האם יש קשר בין בשר מעובד ומשומר לבין מחלת הסוכרת?

 

 

 

 

 

 

 

האם אנשים שאוכלים בשר מעובד ומשומר נמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלת הסוכרת?נושא זה נבדק במחקר שנערך בארה"ב בקהילות של "ילידי אמריקה" (כך מכונים בארה"ב האזרחים ממוצא אינדיאני). מטרת המחקר הייתה לבדוק את הסיבה לשיעור התחלואה הגבוה של סוכרת בקרב ילידי אמריקה.

 

ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת האמריקני לתזונה רפואית הראו, שילידי אמריקה שאכלו לעתים קרובות בשר מעובד ומשומר היו בסיכון גבוה פישתיים לפתח סוכרת מאלה שאכלו מעט או לא אכלו כלל מזון מסוג זה. "קהילות רבות שהשתתפו במחקר מתגוררותבאזורים כפריים עם גישה מוגבלת לחנויות מכולת" מסבירהאמָנדה פרֶטְס (Amanda Fretts), המחברת הראשית של המחקר וחוקרת מבית הספר לרפואה שבאוניברסיטתוושינגטון."בגלל המגורים המרוחקים מחנויות המזון הם נאלצים לרכוש מזון שנשמר לאורך זמן", אמרה.
במחקר נבדקו 2000 איש מקרב הילידים מאריזונה, צפון ודרום דקוטה ואוקלהומה אשר גילם הממוצע היה-35. בשלב זה אף אחד מהנבדקים לא אובחן כחולה סכרת. חמש שנים לאחר הבדיקה הראשונה, סקר המעקב גילה, שמבין-500 נבדקים שדיווחו על אכילת בשר מעובד ומשומר, 85 פיתחו סכרת סוג II, אולם בקרב500  אנשים שאכלו כמות מינימאלית של בשר מעובד ומשומר, רק 44 פיתחו את המחלה.
פרֶטס ציינה במחקרה, שנבדקים שאכלו בשר מעובד ומשומר נטו להיות כבדי משקל והיקף מותניהם היה גדול יותר משל האחרים. מכך הסיקה,שייתכן שבשר מעובד ומשומר תורם לעלייה במשקל, המעלה את הסיכון לחלות בסוכרת סוג II. פרֶטס סיכמה, שהמחקר לא הוכיח באופן חד משמעי שאכילת בשר מעובד ומשומר גורםישירות למחלת הסוכרת. "ההבדל הגדול ביותר בין בשר מעובד ובשר שאינו מעובד הוא הנתרן" הוסיף פרופסור דָריוּשמוֹזָפָריָן (DariushMozaffarian), חוקר מבית הספר לרפואה שבהרווארד. מוזפריָן מצא כבר לפני שנתיים, שבשר מעובד מגדיל את הסיכון לחלות בסוכרת ב-19 אחוז, אך גם הוא אמר שטרם נמצא הסבר לקשר זה, שבין בשר מעובד לסוכרת סוג II.

 

מקור: http://www.vancouversun.com/health/Research+links+diabetes+processed+meats/6083462/story.html