למה כדאי לכם להכניס רימון לתפריט שלכם?!

הרימון, אם לא ידעתם, הוא פצצת בריאות! ויש לו תכונות בריאותיות מגוונות מעניינות.  אז הנה כמה עובדות על הפרי עם הצבע הכי מרשים בשכונה כולל סיבות מצוינות לצרף אותו לתפריט שלכם.  ולא רק בגלל המראה 

מאז ימי קדם נחשב הרימון לפרי המשמש למטרות מגוונת, מלבד אכילה. אכילתו בראש השנה נחשבת לסגולה למצוות ואריכות ימים בשל מספר גרעיניו הרב, השווה, לפי המסורת, למספר המצוות. צבעו האדום היציב, אימת ההורים שהלבישו את ילדיהם בחולצות לבנות לחג, שימש בימים קדומים את תעשיית הטקסטיל. אמנם מאתגר לחלץ את גרעינים מהקליפה, אבל הוא שווה את המאמץ בשל כמות התכונות הטובות שבו – מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכבי, ריכזה אותן עבורכם

מלא כרימון

לרימון יש מקום מכובד במחקרים שנעשו על פירות והוא נמצא כבעל סגולות בריאותיות. הוא עשיר בוויטמינים C, E  ויטמינים מקבוצה B, סיבים תזונתיים, אשלגן ופוליפנולים כדוגמת אנתוציאנינים, ופיגמנטים אדומים שמקנים לו את צבעו האדום המרשים.

כל הרכיבים התזונתיים הללו יחדיו, קושרים לו פעילות בריאותית רבה כמו סיוע בהפחתת רמות לחץ דם (דבר התורם למניעת יתר לחץ דם והתפתחות של מחלות לב וכלי דם), השפעה טובה על שומני הדם על ידי הפחתה שלLDL  –  כולסטרול (שמכונה "הכולסטרול הרע"). הוא נמצא קשור בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן – בשל הכמות הגדולה של נוגדי החימצון שיש בו, המגנים על התא ומעכבים סרטן, בעיקר העור והערמונית.

אור אדום לזמן

טוב, הוא לא עוצר ממש אלא יותר נמצא כמעכב תהליכי הזדקנות (אנטי אייג'ינג) – האנטוציאנינים והפוליפנולים שהזכרנו קודם מכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון המגינים על התא מפני חמצון, שהוא התהליך העיקרי הגורם להזדקנות התא.

האם ניתן להתייחס לרימון כמו אל מעיין נעורים מהטבע?

ברימונים אכן ישנה חומצה הידרוקסית, הנמצאת גם בפירות נוספים. חומצה זו יכולה לסייע לעיתים בקילוף שכבות העור העליונות ולמזער נזקי שמש מינוריים כמו התחלה של תהליכי פיגמנטציה. אולם, שימוש במיץ הרימון עצמו לא מגן בפני השמש, ולא מכיל את החומצה במינון טיפולי. כך שמי שבוחר לרכוש קרם פנים על בסיס רימונים, חשוב שיוודא כי הקרם מכיל גם מקדם קרינה. יש להשתמש, במקביל לקרם, גם באמצעי הזהירות הרגילים (כובע, הימנעות מחשיפה מוגזמת לשמש וכדומה).

על רימון והורמון

זרעי הרימון מכילים פיטואסטרוגנים ואיזו פלבנואידים ולהם פעילות אסטרוגנית עדינה. הכמות בפרי אחד כמעט זניחה ולכן אין חשש.  נשים בגיל המעבר מוזמנות כמובן לשלב אותו בתפריט.

החלק הטעים של העניין: תזונה

מבחינה תזונתית, הרימון אכן מכיל אנטי אוקסידנטים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים אשר באופן כללי מסייעים לבריאות הגוף, שיפור המערכת החיסונית ועל ידי כך גם שמירה על מראה עור פנים בריא.

אולם, לא מדובר בנוסחת  קסם. המרכיבים שברימון לא יכולים להחליף תזונה מאוזנת המכילה מגוון  פירות וירקות, שתייה מספקת של מים ופעילות גופנית.

צריכת רימונים או מיץ רימונים יכול לסייע בשמירה על בריאות טובה אך כמו בכל פרי מיץ הפרי מכיל כמות גדולה של סוכר. סוכר הפירות אמנם נחשב ל"טבעי" אך הוא בכל זאת מעלה את רמות הסוכר בדם, מוביל לעליה ברמות הטריגליצרידים ולכן יש לצרוך ממנו במתינות.

מומלץ לכן להעדיף לאכול את הגרעינים העשירים בסיבים תזונתיים לעומת שתיית מיץ. מנת פרי אחת שווה לאכילת גרעינים מרבע רימון בינוני.

גרעיני רימון ישדרגו כל הרכב של מנה שתכינו בשל המרקם הייחודי והצבע האדום/סגול שמוסיף הרבה חן ועניין למנה.

מרענן חך: סלט שורשים, תפוח ורימון

סלט פריך, צבעוני ומלא בבריאות, מתאים כפתיח לארוחת חג וניתן גם לשמור מעט מתערובת הירקות בצד ללא תיבול ולהגיש ל"ארוחת השאריות" שלמחרת.

מה צריך?

עלי חסה מחסה אחת

2 קולרבי קלופים

3 גזרים בינוניים קלופים

1 סלק בינוני קלוף

2 תפוחים ירוקים בינוניים חתוכים לקוביות קטנות או פלחים דקים

4 כפות גרעיני רימון

10 אגוזי מלך חתוכים גס

לרוטב:

1 כף רכז רימונים

מה עושים?

  1. חותכים את הקולרבי, הגזר והסלק למקלות
  2. מוסיפים קוביות/פלחי תפוח ירוק, רימון ואגוזי מלך
  3. מוסיפים כף רכז רימונים ומערבבים היטב לפני ההגשה