כולל בערבי שישי ושבת), 51% מתעדכנים בצורה רציפה במהלך חופשה ו-44% אמרו שיחוו חרדה מסוימת אם יאבדו את הטלפון שלהם ויישארו ללא טלפון במשך שבוע שלם.
כל הנתונים האלה מעלים את השאלה מדוע אנשים מתמכרים כך, ברמה שהם מוכנים אפילו לסכן את חייהם בשליחת סמס בזמן נהיגה? את התשובה לכך ניתן למצוא בהתמכרות.

אחד הסימנים להתמכרות, הוא התפתחות סבילות הולכת וגוברת לגורם הממכר, כך שככל שהזמן עובר יש צורך בעוד ממנו על מנת להגיע לסיפוק. האינטרנט לא שונה בעניין זה מהתמכרויות אחרות. בתחום האימיילים לדוגמא, מתעורר סיפוק הדומה למכונת מזל בקזינו, כיוון שלעולם לא ניתן לדעת מתי תגיע התגובה וכך גובר הדחף לבדוק כל רגע. מחקרים הצביעו על כך שאנשים לא מתמכרים לסמארטפון עצמו, אלא לפעולת הבדיקה ועדכון המסרונים והמיילים בצורה כפייתית. עוד מצא אותו מחקר שהדחף לבדוק את ההודעות מלוּבּה ברגעי שעמום וחוסר מעש.

מלבד יצירת דפוס התנהגות כפייתי, משפיעים הסמארטפונים גם על נפש האדם. גודלם הזעיר וזמינותם לכל מידע ושאלה, גורמים לאדם לעשות בהם שימוש כמעט כל בשעות היום. מצב זה יוצר סביבה של הסחות דעת והפרעות קבועות ובלתי נשלטות, הגורמות לאדם למעט להתעסק במחשבותיו שלו או לקיים חשבון נפש. המכשיר למעשה ממלא כל רגע פנוי.
ובכן, כמה מדאיג זה?
התשובה תלויה במידת ההפרעה להתנהלות התקינה של חיי היום יום.

לא יכולים להיפרד מהמכשיר? הנה כמה טיפים.

הֵיוּ מוּדעים לסיטואציות והרגשות שבגללן אתם משתמשים בסמארטפון. שעמום? חרדה? – אולי משהו אחר יכול להרגיע אתכם?

היו חזקים. כשהנייד שלכם משמיע את קולותיו וצליליו זה מפתה לענות, אך נסו להימנע מהפיתוי אם אתם עסוקים בדברים דחופים יותר או כאלה שדורשים ריכוז מלא (נהיגה כבר אמרנו?).

היו ממושמעים והגבילו שימוש במכשיר בסיטואציות מסוימות (כמו למשל כשמבלים עם הילדים או בנהיגה) או לחלופין, בשעות מסוימות. תופתעו לגלות את ההנאה המצויה בהחזרת השליטה לידיכם.

לכתבה המלאה: http://www.webmd.com/balance/guide/addicted-your-smartphone-what-to-do?