הנקה: בחירה בריאה לאם ולתינוק

אם יושבת על כיסא ומחזיקה בידיה תינוק מחייך

התקופה שלאחר הלידה היא תקופה של שינויים, אתגרים ובחירות חשובות, ואחת מהבחירות המשמעותיות היא ביחס לתזונת התינוק ולהנקה. לקראת שבוע עידוד ההנקה שיחול בסוף החודש, ד"ר מיכל מנסובסקי מומחית ברפואת המשפחה ורופאת הנקה בסניף מעלות של מכבי שירותי בריאות, מתארת את היתרונות הרבים של ההנקה ואת חשיבותה המשמעותית לאם ולתינוק

התקופה שלאחר הלידה היא תקופה של שינויים רבים בחיי המשפחה. זוהי תקופה של התפתחות שמביאה עמה הרבה אתגרים, ובחירות חשובות. אחת מהבחירות המשמעותיות ביותר היא ביחס לתזונת התינוק ולהנקה. חשוב לדעת כי חלב אם הוא המזון הטבעי והנכון ביותר עבור התינוק, וההנקה היא בעלת חשיבות רבה לבריאות התינוק ולבריאות האם.

מהם יתרונות ההנקה וכיצד היא תורמת לבריאות התינוק והאם?

  • חלב אם הוא ייחודי ומותאם לצרכיו המשתנים של התינוק: חלב אם מאפשר תזונה ייחודית ומותאמת אישית לכל תינוק. חלב האם הוא גם ייחודי לאם, ומשתנה לאורך זמן ומהנקה להנקה בהתאם לצרכיו של התינוק ואפילו בהתאם למזג האוויר. בימים חמים יותר למשל, מכיל החלב יותר מים, וזו הסיבה שגם בימים חמים מאד אין צורך להוסיף מים לתזונה של תינוק יונק. הרכב חלב האם משתנה גם בהתאם לגיל של התינוק, ובשבועות הראשונים הרכב החלב שונה מהרכבו בגיל שנה וחצי.
    בימים הראשונים שלאחר הלידה, הרכב החלב עשיר וסמיך יותר ונקרא קולוסטרום. הקולוסטרום מכיל ריכוזים גבוהים של אנרגיה, חלבונים מינרלים, ויטמינים, נוגדנים ותאי דם לבנים המחזקים את מערכת החיסון, לצד חומצות שומן ונוגדי חמצון, המיועדים לצרכיו של התינוק בימים הראשונים לחייו. הקולוסטרום מעודד את היציאות הראשונות ותורם למניעת צהבת. כעבור כשבוע מזמן הלידה, הרכב החלב משתנה וכמותו גוברת.
  • הנקה מחזקת את מערכת החיסון ומסייעת במניעת מחלות: חלב אם מכיל נוגדנים ותאי דם לבנים המעודדים את חיזוק מערכת החיסון של התינוק, ונמצא כי ההנקה משפרת את ההתמודדות עם מחלות הינקות והילדות ומסייעת במניעת סיבוכים. בנוסף, מחקרים מצאו כי לחלב אם השפעה על מניעת מחלות כרוניות כגון סוכרת, יתר לחץ דם וצליאק. ישנם מחקרים שמצביעים על קשר בין הנקה בינקות והפחתת הסיכוי להשמנת יתר בגילאים מאוחרים יותר. מחקרים אחרים מצאו קשר בין הנקה והפחתת הסיכון לחלות בלוקמיה.
  • תורמת להתפתחות ולבריאות של פגים: תרומת ההנקה למערכת החיסונית ולהתפתחות הנוירולוגית והקוגניטיבית חשובה במיוחד בקרב אוכלוסיית הפגים, ונמצא כי ההנקה מעודדת את התפתחות הקיבה והמעיים ומפחיתה את הסיכון לדלקת המעי הנמקית (NEC) השכיחה בקרב אוכלוסיה זו.
  • ההנקה תורמת להתפתחות: נמצא כי להנקה יש השפעה חיובית על ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק, ואף נמצא קשר בין הנקה לבין הפחתת הסיכון להפרעות קשב וריכוז.
  • ההנקה תורמת לבריאות האם: נמצא כי ההנקה תורמת להפחתת הסכנה לחלות בסוכרת, ביתר לחץ דם ומפחיתה את הסיכון להתקפי לב אצל האם. מחקרים נוספים מצאו כי ההנקה מפחיתה את הסיכוי לחלות בסרטן השד ובסרטן השחלות. בנוסף, ההנקה מסייעת בהפחתת הסיכוי להשמנת יתר.
  • ההנקה תומכת בקשר של האם והתינוק: ההנקה תורמת לחיזוק הקשר הרגשי והפיזי בין האם לתינוק, ולתחושת בטחון ורוגע המהווה בסיס איתן להתפתחות הרגשית של התינוק בעתיד.
  • עוזרת להפחית תשלומים מיותרים: להנקה יתרון משמעותי מבחינה כלכלית מכיוון שהיא אינה עולה כסף. אין צורך לרכוש תרכובות מזון יקרות או להשתמש בבקבוקים.

כמה זמן כדאי להניק ובאיזה תדירות?
בשבועות הראשונים לחייו של התינוק, מומלץ להניק בהתאם לצורך ולדרישה שלו. חשוב לשים לב כי בימים הראשונים שלאחר הלידה כמות החלב היא בדרך כלל מועטה מאוד אך מותאמת לצרכיו התזונתיים של הילוד. אל דאגה – החלב "מגיע" וכמותו עולה בתוך 5-3 ימים!
משרד הבריאות ממליץ על תזונה המבוססת על הנקה בלבד עד גיל חצי שנה. סביב גיל חצי שנה מומלץ להתחיל לשלב מזון ביתי במרקמים המותאמים להתפתחות התינוק יחד עם ההנקה, וכך עד גיל שנה לפחות. ארגון הבריאות העולמי ממליץ להמשיך בהנקה עד גיל שנתיים לפחות. על-פי שני הגופים ניתן להמשיך בהנקה אחרי גילאי המינימום כל עוד התינוק והאם מעוניינים בכך.

מה עושים אם אי אפשר להניק?
מקרים כאלו הם נדירים, אך במידה שנמסר לאם כי עליה להימנע מהנקה, חשוב לערוך בירור מעמיק עם אנשי מקצוע בעלי מומחיות בתחום ההנקה. במקרים שבהם האם אינה יכולה להניק מסיבות בריאותיות, ניתן להשתמש בתרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל).

באילו מקרים כדאי לפנות לייעוץ הנקה?
חשוב לדעת כי ההנקה אינה אמורה לכאוב. בכל מצב של קשיים סביב ההנקה, כגון: כאבים, חוסר עלייה במשקל הילוד, תחושה כי התינוק אינו שבע או רגוע, או בכל עת שבה עולים אתגרים או שאלות, מומלץ לפנות לייעוץ הנקה או להיוועץ עם אחיות בטיפת חלב. במידת הצורך מומלץ לפנות להתייעצות רפואית עם רופא הילדים או רופא המשפחה המטפל.

מומלץ כי כל אם אשר יולדת בפעם הראשונה תפנה להדרכה מגורם מקצועי – עוד לפני הלידה ואף לאחריה בבית החולים, ובמידת הצורך לאחר החזרה הביתה.

כמו כן, בימים הראשונים שלאחר הלידה, מומלץ לכל אם לפנות למפגש ראשון עם הצוות הרפואי בקהילה, להתייעץ ולשוחח על ההנקה ועל אופן ניהולה.

** הכתבה נערכה בסיועה של ד"ר דינה צימרמן MD MPH, רופאת ילדים מוסמכת ויועצת הנקה עם הסמכה בינלאומית IBCLC, רופאה עצמאית במכבי שירותי בריאות בנוף איילון. 

**לרגל השבוע העולמי לעידוד הנקה שיחול בתחילת אוגוסט ייערכו ברחבי הארץ סדנאות ייעוץ והדרכות לנשים בנושאי הנקה בסניפי מכבי ברחבי הארץ.