ההשלכות הנפשיות של טראומת האונס

ones

העולם התקדם מאד עם השנים. המצאות ופיתוחים, רפואה, מדע, טכנולוגיה, תרבות. אין ספק שהספקנו דבר או שניים ב-100-200 השנים האחרונות. אבל עם כל התקדמות האנושות הגענו לשנת 2013 ועדיין, יותר מידי נשים בעולם חשות חוסר ביטחון לשלמות גופן וסכנה לאונס.
אין חברה שמחוסנת מהתופעה, היא פוגעת במגוון רחב של מדינות, החל ממדינות נחשלות כמו הודו שרק השנה עלתה לכותרות עם פרסומים מזעזעים על מקרי אונס במדינה ועד ישראל ומדינות המערב.
חשוב לציין שהכתבה הזו מתייחסת לנפגעות תקיפה מינית, אך גם גברים רבים עוברים חוויות כאלה ברחבי העולם.

אין ספק שאונס הוא חוויה טראומטית והגדרתו כאירוע פיזי בלבד היא טעות. לעיתים אפילו שנים לאחר שהפצעים הפיזיים (אם ישנם כאלה) מחלימים, הצלקת הנפשית נותרת ומלווה את האדם שעבר אונס. בין השלכותיו יכולות להופיע תופעות כמו חרדה, לחץ, דיכאון, פוסט-טראומה (פוסט טראומה עלולה לגרום לנפגעות אונס לתופעות כגון סיוטי לילה, כעס, תחושת אבל, אובדן ביטחון עצמי וקושי ליצור קשר זוגי ומיני בעתיד). וקושי להיפתח רגשית. בחלק מהמקרים על מנת להתמודד עם ההשלכות האלה קורבנות האונס מסגלים לעצמם התנהגויות ממכרות כמו עישון,  שתייה, שימוש בסמים, הפרעות אכילה או כל הרגל שלילי אחר, מה שמרע גם את בריאותם פיזית.

טיפול קוגינטיבי התנהגותי יכול לסייע לנפגעות אונס להתמודד עם החרדות והתסמינים הפוסט-טראומטיים, תוך התבססות על טכניקות שממקדות את המטופלת ב"כאן ועכשיו". השיטה מאפשרת למטופלת לבנות מחדש את היחסים הבינאישיים ולנהל גם רגשות קשים. נשים רבות מעידות שאקטיביזם חברתי ותרומה לקהילה מסייעות להן להתגבר על הטראומה ולהכניס מימד חיובי לחייהן.

הטיפול בפוסט טראומה משלב בין הפחתת רגישות (סקירה וניתוח של סצנת האונס עד שהיא מאבדת את השפעתה הרגשית), טיפול קוגניטיבי התנהגותי (הבנה שהאנס תמיד אשם – ואין תירוץ למקרי אלימות כלפי נשים)בנייה מחדש ובהדרגה של הביטחון העצמי וטכניקות אחרות הכוללות ייעוץ רוחני.

מכבי שותפה למאבק באלימות נגד נשים.
למידע נוסף ולקוי חירום ארציים: http://www.maccabi4u.co.il/13360-he/Maccabi.aspx

קווי חירום ותמיכה ארציים נוספים:

קו חירום ארצי לנערים וגברים – 1203

קו חירום ארצי לנשים ערביות – 04-6566813

קו חירום ארצי לנשים דתיות ובשפה האמהרית – 02-6730002

קו חירום ארצי לנערים וגברים דתיים – 02-5328000

http://health.yahoo.net/articles/mental-health/mental-health-consequences-rape