הנקה, משפחה ומה שביניהם: שבוע ההנקה הבינלאומי

אישה מניקה

איך מתמודדים עם הנקה לצד ריבוי המשימות והעומס הרגשי לאחר הלידה? איך הסביבה הקרובה נכנסת לתמונה? רחל פיש, מנהלת מחלקת בריאות הציבור באגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים במכבי שירותי בריאות, ורחלי חביב, יועצת הנקה, אחות מייעצת, מנהלת טיפת חלב שוהם, עושות סדר בכל הנוגע לחשיבות ההנקה ותמיכת המשפחה בתהליך

כל אמא באשר היא, מחליטה אם היא רוצה להניק והגורמים בסביבה המיידית שלה (האמא, בן/בת הזוג) עשויים מאוד להשפיע על ההחלטה. כל אחד מביע דעה מתוך רצון אמיתי לעזור ולפעמים זה רק מבלבל ומשיג אפקט הפוך. בסופו של דבר התמיכה היא העיקרון החשוב ביותר ולראייה, מחקרים מראים כי תמיכת האב משפיעה על ההחלטה להניק ועל המשך ההנקה. לכן חשוב מאוד להעניק לה תמיכה בכל החלטה שהיא תקבל.

לפני הלידה: מפגשי הסבר

מרפאות ההנקה של מכבי מקיימות מפגשי הסבר לפני לידה גם לאמא וגם לבן הזוג שלה, שבמהלכם מבררים את העמדות שלהם ומסבירים לבעל מה זה דורש ממנו. למשל מה קורה כשההנקה לא הולכת כמצופה, איך נותנים תמיכה ועזרה ושומרים על קור רוח. המטרה היא לייצר תיאום ציפיות בין הזוג לנושא ההנקה. כמו כן, מכבי מציעה יועצת הנקה לטרום לידה. היועצת מסתכלת על מבנה השד, נותנת טיפים ראשונים, מסבירה על הקשיים שבתחילת ההנקה ועל חשיבות ההכנה הנפשית שתמנע תסכול עתידי.

אחרי הלידה: משימה לכל המשפחה

משימת ההנקה היא לא רק נחלתה של האישה. כל המשפחה צריכה להתגייס לנושא. צריך לפנות לאמא זמן להנקה, לשחרר אותה ממטלות הבית ולהעסיק את הילד האחר, אם יש עוד ילדים במשפחה. ההבנה הזאת מהווה את השלב הראשון בתמיכה בה. בנוסף, צריך לדאוג שהיא תאכל טוב, תשתה, תישן, תנוח ותצא להתאוורר. אפשר גם לעזור לה בקביעת תורים כמו: בדיקה אצל גניקולוג בסיום משכב הלידה, תור לפיזיותרפיה של רצפת האגן, הפניה לספירת דם וכירורג שד.

בזמן ההנקה: איך אפשר לתמוך?

תינוק שנולד דורש כ-8-12 הנקות ביום, כשכל הנקה יכולה להימשך גם שעה שלמה. לשבת במשך 12 שעות ביום זה לא קל, ולכן חשוב לדאוג שהאמא יושבת ונשענת על כרית נוחה ויציבה כשהיא מניקה, להניח לה כריות גם מתחת ליד ולעסות לה את הגב מדי פעם.

גם לבני הזוג מגיע

כשבן הזוג חוזר הביתה מהעבודה, מהפקקים, הוא מת לרוץ לשירותים, להחליף בגדים ולשתות משהו רגע ולנשום. מומלץ לחכות 2 דקות ולא לזרוק עליו ישר את התינוק ולהתנפל. חשוב לדבר על זה, להבין שלכל אחד יש הצרכים והעומס האישי שלו ולהגיע לפתרון מוסכם.

איך מתמודדים עם ילד נוסף במשפחה

כאשר יש ילד אחר במשפחה, חשוב מאוד לעשות איתו מראש עבודת הכנה ולהסביר לו שילד חדש מצטרף למשפחה ויזדקק לתשומת לבה של אמא. בזמן שאמא מניקה, חשוב גם שאבא/סבא/סבתא יעסיקו את הילד השני כדי לתת לה פנאי להניק. יש גם אימהות שנותנות לילד השני לשבת להן על הברכיים וללטף את התינוק כשהוא יונק וזו גם דרך. אפשר לחלופין להקריא סיפור בזמן ההנקה. יתרה מכן, זה בסדר לשאוב ולתת בקבוק מדי פעם כדי להפנות את תשומת הלב לילד הגדול יותר. מה קורה אם שני הילדים יונקים? ניתן להניק הנקת "טנדם" ילד מכל צד. גם אימהות לתאומים מניקות בו"ז או בתורים לפי הצרכים של הילדים או ההעדפה שלהן.

האם למזון שהאמא אוכלת יש השפעה על מה שהתינוק מרגיש?

אין מחקר שמוכיח את הקשר בין כאבי בטן אצל התינוק למזון שהאם המניקה צורכת. באופן כללי אמא לא צריכה להימנע ממזון בזמן ההנקה, כי אין העברה של סיבים. חלב אם הוא דם נטול כדוריות דם אדומות, הסיבים לא עוברים מהמעי לדם ולכן אין סיבה שיעברו לתינוק. לעומת זאת, יש קשר בהרכב החלב. אם האמא אוכלת למשל הרבה שומן רווי, אז בחלב אם יהיה יותר שומן רווי. כמו כן, אם הילד רגיש למשהו ספציפי כמו למשל חלבון חלב, ההנקה עשויה לגרום לדימום בצואה. במידה ויש חשש לרגישות כזו או אחרת, חשוב מאוד להתייעץ עם יועצת הנקה ורופא.

כמה פעמים ביום התינוק יונק ולמשך כמה זמן?

כאמור, תינוק שנולד יונק בין 8-12 פעמים ביום, כאשר כל הנקה לוקחת בממוצע שעה. יש ילדים שעם הזמן ירדו ל-6 הנקות ביום ויש שיישארו ב-12 הנקות. בד"כ בגיל חודש רוב האימהות מזהות את הדפוס של ההנקה, יודעות מתי הילד אוכל ומתי הוא לוקח מרווחים. לרוב ייווצר לפחות רווח אחד ביום של 3-4 שעות. במידה שזה לא קורה, נבדוק אם ההנקה תקינה. כמו כן, חשוב לשים לב אם ההנקות נמשכות יותר משעה. זה עשוי להעיד על כך שאין מספיק חלב או שהילד יונק בצורה לא יעילה. גם משך ההנקה ישתנה עם הזמן. מרבית הילדים בגיל חודשיים מתחילים לקצר את משך ההנקה לבין חמש דקות לבין 50 דקות הנקה.

האם יש דבר כזה "הנקת יתר"?

באופן עקרוני לא, אבל אם ילד בוגר מעל גיל 9 חודשים עד שנה יונק בכל ארוחה זו עשויה להיות הנקת יתר, כיון שהיא באה על חשבון אוכל מוצק ומזין. חשוב לציין כי פעולת האכילה תורמת גם להתפתחות החברתית של הילד וגם להתפתחות השפתית ולכן היא חשובה מאוד בשלב זה.

עד מתי כדאי להניק?

לפי המלצות משרד הבריאות, מומלץ להניק הנקה מלאה עד גיל חצי שנה ומגיל חצי שנה לשלב הנקה עם מזון מוצק. מתי כדאי להפסיק? ההמלצה היא עד גיל השנתיים ויותר אבל כמובן שזה משתנה מבית לבית ותלוי בהחלטת האמא בעיקר.

איך מפסיקים?

ההנקה היא תגמול של חום, אהבה, חיבוק ומציצה, הצרכים הראשוניים של הילד. פעולת הגמילה מאתגרת מאוד כי צריך לגרום לילד לקבל תגמול חלופי. בנוסף, רוב הנשים ממשיכות להניק כי זו הדרך הקלה להרגיע בלילה. הניתוק בין אהבה לציצי הוא קשה כי הוא דורש החלטה מאוד ברורה שמחר אין יותר ציצי. הילד לא יודע להגיד מתי מותר ומתי אסור ולכן ההחלטה צריכה להיות של האמא.

אז מה ניתן לעשות? להתחיל להוריד מינונים. למשל האמא יכולה להחליט שהיא מניקה רק בבוקר לפני הגן וכשהילד חוזר מהגן, או לחלופין לבחור לגמול גם בבוקר וגם בלילה ולהניק בשעות אחרה"צ ובערב. אם התינוק יונק בלילה והאמא מעוניינת להפסיק, צריך להתנות את ההנקה באירועים או מועדים קבועים שהילד יכול להבין, בעזרת משפטים כמו: "השד הולך לישון בלילה ורק כשהשמש מתעוררת אנחנו יכולים לינוק" או "אנחנו יונקים רק כשהירח מתעורר".

אם הצורך של התינוק בהנקה מתעורר בשעות היום, עדיף לנסות להסיח את דעתו. למשל, להזדרז עם ההגעה לגן ולהשתהות פחות בזמן ההתארגנות בבוקר, ללבוש חולצה סגורה כדי לצמצם את הפיתוי, לתת מוצץ או "שמיכי", לספר עוד סיפור וכו'.

לא חייבים להפסיק לגמרי

חשוב להבחין בין הפסקה חלקית להפסקה מלאה:

הפסקה חלקית

1. 10 ימים לפני ההפסקה – האמא צריכה להפסיק להניק את הילד בשעות שהיא לא תהיה איתו, ובשעות שהוא היה רגיל לאכול בהן, נותנים לו משהו אחר כמו חלב שאוב או תמ"ל.
2. בזמן שהאמא לא איתו, היא יכולה לשאוב כדי להקל על הגודש. לאחר השאיבה היא יכולה להניח קומפרסים של אפונה קפואה לרבע שעה-עשרים דקות, ובכל יום תשאב פחות ופחות עד שמגיעה ל-20 CC ואז אפשר להתחיל להוריד בהדרגה את מספר השאיבות.
3. אם יש אפשרות לשאוב בעבודה, אז מומלץ לשאוב בשעות שבהן הילד רגיל לאכול והמטפלת או הגננות יתנו לו את החלב השאוב.
4. בשבת אפשר להניק באופן מלא ואם לא מסתדר, ניתן לשאוב מתי שנוח ולייבש בעבודה.

גמילה מלאה

1. 10 ימים לפני ההפסקה – מומלץ לשאוב חלב עד להקלה בכמויות יורדות ובמרווחים גדלים. כדי להגיע לתחושת הקלה, ניתן להניח קומפרסים קפואים.
2. בנוסף לעידוד הייבוש והפסקת ייצור החלב, ניתן לצרוך מזונות מייבשים כמו תה נענע, מרווה סלט עם הרבה פטרוזיליה וכו'.
3. לבסוף, חשוב להדגיש, כדורים להפסקת הנקה טובים רק עד ליום החמישי אחרי הלידה ולכן למי שמחליטה ליטול אותם חשוב לעשות זאת על ההתחלה.

אנחנו כאן בשבילך

מכבי מציעה מגוון שירותים תומכים להנקה. ניתן להתייעץ עם אחיות טיפת חלב, ניתן לקבוע תור במרפאות ההנקה, להזמין יועצת הנקה הביתה בעלות מסובסדת וכן להתקשר לקבלת תמיכה טלפונית ממוקד ההנקה של מכבי, שם זמינות אחיות מוסמכות ומקצועיות שישמחו לענות על כל שאלה.

לזכאות המלאה >>