דוקטור, האם להישאר היום בבית?

הראש כואב, השרירים כבדים ובאופן כללי נדמה שהגוף לא משתף פעולה עם התוכניות ליום עבודה נוסף. אולי עדיף להישאר במיטה? אולי כדאי לחכות שיעלה החום? ובכלל, אולי זו סתם עייפות מצטברת…

ד"ר נמרוד שושן, מומחה לרפואת משפחה ומוסמך בבריאות הציבור, מסביר מתי כדאי להישאר במיטה, ומדוע יש אנשים שמעדיפים להעביר את ימי המחלה לצד החברים במשרד.

ד"ר שושן, מדוע בימי החורף הגוף נוטה לפתח מחלות?

"יש לכך מספר סיבות:

  • במזג אויר קר ולא יציב נחלשת המערכת החיסונית של הגוף והוא הופך רגיש יותר לזיהומים, בעיקר נגיפיים (וירוסים).
  • בגלל הקור אנו נוטים להצטופף בחדרים סגורים ולא מאווררים – מה שמקל על ההדבקה מאדם לאדם.
  • "הנדידה העולמית" של נגיפֵי השפָּעת – המגיעים לאזורינו כל שנה בסתיו או בתחילת החורף".

הגיע הבוקר וההרגשה הכללית לא טובה. מעט כאב ראש, צינון קל ואפילו חולשה. איך אפשר לדעת האם להישאר בבית או ללכת לעבודה? האם יש קריטריונים מסוימים שיכולים לסייע בהחלטה?

"אנשים רבים מרגישים שאם ילכו לעבודה כאשר מצבם אינו קשה, הם יעברו בקלות רבה יותר את תקופת המחלה. חברת האנשים במשרד, ושגרת העבודה מסייעים להם להסיח את הדעת מהמחלה שלא לדבר על מידה של נאמנוּת ומחויבוּת לתפקיד וכן היבטים כלכליים שלוקחים בחשבון. זו גישה רצויה בהחלט, אך כדֵי לקבל החלטה מושכלת כדאי להביא בחשבון מספר שיקולים:

  • כשהגוף חולה הוא זקוק למנוחה פיזית ולשעות שינה מוגברות. אם העבודה דורשת מאמץ פיזי או מחייבת שעות ארוכות של פעילות ללא מנוחה – רצוי להישאר בבית.
  • אנו עלולים להדביק אנשים אחרים, בעיקר כאלה שנמצאים בסיכון. אם עבודתנו מחייבת שהות ממושכת עם זקנים, ילדים או חולים כרוניים – כדאי להישאר בבית עד שנבריא.
  • לא נלך לעבודה אם יש לנו חום גבוה במיוחד, שיעול טורדני, כאב חזק או כל מגבלה אחרת שישפיעו על ביצוע תפקידנו, או יחייבו גישה מיידית לבדיקה רפואית".

מד החום מראה שטמפרטורת הגוף בבוקר הגיעה ל-37.2, ובדרך כלל חום הגוף שלי הוא 36.6.
נוספת לזה הרגשה כללית לא טובה. האם זו מחלה? האם זה נחשב 'חום גבוה'?

"עליית חום היא סימן למחלה, ביטוי לתגובה טבעית של הגוף במצבים בהם הוא מפעיל את מערכת התנגודת שלו (מצבי דלקת). בניגוד למקובל לחשוב, בדרך כלל אין קשר בין גובה החום לבין חומרת המחלה. אולם חום גבוה במיוחד (בדרך כלל מעל º38.5) גורם בפני עצמו לסימפטומים לא נעימים, כגון צמרמורת, הזעה, כאב ראש וחולשה, שניתן להקל עליהם באמצעות תרופות מורידות חום (אקמול ודומיו)".

הגוף אחרי שפעת ארוכה. החום עבר, ההרגשה הכללית השתפרה ואפשר ללכת לעבוד. יחד עם זאת השיעול אינו מרפה. האם ללכת לעבודה? האם קיימת עדיין סכנת הדבקה?

"אם עברו שלושה ימים או יותר מאז שחלינו וחל שיפור בסימפטומים, ניתן להסיק שהגוף כבר התגבר על הוירוס והכמות שלו בגוף פחתה מאד. לכן הסכנה שנדביק אחרים יורדת, גם אם השיעול נמשך. המשך השיעול מבטא בעיקר את משך הזמן הארוך שלוקח לריריות של דרכי הנשימה להשתקם. אם השיעול איננו מטריד במיוחד ולא יפריע לנו לתפקד – אפשר בהחלט לחזור לעבודה.

חשוּב לוודא שאכן יש שיפור משמעותי בכל הסימפטומים בשלב זה; אם יש החמרה בשיעול או החום לא יורד, זה בדיוק השלב בו עלינו לפנות לבדיקה רפואית כדי לשלול הופעה של סיבוך לא רצוי, בטרם נשקול חזרה לעבודה".