די לבליסה מול המסכים, עוברים לאכילה מודעת!

כמה פעמים ראיתם את הילדים שלכם בוהים במסך בזמן שהם לועסים? וכמה פעמים זה קרה לכם? אכילה לא מודעת היא מתכון מעולה אם ממש חשוב לכם לעלות במשקל באופן לא מבוקר ולהרוס לעצמכם את הבריאות… רעיה ויינשטיין דיאטנית, מנחת קבוצות ומטפלת באכילה רגשית במכבי מסבירה מדוע אכילה מול המסך כל כך מזיקה לנו וגם נותנת כמה עצות שימושיות כיצד להילחם בתופעה

האם אנחנו עושים בחירות מודעות של אוכל או אוכלים על אוטומט? האם הטעם הוא זה שמשחק תפקיד או פעולה אוטומטית של אכילה כאשר המודעות נמצאת "במקום אחר"?

אנחנו יודעים שכאשר אנחנו אוכלים תוך כדי צפייה במסך נאכל, לרוב, יותר מאשר אם אנחנו אוכלים ליד שולחן וללא הסחות דעת. אך האם יש קשר בין התכנים של מה שאנחנו רואים לבין איכות או כמות של אוכל?

ד"ר ענר טל ושותפיו מאוניברסיטת קורנל, בדקו במחקר רחב, איך הסביבה מתעלת את התנהגות האכילה שלנו בלי שום קשר להעדפות או איכות מאכל זה או אחר.

במחקר האנשים חולקו ל-3 קבוצות, בזמן צפייה במסך והוגשו להם פרטי מזון שונים.

קבוצה אחת ראתה סרט מתח, קבוצה שניה את אותו סרט ללא קול וקבוצה שלישית ראתה קטע של תכנית ראיונות.

במחקר נמצא שמספיק גירוי ויזואלי ומתח כדי שאנשים יאכלו בצורה אוטומטית בלי שום קשר לסוג המזון. קבוצה שראתה סרט מתח צרכה 65% יותר מזון מקבוצה שצפתה בתוכנית ראיונות. קבוצה שצפתה בסרט ללא קול גם היא צרכה יותר מזון מתוכנית ראיונות אך פחות מאלה שצפו בסרט עם קול.

המזון שהוגש לכל הקבוצות: סוכריות  m&m , עוגיות, ענבים וגזר גמדי.

אז מה נוכל להסיק מכך וכיצד נוכל בכל זאת לווסת את האכילה בהיסח דעת?

כמובן שהכי רצוי ומומלץ זה להימנע מאכילה מול הטלוויזיה או מסכים אחרים, אבל אם בכל זאת בחרנו שכן, אלה הטיפים לאכילה קצת יותר מודעת:

  1. אם לקחנו נשנוש כלשהו מומלץ לשים בצלחת או קערית ואת השקית להישאר במטבח. לקום ולהוסיף , דורש יותר מחשבה ומודעות מאשר פשוט להושיט יד כדי לאכול.
  2. אם "הטיילת בשביל התוספת", הפכה כבר לאוטומט וזה חלק מהחוויה, כדאי מראש לקנות כמות מוגבלת או יחידות, מנות אישיות. הכוונה, במקום גלידה משפחתית בקופסה, גלידה במנות אישיות. כנראה בכל זאת, יש הבדל בין קופסה גדולה – לקחת תוספת,  לבין לקחת מנה מוגדרת נוספת.
  3. במחקר נמצא, שמתוך הסח דעת אנחנו נאכל את כל מה שנמצא לפנינו ולכן אם כבר לאכול תוך כדי צפייה בטלוויזיה ניתן להשתמש בזה, כדי להגדיל את מנת הירקות היומית שלנו לשים מולנו צלחת של גזר גמדי, שרי, מלפפונים בייבי, פלחים של קלורבי או כל ירק אחר.

לסיכום. יש לנו יכולת להשפיע על האכילה האוטומטית. נוכל ליצור סביבה יותר מודעת אם נכיר אץ עצמנו יותר ונתכנן את הסביבה שלנו כך, שיהיה לנו קל יותר לאכול בצורה בריאה ומווסתת יותר.