הכל נשאר במשפחה

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(22282)2

ספרים רבים, אין ספור מאמרים, אלפי הרצאות ומליוני בני אדם ניסו למצוא את המפתח לאושר. נדמה שמרבית חייו של אדם עוברים בניסיון למצוא את המתכון לאותו אושר חמקמק. אבל מסתבר שהאושר לא נמצא כל כך רחוק. מסתבר שהאושר נמצא בסדר העדיפויות שאתם מציבים לעצמכם.

מחקר חדש שהתפרס על פני 25 שנה בבתי אב בגרמניה וכלל 60 אלף משתתפים שמילאו שאלונים על בסיס שנתי, בין השנים 2008-1984, מצא כי אנשים ששמים את משפחתם בראש סדר העדיפויות שלהם הם מאושרים יותר מאלה ששמו בראש סדר העדיפויות את הכסף או ההצלחה החומרית.

מסתבר כי המפתח לחיים מאושרים ומלאי סיפוק לאורך זמן, לא טמון רק בגנטיקה או באישיות האדם, אלא גם בערכים אותם הוא מציב בראש סולם העדיפויות שלו במהלך חייו. טענה זו סותרת את הסברה המקובלת שסיפוק בחיים מושפע בעיקר מהגנטיקה של האדם, מצבו המשפחתי ואישיותו.

החוקרים מצאו כי הבחירות שעושה האדם לגבי בן הזוג שלו, יכולתו לאזן בין עבודה לחייו הפרטיים ולזמן הפנוי, ההשתתפות בפעילות חברתית וניהול אורח חיים בריא, הם המרכיבים העיקריים המשפיעים על רמת שביעות הרצון בחיים.

החוקרים טוענים כי למטרות שאנו מציבים לעצמנו בחיים יש השפעה מכרעת על רמת הסיפוק שלנו בחיים. יותר מאשר לגורמים משתנים שבעבר נהגו לראות בהם גורמים עיקריים המשפיעים על מידת שביעות הרצון של אדם מחייו, כולל היותו חלק מקשר זוגי או ממסגרת נישואים. לדוגמא, החוקרים מצאו שהצבת המשפחה נחוצה להעלאת רמת האושר של האדם יותר מהיותו אדם פתוח ומוחצן.

למרות שמחקרים קודמים הראו כי לעצם היותו של אדם חלק ממערכת יחסים זוגית יש השפעה מיטיבה על שביעות הרצון שלו מחייו, החוקרים במחקר זה מצאו כי ישנם גורמים נוספים, כמו גם בחירות נוספות שעושה כל אדם בסגנון חייו ולהן השפעה מרחיקת לכת על מידת הסיפוק. החוקרים מצאו כי ההשפעה על שביעות הרצון של נשים וגברים שהקדישו פחות שעות לעבודה בתשלום מהזמן שרצו להקדיש, היתה כמעט זהה לנשים וגברים שלא היו חלק ממערכת זוגית. אצל נשים, השמנת יתר הורידה את רמת שביעות הרצון בחיים יותר מאשר אם לא היה להן בן זוג קבוע.