הקש האחרון: מדוע כדאי לוותר על קשית השתייה?

יד מחזיקה קשיות פלסטיק צבעוניות על רקע חוף ים

היא נוחה לשימוש אבל מזיקה לסביבה, היא גורמת לנו לשתות מהר מהרגיל ולצרוך כמויות נוזלים גדולות יותר. אז מה בעצם אנחנו יודעים על הקשית? לכבוד יום קשית השתייה העולמי, נילי מילר קלמן, דיאטנית במכבי ורכזת תזונה בטיפולי בית וגריאטריה, לוקחת אותנו אחורה להיסטוריה של הקשית ומרכזת 5 עובדות חשובות על השימוש בה

בשנת 1888 נרשם פטנט על המצאת קשית השתייה המודרנית. אז הוחלט כי אורכה הרצוי יהיה 21.6 ס"מ, ורוחבה יהיה כזה שגרעיני לימון לא יוכלו לעבור דרכו.

שתייה באמצעות קשית הייתה ידועה גם בעולם העתיק. הקשיות הראשונות היו שייכות לשומרים בשנת 3500 לפני הספירה. הם השתמשו בהן כדי לשתות בירה ולהימנע מהקצף שנוצר עקב התסיסה. בנוסף הקשית נזכרה גם בתלמוד, בפירוש רש"י.

באמצע 2018 העיר סיאטל החלה במהלכים לאיסור השימוש בקשיות העשויות מפלסטיק, במטרה להפחתת פסולת הפלסטיק ומעבר לשימוש במוצרים מתכלים. בנוסף, רשתות פופולריות כגון מקדונלד'ס וסטארבקס הצהירו שבסניפיהן יופסק השימוש בקשיות פלסטיק במהלך שיושלם ב-2019. גם בישראל מסעדות רבות החליטו להפסיק להגיש קשים עם המשקאות שלהן. מהלכים אלו ודומים להם באו בעקבות מחאה שהתעוררה בעולם נגד השימוש בקשיות פלסטיק, המזהמות את הים וגורמות להכחדתם של צבי ים ומינים אחרים, ובכללי לזיהום סביבתי רב.

כדאי שתדעו – 5 עובדות על שימוש בקשית:

  1. קשית רב פעמית מסייעת בשמירה על הסביבה: במידה ובכל זאת בחרתם להשתמש בקשית, עשו שימוש בקשית רב פעמית (מפלסטיק קשיח או ממתכת) או בקשית העשויה נייר, זאת על מנת לצמצם את הנזק הסביבתי הנגרם מפלסטיק.
  2. עלולה לגרום לגזים: בפעולת השתייה מקשית, אנו שותים מהר יותר ועלולים לשאוף אוויר אל מערכת העיכול, יותר מאשר בתהליך השתייה הרגיל. אוויר זה מצטבר ועלול להוביל לאי נוחות, נפיחות או גזים.
  3. מפריעה לתחושת השובע: בנוסף, שתייה מהירה עלולה לשדר למוח שהמזון הנצרך קטן מכפי גודלו ומאוד מהר נהיה רעבים שוב. זאת לעומת אכילה איטית ומבוקרת באותה הכמות שמאותתת למוח שהגוף כבר שבע.
  4. מסייעת בהגברת נפח השתייה: שימוש בקשית עשוי לסייע להגברת נפח השתייה אצל אנשים המתקשים לאכול או לשתות, כמו למשל קשישים או אצל אנשים בעלי קשיי בליעה או אלו המתקשים לשתות מכוס.
  5. אינה מתאימה לשתייה חמה: יש להיזהר משתיית משקאות חמים דרך קשית. כאשר אנו שותים משקה חם מאוד דרך קש, יש סבירות גבוהה שנקבל כוויה. במשיכה מהירה של הנוזל החם דרך הקש, קיים קושי לחוש ולווסת את הטמפרטורה של המשקה מה שגורם לכוויות בחך.
  6. אינה מפחיתה את נזקי השתייה המתוקה: יש המאמינים כי שתיית משקאות מתוקים בקשית מצמצמת את המגע עם השיניים, ובכך מפחיתה את הנזק של הסוכר לשיניים. זה כמובן מיתוס שהופרך מזמן.

אז לפני שאתם מבקשים קש במסעדה, תחשבו פעמיים אם זה באמת נחוץ לכם.

מוגש כחומר למחשבה.