הפעם הראשונה שלי

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(22023)2

לא סתם יש הילה ושיח סביב קיום יחסי מין בפעם הראשונה. אצל מתבגרים זה אף בולט יותר. מחקרים מוכיחים כי הדימוי העצמי שלנו תלוי גם במין שלנו. אצל גברים ההשפעה היא לרוב חיובית, ואילו אצל נשים היא לשלילה.

במחקר שנערך באוניברסיטת פן-סטייט ופורסם בכתב העת Journal of Adolescence נבחנו 434 נערים ונערות בני 17–19. נמצא כי הנערים היו מרוצים ממראם החיצוני לאחר קיום יחסי המין בפעם הראשונה ואילו נשים הפכו לפחות שבעות רצון. למרות זאת, במשך השנים ולאורך התקופה שבה שהו הנערות בקולג' (4 שנים) התהפך המצב והן הפכו לבטוחות יותר בגופן, לעומת הגברים, שהפכו לבטוחים פחות.

"המעניין הוא שלא מדובר בנערות בנות 12, כי אם בנשים צעירות בנות 17 או יותר, שכאשר קיימו יחסי מין בפעם הראשונה ירד דימוי הגוף העצמי שלהן", אומרת אווה ס' לפקוויץ', ממחברות המחקר. "אם אותן בנות מרגישות רע יותר עם עצמן, זה אומר משהו לגבי יכולתן לפתח מיניות בריאה, ודימוי עצמי חיובי".

"האופן שבו אדם חווה את המציאות מושפע רבות גם מחוויות מוקדמות מאוד בילדות, והדימוי העצמי אינו יוצא דופן במקרה זה", מסביר בעז גסטהלטר, פסיכולוג קליני מומחה לילדים ונוער במכבי שירותי בריאות.

"כך, לדוגמה, הדימוי העצמי עשוי להיות מושפע מיחס הסביבה לאדם בעת הינקות, לכמות האהבה שקיבל, לחוויות החיוביות שעבר וליכולת הסביבה להכיל אותו ואת המזג שלו. ככל שהאדם צובר יותר חוויות שליליות בהקשר של הדימוי העצמי מילדותו, הוא הופך לפגיע יותר להשפעות נקודתיות של הסביבה".

ומדוע אנו הופכים אף פגיעים יותר בגיל ההתבגרות?

"הפגיעות נובעת מכך שבגיל ההתבגרות הגוף משתנה, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רגשית. לעתים עוברות כמה שנים עד שהגוף מתעצב באופן סופי, ועד אז הוא עובר תהפוכות רבות. גם הידיעה שאנחנו הופכים 'למישהו אחר', לאדם בוגר, אף שאנחנו עדיין מרגישים כמו ילדים, אינה פשוטה. למעשה, פעמים רבות אפשר לראות שכמתבגרים אנחנו גדלים ומתפתחים פיזית, אך 'הולכים אחורה' מבחינה רגשית.

"מעניין לשים לב שכיום ההגדרה של 'גיל ההתבגרות' הפכה לנזילה יותר. אם בעבר דובר על גיל ההתבגרות כמקביל לתקופת ההתבגרות הפיזית, כיום נהוג לומר שגיל ההתבגרות נמשך עד לעיצוב הזהות שלנו, או במילותיו של אהוד בנאי – 'הילד בן 30…'"