עושים סדר בנושא הסימון התזונתי החדש

סימוני המזון החדשים

הן פרצו לחיינו בסערה בינואר האחרון ומאז ניתן לראות אותן על כל מדף. מה באמת המשמעות של תוויות הסימון התזונתי החדשות? לפני שאתם עורכים את הקניות השבועיות, הכנו עבורכם 10 תשובות לשאלות נפוצות

1. אז למה בכלל צריך סימון תזונתי?

מטרת סימון המוצרים היא להעלות את מודעות ציבור הצרכנים למזונות שהם רוכשים, לאפשר להם להשוות בין מוצרים דומים ולבצע קנייה מושכלת ובריאה.

2. על איזו תזונה ממליץ משרד הבריאות?

משרד הבריאות ממליץ על הפחתה במזונות מעובדים וצריכה של כמה שיותר מזונות טבעיים בהתאם לעקרונות התזונה הים תיכונית, שהיא תזונה עשירה בירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, מוצרי חלב דלי שומן ותחליפיו (מן הצומח), חלקי בשר ועוף רזים, גרעינים ושומנים מן הצומח.

3. למה בחרו לסמן דווקא את הסוכר, השומן רווי והנתרן?

מחקרים שבוצעו בתחום הבריאות והתזונה הצביעו על שלושת רכיבים אלה כגורמים המשמעותיים להשמנה ולתחלואה כרונית נלווית כגון: סוכרת, מחלות לב וכלי דם, ועל כן הוחלט בישראל שרכיבים אלה יקבלו סימון.

4. אילו מוצרים מקבלים סימון אדום?

לפי שיטת הסימון החדש, כל מזון מעובד (מזון שאינו מורכב רק מחומרי גלם) שערכי הסוכר, השומן הרווי או הנתרן שבו, גבוהים מערכי הסף שנקבעו בתקנות חייב להיות מסומן בעיגול אדום.

5. אילו מוצרים מקבלים סימון ירוק?

מזונות שמומלצים לפי עקרונות התזונה הים תיכונית כגון ירקות, דגים ואגוזים, או מזונות שעברו תהליכי עיבוד מינימליים (למשל תוספת של מעט מלח ותבלינים). לכל קטגוריית מזון קבעו תנאים ברורים לקבלת הסימון הירוק. בניגוד לסימון האדום, הסימון הירוק אינו חובה.

6. האם כל המוצרים בסופר שלא עומדים בערכי הסף מסומנים?

קיימים עדיין מספר מוצרים שלפי התקנות היו צריכים להיות מסומנים, אך מכיוון שהם יובאו לארץ או יוצרו לפני החלת התקנות הם ללא סימון.

7. האם ישנם מוצרים שפטורים מסימון?

כן. מוצרים כגון תוספי תזונה, תרכובות מזון לתינוקות עד גיל שנה, מזון ייעודי, מזון המורכב מרכיב אחד בלבד ואריזות קטנות. כל אלה פטורים מסימון.

8. איך יכול להיות שעל מוצרים כמו חומוס או יוגורט טבעי רשום שהם מכילים סוכר?

מזונות מסויימים כמו חומוס או יוגורט מכילים סוכר באופן טבעי. יחד עם זאת, מזונות אלה לא יקבלו סימון אדום כיוון שהם לא מגיעים לערכי הסף של התוויות הסימון התזונתי.

9. מדוע ישנם מוצרים בריאים כמו טחינה גולמית או אפילו שוקולד מריר המכיל 85% מוצקי קקאו, שקיבלו סימון אדום?

כל מזון שמכיל יותר מרכיב אחד (כמו למשל טחינה גולמית ומלח) חלים עליו תקנות הסימון החדש. לכן גם טחינה גולמית שהוסיפו לה מלח וכעת יש בה שני מרכיבים בתהליך הייצור, תקבל סימון אדום. לעומת זאת, אותה טחינה ללא כל תוספת תקבל סימון ירוק מכיוון שטחינה הוגדרה כמזון בסיסי מומלץ.

גם שוקולד מריר עם אחוז גבוה של מוצקי קקאו קיבל סימון אדום מכיוון שערכי הסף מתייחסים ל-100 גר' שבהם שומן רווי בכמות גבוהה, אך בהחלט ניתן לצרוך ממנו במידה (כמובן שלא מומלץ לצרוך את כל חפיסת השוקולד).

10. אז מהם הערכים ש"יזכו" מוצרים בסימון אדום? להלן טבלת ערכים:

הסימון התזונתי החדש

אז האם הסימונים האדומים והירוקים אכן צופים לנו עתיד ורוד?
אם כל אחד מאתנו יבחר בתבונה ויעזר בסימונים הללו, אז כנראה שכן.

עדיין לא בטוחים מה להכניס לעגלת הקניות? בסיורי "בריא בסופר" הדיאטניות שלנו ילוו אתכם בבחירת המוצרים בעלי הערך התזונתי הטוב ביותר עבורכם >> 

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: הדס חרדון, דיאטנית קלינית, מכבי שירותי בריאות