דיאטה לפי סוג דם – זה עובד?

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(22436)4

אמור לי מה סוג הדם שלך ואומר לך מה עליך לאכול – הנטורופת פיטר ד'אדאמו טוען שעל כל אחד לאכול מזונות מסוימים בהתאם לסוג הדם שלו. האם זה אכן מועיל? דנה טל, MSc, דיאטנית קלינית, מסבירה לנו קצת על הדיאטה יוצאת הדופן

בשנות ה-90 התווה הנטורופת פיטר ד'אדאמו דיאטה חדשה – על פי סוג הדם. טענתו היא שכל סוג דם מגיב באופן שונה לרכיבים מסוימים בתזונה, תגובה שיכולה להיות שלילית ולגרום לתחלואה ולמחלות כרוניות, כמו סרטן ומחלות לב.

"אין שום קשר בין סוג הדם לבין האופן שבו הגוף שלנו מגיב לרכיבים בתזונה", אומרת לנו דנה טל, MSc, דיאטנית קלינית לילדים. "אחד מהטיעונים של ד'אדאמו הוא שסוג דם O הוא הקדום ביותר, ועל כן יש להתאים את התזונה של בעלי סוג דם זה לשלב האבולוציוני שבו סוג הדם זוהה לראשונה ולתזונה של אבות אבותינו ה'ציידים' שחיו באותה תקופה. ההמלצה שלו לאנשי O היא דיאטה דלת פחמימות ועתירה בחלבונים, המזכירה מאוד את דיאטת אטקינס. ההמלצה שלו לסוג דם A היא תזונה צמחונית על גבול הטבעונות, בעיקר דגנים, קטניות, פירות וירקות, תוך הגבלת צריכת בשר ומוצרי חלב; ההמלצה שלו לאנשי ה-B היא דיאטה מאוזנת תוך הגבלת מזונות מעובדים ועתירי סוכרים, ולמעשה זוהי התזונה שרוב הדיאטנים כיום ממליצים עליה, כך שאין בה שום חידוש. לגבי סוג דם AB ההמלצה היא לשלב את עקרונות תזונת אנשי ה-A וה-B, קצת מבלבל בהתחשב בעובדה שלאנשי ה-B יש מעט מאד מגבלות תזונתיות ולאנשי ה- A מומלצת דיאטה צמחונית.

"ד'אדאמו מתייחס גם לרמת החומציות ולאנזימי העיכול בקיבה, שיכולים להיות מושפעים מסוג הדם, כך שהקפדה על תזונה מותאמת לסוג הדם יכולה לשפר את עיכול וספיגת המזון – אבל זו טענה שכלל אינה מבוססת מבחינה מדעית".

אז את אומרת שאין בדיאטה הזאת ממש.

"באופן כללי, אם נסתכל על בעד ונגד, היתרון בדיאטה הזאת הוא אותו יתרון של כל דיאטה לצורך העניין – היא יכולה להביא אנשים לחשוב על מה שהם מכניסים לפה, להימצא במעקב, לשנות את ההרגלים שלהם ולהיות מודעים יותר לתזונה שלהם. החיסרון הוא שעל חלק מהקבוצות להשמיט רכיבים חשובים מהתזונה ואנשים עלולים להיגרר לחוסרים תזונתיים, כמו חוסר בברזל שיכול להוביל לאנמיה, חוסר בסידן לאוסטאופורוזיס וכו'".

ואיך ייתכן שאנשים מדווחים שהדיאטה עוזרת להם להוריד במשקל?

"ברגע שאנחנו מורידים מרכיבים שהם מהותיים כל כך בתזונה שלנו, ברור שנרד במשקל. אין ספק שהדיאטה יכולה להכניס אנשים למשטר שבו הם משנים את ההרגלים שלהם ועוקבים אחר מה הם אוכלים, אך השאלה היא כמה זמן אפשר להתמיד בזה וכמובן מהן ההשלכות הבריאותיות שיש לתזונה זו בטווח הרחוק. קחו לדוגמה את דיאטת אטקינס – מי שמתמיד בדיאטה כמה שבועות יורד במשקל באופן דרסטי, אבל קשה להתמיד לאורך זמן בדיאטה זו, שגם עלולה להוביל בטווח הארוך לרמות כולסטרול גבוהות, למשל. לא בטוח שההשפעות הבריאותיות של דיאטת סוג הדם חיוביות, ויכול להיות שאפילו להפך. ב-2013 התפרסם מאמר שסקר כ- 1,400 מחקרים על הדיאטה, והמסקנה היא שעל אף אחד מ-1,400 הפרסומים האלה אי-אפשר להתבסס מבחינה מדעית כדי שנדע בוודאות אם הדיאטה הזאת מועילה. טרם נערך מחקר בעל תוקף מדעי הבוחן את ההשלכות הבריאותיות של דיאטה מותאמת לסוג הדם בהשוואה לדיאטה סטנדרטית בקבוצות הדם השונות".