דגים מתוקים

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(22282)2

האם אכילת דגי ים יכולה להקטין את הסיכוי ללקות בסוכרת מסוג 2? ואולי אפשר להסתפק באומגה 3 בתוספי תזונה?

במחקר שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת Diabetes Care של האגודה האמריקנית לסוכרת נבדק הקשר בין צריכת דגי ים לבין התפתחות סוכרת מסוג 2. במחקר נבדקו כמעט 22,000 נשים וגברים בטווח הגילים 40–79 במשך כ-10 שנים. 725 מתוכם לקו במשך השנים בסוכרת מסוג 2. מהמחקר עולה כי המשתתפים שצרכו יותר ממנה אחת של דגי ים בשבוע היו בסיכון נמוך יותר ללקות בסוכרת מסוג 2 בהשוואה לאנשים שלא צרכו דגי ים בקביעות. עוד עלה מהמחקר כי צריכת פירות ים עלולה להגדיל את הסיכוי ללקות בסוכרת מסוג 2.

לדברי סטלה חקון, מנהלת שירות תזונה במכבי מחוז דרום ובעלת תואר שני במנהל רפואי, "אחד הסיבוכים השכיחים של סוכרת לא מאוזנת הוא פגיעה בכלי דם, הגורמת להידרדרות בתפקוד הכליות – עד לדיאליזה; דימומים חוזרים ברשתית העין – עד לעיוורון; ופגיעה בכלי דם בגפיים – עד לקטיעתן. אכילת דגי ים המכילים אומגה 3 שומרת על מצב כלי הדם, מונעת את חסימתם ושומרת על גמישותם. חומצת אומגה 3 מורידה את רמות ה-LDL, הוא הכולסטרול הרע, מעלה את רמות ה-HDL, הכולסטרול הטוב, ומסייעת להורדת שומני הדם – הטריגליצרידים הנוצרים מפחמימות ומסמיכים הדם.

"ביותר ויותר מחקרים נטען כיום כי צריכת יותר ממנת דג אחת בשבוע יכולה להוריד את הסיכוי ללקות בסוכרת, אך חשוב לזכור כי צריכת הדגים בלבד אינה מספיקה למניעת סוכרת: יש לשמור על אורך חיים בריא, על תזונה נכונה, על משקל תקין ועל פעילות גופנית. צריכת הדגים באה כחלק משמירה על תזונה נכונה.

"מעניין לציין כי במחקרים שבהם לחלק מן המשתתפים ניתנה אומגה 3 בתוספי תזונה ולאחרים היא ניתנה במנת דגי ים, נצפתה עלייה גדולה ומהירה יותר של HDL, כולסטרול טוב, במשתתפים שצרכו דגי ים מאשר העלייה אצל אלו שצרכו תוסף התזונה. מכאן יוצא שיש יתרון בצריכת אומגה 3 מן הטבע בצורת דג ים, שהם גם מקור מצוין לחלבון וכנראה יש בהם מרכיבים נוספים המשפיעים על עלייה של HDL.

"דגים מספקים מנת חלבון איכותית המשמשת תחליף מצוין לצריכת בשר. בדגים יש בדרך כלל פחות קלוריות ושומנים, אף שלפעמים רמת הכולסטרול יכולה להיות דומה.

"יש אפשרויות רבות ומהירות להכנת דג בגריל או בתנור. סלמון, למשל, אפשר להכין בגריל עם מעט שום ושמן זית. אפשר להשתמש בדגי ים קפואים כגון סלמון, סול, בורי, טונה, הליבוט או בקלה. ואם אין ברירה גם טונה מקופסת שימורים יכולה להיות אפשרות".

רוצים לדעת עוד? היכנסו לעמוד סוכרת – עמוד לאנשים הכי מתוקים