הולטר לחץ דם – עוקב אחריכם 24 שעות ביממה

הכירו את בדיקת הולטר לחץ דם, הבדיקה אשר תעקוב אחר לחץ הדם שלכם למשך 24 שעות ברצף. בשביל מה אנחנו צריכים את הבדיקה הזו? שאלנו את ד"ר ישראל הוכמן, רופא מומחה במרפאת יתר לחץ דם במכבי השלום, ומומחה לטיפול ביתר לחץ דם.

למעלה מ-20% מהאכלוסיה מעל גיל 40 חולים ביתר לחץ דם. בדיקת הולטר לחץ דם מסייעת לאבחון ולטיפול בחולים אלה. הנבדק מקבל מכשיר אשר מוצמד אל גופו למשך 24 שעות ובודק את לחץ הדם באופן אוטומטי בכל 20-40 דקות. בתום הבדיקה, מחברים את המכשיר למחשב המסכם את  כל המדידות שנעשו במכשיר ויוצר עקומה המאפשרת לראות מה קורה עם לחץ דם לאורך כל שעות היממה כולל במהלך השינה.

מדוע צריך לבדוק לחץ דם לאורך זמן?

ישנן מספר סיבות. ראשית, כפי שציינו, יתר לחץ דם הינה בעיה רפואית מאוד שכיחה ויש הרבה תרופות לטיפול בה. מדידת לחץ דם רציפה באמצעות הולטר מאפשרת לנו לוודא כי הטיפול מאזן את לחץ הדם לאורך כל שעות היממה. לעיתים, בתוצאות הבדיקה נראה כי בשעות מסוימות לחץ הדם מאוד גבוה. במקרים אלו נוכל לתזמן את הטיפול התרופתי בהתאם לתרשים לחץ הדם שהתקבל.

בנוסף, בדיקת ההולטר מאפשרת לנו להתמודד עם התסמונת הידועה בשם "תסמונת החלוק הלבן" – מדידת לחץ דם בנוכחות רופא גורמת לעיתים למתח אצל הנבדק ולעליה בלחץ הדם, בעוד שבבית לחץ הדם תקין לחלוטין. באמצעות הולטר לחץ דם ניתן לראות האם מדובר בתסמונת "החלוק הלבן" או שלחץ הדם גבוה כל הזמן.

בדיקת ההולטר מסייעת גם לנטר לחץ דם במקרים של לחץ דם התקפי, כלומר, כאשר הערכים הגבוהים מופיעים בהתקפים ולא באופן קבוע. אחת הדרכים לאתר את ההתקפים האלו הם באמצעות ניטור של 24 שעות ביממה.

מכיוון  שבדיקת ההולטר עוקבת אחר לחץ הדם למשך 24 שעות, היא מאפשרת לאתר מקרים בהם לחץ הדם לא יורד במהלך השינה. חולים אשר לחץ דמם אינו יורד בלילה בשעת שינה נמצאים בסיכון גבוה יותר. בדיקת ההולטר תאתר מקרים אלו ותאפשר להפחית את הסיכון.

היכן ניתן לבצע בדיקת הולטר לחץ דם?

את הבדיקה ניתן לעשות באחדים מסניפי מכבי, במחוזות השונים.צריך לקבל הפניה מהרופא המטפל. לפעמים יעדיף הרופא להפנות קודם למרפאת לחץ דם יעודית (כגון במכבי השלום), שם יבדק החולה על ידי מומחה ליתר לחץ דם והוא ישקול האם הבדיקה נדרשת.

מבוטחי "מגן זהב" זכאים להשתתפות ברכישת מד לחץ דם במרפאות מכבי פארם ובבתי מרקחת פרטיים, בכפוף לכללי הזכאות המפורטים בפרק התקנון אשר במדריך לשירותי בריאות נוספים.