באנו חושך לגרש: איך מתמודדים עם חרדות?

חרדות

חושך העסיק את האדם מאז ומתמיד, ולא סתם מוקדש חג שלם להתמודדות של האדם עם הדברים שמפחידים אותו. חג החנוכה הוא הזדמנות פז לעסוק באחד הדברים שיותר מעסיקים ומפחידים אותנו – החושך והחרדות שמתעוררות בנו

לכל אחד מאתנו יש דימוי לחשכה בחיינו החל מחרדות כלכליות, איומים ביטחוניים, סכנות בריאותיות ועוד.

עצות להתמודדות עם חרדות

הפתרון: עשייה

הפתרון לכל החרדות והדאגות הללו הוא העשייה. רבים מאמינים כי דאגות הן עניין חשוב, ולכן צריך לחשוב ולהגות בהן עוד ועוד, להעמיק ולחקור אותן, ואז אולי יגיע הפתרון. האמת העצובה היא, שדאגות אינן נעלמות כשחושבים עליהן עוד ועוד. להפך, הן הולכות ומתעצמות במוחנו. דווקא כשאנחנו יוצאים אל העולם החיצוני, עולם העשייה, ועסוקים בפעילות כלשהי, השפעתן הרעה של הדאגות עלינו הולכת ופוחתת.

מה שטוב לצ'רצ'יל טוב גם לכם

חשבו על וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה בזמן מלחמת העולם השנייה, שהוביל את בריטניה ואת העולם החופשי כולו לניצחון על גרמניה הנאצית. צ'רצ'יל היה אכול דאגות וחרדות לאורך תקופת המלחמה, אך יחד עם זאת, הוא הקפיד על שגרה של ארוחות קבועות, זמני עבודה קבועים, וחשוב מאוד – תחביבים קבועים. הוא צייר, כתב, השתעשע עם חיות המחמד הרבות שלו ואף בנה להנאתו קיר לבנים בחצר ביתו.

הציבו לעצמכם יעד ברור

אז הפתרון לדאגות הוא פשוט לעשות? כל דבר? לא משנה מה? לא בדיוק. בעולם הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית אנו נותנים חשיבות רבה ליעדים שאנשים נוהגים להציב לעצמם. עצרו רגע לחשוב מה היעד שלכם ולאן אתם מכוונים.

להלן מתכון משמעותי וקל ליישום במציאת יעד ראוי: חשבו על הדברים שהכי מעניינים אתכם והכי חשובים לכם. עכשיו חשבו מה מתוך הדברים שמניתם נחשב למיומנויות החזקות שלכם. הכינו לכם שתי רשימות ובכן תכתבו רק את הדברים המשמעותיים שעלו. ברשימה אחת כתבו את הדברים שהכי מעניינים אתכם ואת הדברים שהכי חשובים לכם, וברשימה השנייה כתבו במה אתם מוכשרים, כלומר אלו מיומנויות באות לכם יותר בקלות. לאחר שקיבלתם שתי רשימות, בצעו את ההצלבה המתבקשת בין הדברים. מה קיבלתם? נושא חשוב, מעניין ומשמעותי, ומיומנויות שיסייעו להשיג אותו. אלו יוצרים יחד יעד ראוי. היעד הזה הוא הנר הקטן שאנו אוחזים בידנו ובאמצעותו נוכל לעמוד באומץ כנגד החשכה.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: ראובן איפרגן, עובד סוציאלי (MSW), מכבי שירותי בריאות

למידע נוסף אודות הפרעת חרדה >>

לכל הזכויות לטיפול בחרדה במכבי >>