הפלה טבעית – סכנה להריון עתידי?

הנקה

רציתם לממש את אהבתכם ולהביא ילד לעולם, אך למרות הרצון והמאמץ הלידה הסתיימה בהפלה טבעית. יש מקום לדאגה? כדאי לפנות לרופא? האם תהיה לכך השפעה על היכולת להביא ילדים בעתיד? פנינו לד"ר משה רויבורט, גניקולוג במכבי שירותי בריאות, בשאלה וחזרנו עם ההסבר המלא.

זוגות רבים לא מודעים למצב, אך כ-15% מהניסיונות להיכנס להריון מסתיימים בהפלה טבעית, דבר שמתבטא באיחור קל במחזור ודימום וסתי כבד, כך שאם טרם בוצעה בדיקת היריון, לא עולה כלל חשד להפלה. רק כאשר ההפלה מתרחשת בחודשים שלישי או רביעי, לאחר בדיקת הריון ניתן לזהות בוודאות שהתרחשה הפלה.

במרבית המקרים ההפלה מתרחשת בשל עובר לא תקין, מומים שונים בעובר, או פגם כרומוזומלי, שגורמים לכך שהגוף יוותר על ההיריון. ישנם מקרים מעטים שבהם בדיקות מוקדמות מזהות את הבעיה ורומזות על הריון לא תקין. אבל ברוב ההריונות שמסתיימים בהפלה טבעית, זה יקרה ללא אזהרה מוקדמת.
ההפלה יכולה להתרחש בהריון ראשון או לאחר לידה של כמה ילדים בעבר ואין למספר ההריונות הקודמים השפעה על העניין. מה שחשוב להבין הוא שזה לא קורה בגלל שמשהו לא בסדר עם האישה, אלא שזה מצב בלתי נמנע.

הפלה אחת היא זניחה במרבית המקרים, אף לא יהיה צורך בבירור רפואי לאחריה, ההנחה היא שמדובר בבעיה חד פעמית. במידה ואישה עומדת ב-3 הריונות שמסתיימים בהפלה, יחלו הליכי בירור לבדיקת הגורמים להפלה ודרכי הטיפול. בדרך כלל לא תהיה מניעה להיכנס להריון כבר חודש חודשיים לאחר ההפלה. זוהי גם המלצת הרופאים, כדי למנוע מהאישה תחושת כישלון או דיכאונות כתוצאה מההפלה. במקרה של בעיה העלולה לגרום לבעיות נוספות, ככל שנקדים לזהות אותה, כך נוכל להתאים טיפול בהקדם