האם אנחנו מכורים לשופינג?

שופינג IL, יום הרווקים הסיני, סייבר מונדיי, בלאק פרידיי – ייתכן שאנחנו מכורים לקניות?  יעקב סיני, פסיכולוג קליני ותעסוקתי במכבי, מסביר מהי התמכרות, כיצד נזהה שאנחנו מכורים ואיך אפשר לטפל בה

לרוב אנו משתמשים במילה "התמכרות" בהקשר של סמים, אלכוהול או הימורים, אך הנטייה להתמכר יכולה להתבטא בתחומים שונים ומגוונים, החל מהתמכרות לאהבה או לקשר מסוים (גם אם הוא הרסני ובעייתי) וכלה בהתמכרות לכסיסת ציפורניים או תלישת שערות ואפילו קניות אונליין.

מהי התמכרות?

ההתמכרות היא בעצם תוצאה של אובססיה – מחשבה או צורך פנימי פיזי המשתלטים על אדם ואינם מרפים ממנו וכתוצאה מכך מתעוררים מצוקה או חרדה. בתגובה אותו אדם מנסה להרגיע את עצמו בדרך כפייתית ולא יעילה לדוגמה ע"י עישון, שתיית אלכוהול, גלילה אינסופית של פיד הפייסבוק והאינסטגרם, כסיסת ציפורניים, קניות (בין אם אונליין או בחנות פיזית), תלישת שערות ועוד. כל אלה מרגיעים לרגע, אך זמן קצר לאחר מכן שוב עולה הצורך האובססיבי להרגעה נוספת וחוזר חלילה. במקרים רבים התהליך הופך להיות כמעט אוטומטי ואיננו שמים לב כלל למה שהניע אותו מלכתחילה.

התמכרות לקניות

התמכרות לקניות הנקראת גם "אוניומאניה" ולא שופוהוליזם כפי רבים נוהגים לחשוב, מתבטאת במחשבה בלתי פוסקות על קניות, ויישום התנהגותי בקנייה בפועל, בין אם בחנויות פיזיות ובין אם באונליין, באופן המפריע לתפקוד היומי וגורם לתחושת לחץ. בסופו של דבר במצב התנהגות כפייתית קיצונית, יש אפשרות להגיע לחובות לאחר התנהגות כלכלית חסרת אחריות. התופעה נחשבת לדחף תגובתי ומלווה בהפרעת חרדה, שימוש בחומרים אסורים לעתים ובעיות שליטה בדחפים.

גורמים גנטיים לנטייה להתמכרות

מחקרים מראים כי קיימת נטייה מוּלדת להתמכרות. גורמים תורשתיים נמצאו משמעותיים מאוד בהתמכרויות לסמים קשים ולאלכוהול. סברה זו קיבלה חיזוק כשנמצא כי בקרב ילדים שבמשפחתם היסטוריה של התמכרות לאלכוהול וחיו בנפרד ממשפחתם, הייתה נטייה לפתח אלכוהוליזם. להתמכרויות אחרות טרם נמצא בסיס תורשתי ברור.

עוד סיבות

מעבר לבסיס התורשתי, להתפתחות הפסיכולוגית של האדם ולאפיוני אישיותו יש השפעה על נטייתו לפתח התמכרויות. ההתמכרות לקניות יכולה להגיע על רקע מגוון בעיות החל מדימוי עצמי נמוך, דרך תחושת בדידות וריקנות ועד מתח ודיכאון. לעתים ההתמכרות תתעורר בעקבות צורך שלא סופק בגיל צעיר כמו רצון לאהבה, הערכה ואישור חברתי.
הקנייה ממלאה את תחושת הריקנות, מספקת אסקפיזם מושלם לתחושות הרעות ומפצה על החסכים וכמובן מקנה תחושת נחמה.

אנבוקסינג 

כשמדובר בקניות אונליין, אחת התופעות המלוות את טקס הקנייה והמוסיפות לריגוש של המכורים, היא ה"אנבוקסינג" (Unboxing) – עם קבלת הסחורה שהזמנו, מתחיל טקס פריקת הסחורה, שכולל את גזירת הניילונים, קריעת הקרטון והוצאת התכולה שהזמנו כך שניתן למשש אותה במציאות ולקבל לרגע מענה על החוסר והצורך בריגוש. מעבר לכך, בחיפוש מהיר של המילה "אנבוקסינג" ביוטיוב עולים מאות אלפי סרטונים שמתעדים טקסי פריקת קניות שכאלה, הוכחה לכך שהמכורים עושים זאת גם כדי לקבל הכרה ואישור חברתי.

איך מטפלים בהתמכרות לקניות?

שלב ראשון: מודעות והכרה

גם אם לחלק מההתמכרויות בסיס תורשתי, ניתן לטפל בהן בשיטות פסיכולוגיות שונות של עבודה על שיפור השליטה העצמית. רבים כלל לא מודעים או לא מוכנים להודות בכך שהם מכורים, על אף הלחץ הסביבתי המופעל עליהם לטפל בהתמכרות. לכן, הדבר הראשון שדרוש הוא להגיע להבנה והכרה כי קיימת התמכרות. אנשים הופכים מודעים להיותם מכורים כאשר המחיר האישי שלהם ולעיתים גם של הסובבים אותם הוא כבד מדי.

שלב שני: החלטה על גמילה

ברגע שאדם מכיר בהתמכרותו, הוא צריך להגיע להחלטה שהוא אכן מתחיל בתהליך של גמילה מתוך הבנה שהוא מתמכר, אך חסר את הכלים להיגמל. החלטה כזאת היא הבסיס למוטיבציה לטיפול שהיא כה הכרחית בטיפול במתמכרים.

תהליך הגמילה הראשוני אמנם נתפס כתהליך פיזי, אך החלקים המשמעותיים יותר בו הם החלקים הנפשיים. אלה הם בעצם החלקים שיכריעו את הצלחת או כשלון הטיפול. בסופו של תהליך הגמילה הפיזית, אדם יכול לשוב במהרה להתמכרותו, אלא אם יעשה תהליך נפשי שבו ילמד קודם איך לשלוט בהתמכרות ולאחר מכן ימצא התנהגות אחרת שתאפשר לו להרגיש משמעות בחיים בדרך אחרת, לא כהתמכרות אלא כתכלית לחיים. כאשר האדם מוותר על ההתמכרות שלו נותר חלל בחייו אותו עליו למלא במשמעות.

טיפול נפשי מתאים ע"י אנשי מקצוע מיומנים עוזר למתמכר לעשות את השינוי ההכרחי ולעבור את הדרך הטיפולית המפרכת הזו.

ועוד טיפ חשוב והכי פשוט:
בטלו את כל כרטיסי האשראי שלכם באופן מוחלט ועבדו רק עם מזומן. מהר מאד תגלו עד כמה שהדבר יציל אתכם.

למידע נוסף אודות טיפול בהתמכרות במכבי >>

למידע על זכאות לטיפול >>

המידע בכתבה באדיבות: יעקב סיני – פסיכולוג קליני ותעסוקתי. מנהל התכנית הישראלית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי תל השומר חיפה ובאר שבע