המיניות השנייה

זהו סיפור שכולנו שמענו בהזדמנות זו או אחרת: אדם בעל משפחה קם ועוזב, מגלה לעולם שהוא הומוסקסואל ומתמסר לחיי זוגיות עם בן אותו המין. האם באמת הפך להומוסקסואל באמצע בגיל מבוגר? ובמילים אחרות, האם הנטייה המינית יכולה להשתנות במשך הזמן?

המטפלת המינית נאורה מנשה משיבה לשאלה בשלילה, אך מוסיפה סייגים אחדים. הנטייה המינית מולדת או מתעצבת בשנות חייו הראשונות של האדם, ואינה ניתנת לשינוי. עם זאת, לעתים ניתקל במצבים שבהם על פני השטח נראה כאילו הנטייה השתנתה. אדם יכול להיות מושקע בקשר רגשי, אפילו אהבה, שמכוון לבן מינו, ללא משיכה מינית, ובשלב מאוחר יותר בהתפתחותו או בחייו להסב את ההשקעה הרגשית לבני המין השני, ואז הוא גם מבטא ומממש את מיניותו.

"כך למשל", מוסיפה מנשה", בגיל ההתבגרות מופיעות תופעות שונות שנראות כמו נטייה הומוסקסואלית, אך מדובר בהתפתחות נורמטיבית. גיל ההתבגרות מעורר אצל בני נוער חרדות לגבי הזהות המינית. העיסוק בנושא אינטנסיבי ויכול להוביל לתנודות קיצוניות ברגשות ובהתנהגות. יש כאלה שהסקרנות תוליך אותם להתנסויות מגוונות עם בני מינם, ואחרים ישקעו בפנטזיות ובחלומות מיניים שבהם יפגשו גם את בני מינם. אצל בני נוער שנמצאים במסגרות פני מיתיות שבהן יש הפרדה מוחלטת מבני המין השני, נוכל להיתקל במצבים שבהם ריחוק מהבית ובדידות מאיצים תהליך של היקשרות זה לזה או זו לזו. נוצרות התאהבויות של ממש, מאחר שאלו ה'אוביקטים' שנמצאים.

"לעתים רבות התגובות של הסביבה [הורים, מורים] קשות, הן נובעות מהיעדר אינפורמציה ומדאגה שאצל הילדים מתפתחת נטייה ושיוכלו להשפיע עליה אם ימהרו להפריד בין ה'אוהבים'. גם הצעירים עצמם נכנסים לסערה רגשית, לבהלה, לאשמה ואפילו לדיכאון. בהיעדר הדרכה מקצועית מרגיעה ומסבירה הניסיון להכחיד התנהגויות עלול לסבך ולבלבל צעירים שעוברים התפתחות נורמטיבית.

"לעומת הצעירים שנחשפים לעיסוק בזהותם המינית, בודקים ומתנסים, יש כאלה שמאוימים מהנושא ו'מעדיפים' להתכחש לו. בתוכם, אלו שיש להם נטייה הומוסקסואלית יעדיפו להתנהל על פי 'הנורמה' החברתית או צו המשפחה או הקהילה שהם חיים בה. הם נישאים ומקימים משפחה אף שיש סימנים המאותתים שלא הכול כשורה. במקרים אלו עלולים להיות קשיים בתפקוד מיני, או אף נישואים ללא מיניות. חלקם [לא רבים] יעזו, לאחר שהקימו משפחה, לשאול שאלות ואולי לפנות לטיפול בגלל תסכול מתמשך או דיכאון. יהיו כאלה שיתוודעו לנטייתם, 'יצאו מהארון' או יבחרו באופציות אחרות. בכל מקרה, מדובר בנטייה שכבר הייתה".

על דו-מיניים אומרים שההעדפות המיניות שלהן משתנות.
"ייתכן, אך זה קשור לעוד דברים. המיניות היא רק אחד האספקטים של ביטוי האישיות, ונטייה מינית היא גם הוויה רגשית. אצל דו-מיניים, שלעתים יש להם בלבול רגשי או חברתי, יש תקופות עם גברים ותקופות עם נשים. אבל זה לא שמהות הנטייה שלהם משתנה, רק הביטוי שלה יכול להשתנות".