על נוגדי חמצון ואנטי אייג'ינג

מדוע, ככל שהשנים עוברות, אנחנו מתמודדים עם יותר ויותר בעיות בריאותיות? על פי אחת מהתאוריות, אפשר לשים אצבע מאשימה על הרָדיקָלים החופשיים.

הסיבה העיקרית להווצרות רדיקלים חופשיים היא החיים. כלומר, בשביל לחיות אנו נושמים. בכל פעם שאנו נושמים נכנס חמצן לכל תאי הגוף ומייצר אנרגיה לתאים. כתוצר לוואי של התהליך, משתחררים גם הרדיקלים החופשיים. אלו למעשה מולקולות לא יציבות אשר חסר בהן רכיב. כשהן מנסות להשיג אותו הן פוגעות בשרשרת ה-DNAשל התא ואזכל שכפול חדש של ה-DNAהוא למעשה העתק פחות מדויק של הקודם. כתוצאה מכך התפקוד של התאים משתנה.

באחד המחקרים שנעשן בנושא, נבדקה תיאוריה זו על עכברים ה-DNAשל העכברים שוּנה על מנת שייצר כמות גדולה יותר מהרגיל של נוגדי חמצון (אנטי-אוֹקסידָנטים) בשם Catalase. מסתבר,  כי עכברים אלו חיו בממוצע חמישה חודשים יותר, שהם 18.5% ממוצע שנות החיים של עכברים.

על פי תיאורית הרדיקלים החופשיים, הנזק שהם גורמים מתבטא במחלות הקשורות בגיל כמו קטרקט ומחלות לב. תוצאות המחקר הראו כי מחלות אלו ועוד סימנים של נזקי הגיל נדחו או הופחתו, בזכות הנוכחות המוגברת של נוגדי החימצון

אבל מה הם אותם נוגדי חמצון? מדובר למעשה בויטמינים, מינרלים או רכיבי תזונה נוספים המייצבים את הרדיקלים החופשיים ע"י התחברות אליהם והפיכתם למולקולות יציבות. בכך נוגדי החמצון מונעים נזק נוסף לתאים.

ישנה, אמנם, עוד דרך ארוכה עד שניתן יהיה להצביע בדיוק על המקורות הטובים ביותר לנוגדי חמצון, ועל כמות הצריכה האופטימלית שלהם, אך בהחלט קל לאתר אותם:

שלושת הויטמינים נוגדי החימצון העיקריים הם מסוג בטא-קָרוֹטֶן, ויטמין Cוויטמין E. גם לאבץ ולסֶלֶניוּם יש השפעה נוגדת חימצון.את כל אלה ניתן למצוא במקורות מזון נרחבים, בעיקר אגוזים, ענבים ופירות נוספים, טונה, בקר, עופות, לחם ודגנים אחרים.

מקור:
http://www.webmd.com/healthy-aging/news/20050505/do-antioxidants-lengthen-life