היריון בימי קורונה

אישה בהיריון

10 השאלות הנפוצות ביותר של נשים הריוניות בימים אלו, והתשובות להן

בין השינויים ההתנהגותיים והכלכליים שהחברה עוברת, לבין הלחץ בתקופה האחרונה, לידה והיריון הם נושאים המעוררים לא מעט שאלות, תהיות וחששות, ובצדק.

כדי לפזר את חוסר-הודאות עד כמה שניתן, ולעזור לך לשמור על עצמך ועל הבן או הבת המתוקים שברחמך – ג'ני אגסי, ממונה על תחום בריאות האישה במכבי שירותי בריאות, עונה על כל מה שרצית לשאול:

  1. האם נגיף הקורונה יכול לעבור דרך השליה ולהדביק את העובר?

במקרים שדווחו בספרות נראה כי הווירוס אינו עובר במהלך ההיריון דרך השלייה. יחד עם זאת, הנתונים לגבי וירוס הקורונה הנוכחי מוגבלים. בימים אלו נערכים מחקרים רבים בכל העולם, כך שהתקווה היא שבקרוב התשובה לשאלה זו תהיה ודאית יותר.

  1. האם אני יכולה להניק במידה ונמצאתי חיובית לנגיף הקורונה?

עד כה לא נמצאה עדות לנוכחות הווירוס בחלב אם, לכן ההמלצה היא כן להזין אתו את התינוק.
פעולת ההנקה כרוכה במגע ישיר וקרוב בינך לבין התינוק, כך שקיימת אפשרות להעברת הנגיף באמצעות חשיפה להפרשות מדרכי הנשימה או ממגע.
במידה ונמצאת חולה בקורונה, ניתן לשאוב את החלב האימהי על ידי משאבה ייעודית ולתת לתינוק הזנה של חלב אם, ללא הנקה. בזמן הטיפול התינוק, חשוב לעטות מסכה ולהקפיד על שמירה יתרה של היגיינה: שטיפת ידיים לפני כל שאיבה ואחריה וחיטוי הבקבוקים והמשאבה על פי ההנחיות.

  1. האם כדאי שאשאר בבית, אעבוד מהבית או אצא לחל"ת בזמן ההיריון?

התשובה כאן היא מאוד אינדיבידואלית ואישית. הוראות משרד הבריאות משתנות בהתאם למצב הנוכחי ועל בסיסן את יכולה להחליט. כדי למצוא את התשובה הנכונה ביותר בשבילך, תעני לעצמך על השאלות הבאות: האם את יכולה לעבוד מהבית? האם את עובדת בסביבה הומת אדם? האם שומרים על ההנחיות במקום העבודה שלך, או שאת חוששת להידבק?
באופן כללי, ההחלטה תלויה בך, בתנאי העבודה שלך או בהרגשה אישית וכמובן בהתאמה למציאות המשתנה שלנו.

  1. איך להתנהל כאשר יש עוד אחים בבית בגילאי בית הספר?

בכל גיל, ובגילאים צעירים בפרט, חשוב להיצמד להנחיות משרד הבריאות בשגרה החדשה.
במידת האפשר, תלמדו את הילדים לשטוף את הידיים היטב ולשמור על מרחק חברתי ועטית מסיכה במרחב ציבורי. חשוב שישמרו על ההיגיינה האישית שלהם ביתר זהירות כשהם חוזרים מבית הספר.

  1. איך להתנהל כאשר בן/בת הזוג נכנסים הביתה אחרי יום עבודה?

גם כאן אנחנו חוזרים להנחיות המשתנות של משרד הבריאות בהתאם למציאות המשתנה.

בכל מקרה, כאשר מדובר בהריון, כדאי לשמור על יתר זהירות כשבן או בת הזוג חוזרים הביתה. מומלץ לשטוף ידיים ברגע שנכנסים הביתה ולהחליף בגדים .

  1. האם יש הגבלה על הזמנת חבילות מחו"ל?

הסבירות להדבקות ממשלוחים מחו"ל היא נמוכה ותלויה בהמון גורמים נלווים, כגון: מי ארז את החבילה, כמה זמן לקח למשלוח להגיע, או האם האריזה הייתה סגורה בעת ההגעה?
בימים אלו לא ניתן לדעת את התשובה וודאית לשאלות אלו, ולכן נעדיף להישמע להמלצת משרד הבריאות, שטוען כי "ככל הידוע, נגיף הקורונה אינו מועבר באמצעות חפצים או מזון ולא דווח על העברת המחלה בדרך זו. משרד הבריאות עוקב אחר האירוע מתחילתו ומוציא ומעדכן הנחיות למערכת הבריאות ולציבור הרחב להתמודדות עם הגעה אפשרית של הנגיף לישראל. מערכת הבריאות ערוכה לזהות מקרים חשודים, לבודד אותם, לאבחן אותם ולטפל בהם. משרד הבריאות ממשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות".
בכל מקרה, במידה ואת לא מרגישה בטוחה, אנחנו מציעים שאולי כדאי להמתין עם הזמנות מחו"ל…

  1. האם אפשר לא להגיע למרפאות בתקופת קורונה אלא לקבל מענה טלפוני בנושא הריון?

ברוח התקופה, אנו במכבי מציעים שירותים רבים, מגוונים ובהתאמה אישית לנשים בהריון, במטרה שתבחרי את השירות המתאים לך. לצד ביקורים פרונטליים, אשר לעתים הכרחיים (כמו בדיקות רופא, לקיחת דם לבדיקות וחיסונים), ניתן להיעזר גם במפגשים מקוונים או במענה טלפוני.
בין השירותים: ליווי הריון על ידי אחות, המתבצע גם במפגש פרונטלי וגם טלפוני; בשירות של מוקד מקוון נשי – אישי, כל מערך ליווי ההיריון נעשה על ידי אחות ליווי הריון בטלפון, כולל אפשרות להכנה להנקה, שמתבצעת על ידי יועצות הנקה מוסמכות ממוקד הנקה מקוון. מוקד זה קיים עבורך גם אחרי הלידה; שירות מוקד מגיב הינו שירות טלפוני הזמין לכל שאלה שלך בתחום בריאות האישה.

כלל השירותים הללו הינם ללא עלות לחברות קופת החולים מכבי.

  1. איך אני יכולה להגן על עצמי מפני מהדבקה?

הנחיות משרד הבריאות אינן שונות עבור נשים בהיריון וחשוב שתפעלי בהתאם להן, בדיוק כמו כל אזרח אחר: במקומות ציבוריים עטי מסכה, רחצי ידיים, שמרי על מרחק והימנעי מהתקהלויות.

  1. מתי כדאי שאפנה לבית חולים והאם הם בטוחים עבורי?

משבוע 40, עלייך להתחיל מעקב 'היריון עודף' כל יומיים-שלושה, הכולל בדיקות סימנים חיוניים, מוניטור עוברי ובדיקת רופא. חלק מהמעקבים נעשים לרוב בקופת מכבי או במרכזים לבריאות האישה, וחלק בבתי חולים. משבוע 41 חובה להגיע לבתי חולים לצורך הערכת מצב.

בנוסף, מומלץ לפנות לבית החולים בכל מקרה של סימנים המצביעים להתקדמות בלידה כגון צירים סדירים, ירידת מים או סימנים חריגים כמו דימום, חום גובה או כאבים.

בחדרי הלידה והן ביתר המחלקות ישנה הפרדה בין קהל רגיל לבין קהל שנחשף לקורונה.

  1. האם נכון לתכנן הריון בתקופה זו?

אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו. בצד הזהיר ביותר, אולי עדיף להמתין למחקרים נוספים, תובנות בנושא נגיף הקורונה והיריון. יחד עם זאת, מדובר בהמלצה וכל אחת תפעיל את השיקולים האישיים שלה.

בהצלחה והריון בריא!