גם בפעם השנייה: גלידה!

היא טעימה בכל ימות השנה, אבל אין ספק שבקיץ היא בשיאה, במיוחד בימים לוהטים שבהם היא מספקת רגע של נחמה צוננת מהחום המהביל

לכבוד יום הגלידה הבינלאומי שחל החודש, איילת פלד, דיאטנית במכבי שירותי בריאות ומנחת קבוצות מכבי קל, עם כמה עובדות על גלידה וטיפים לאכילה בריאה. בסוף יש גם מתכון

הכל במידה

חמשת הפרמטרים לבחינת איכות הגלידה הם: מראה, טעם, ריח, מרקם, וערכים תזונתיים.
הרכיב העיקרי בגלידה קלאסית הוא חלב בתוספת שמנת. לכן, מצד אחד, הגלידה מכילה כמות נאותה של סידן (130 מ"ג ל-100 גרם גלידה בסיסית), ויטמין A ומגנזיום כשמצד שני, היא מכילה גם שומן רווי (7 גרם ל-100 גרם גלידה בסיסית ללא תוספות) וכולסטרול, שידועים כפחות טובים לבריאותינו. לכן מומלץ לשים לב לכמות הגלידה שאנו צורכים, על אחת כמה וכמה בקיץ.

יש תחליפים

לרגישים ללקטוז, אלרגיים לחלבון חלב פרה או טבעוניים, ישנן גלידות על בסיס פירות וסוכר (גלידות סורבה) או גלידות על בסיס חלב סויה/שקדים אותן הם יכולים לצרוך. לאנשים הסובלים מסוכרת, ישנם שלגונים וקרחונים ללא סוכר. יש לזכור כי שלגוני הדיאט מכילים ממתיק מלאכותי, ולכן לא כדאי להגזים בצריכתם. כבכל קיץ, מפעלי הגלידות הגדולים מתהדרים בייצור שלגונים וטעמי גלידות חדשים. ההיצע הגדול מעניק לנו את אפשרות הבחירה.

כמה זה שווה לנו?

המגוון מציע טווח רחב של ערכים תזונתיים ואיכות תזונתית משתנה. מי שיבחר בשלגון עשיר בסוכר ושומן עשוי לצרוך 300 קק"ל ו-17 גרם שומן בממוצע ביחידה, ואילו מי שיבחר בשלגון על בסיס יוגורט או חלב שאינו מכיל שמנת או מופחת בשמנת, יצרוך בממוצע 120 קק"ל ו-1.5 גרם שומן בלבד.
מי שמסתפק בקרחון, יצרוך 70 קק"ל בממוצע, שעיקרן הוא סוכר.
לעיתים דווקא הקרחונים מהווים בחירה פחות טובה מאחר שהם מכילים קלוריות ריקות לגמרי, מים, סוכר וצבע מאכל בעוד שהשלגונים מכילים סידן ומעט חלבון.

וכמובן מתכון

מצרכים:
3 כוסות פרי טרי שהוקפא
250 מ"ל חלב רגיל (אפשר להחליף את החלב בחלב סויה/שקדים/גביע יוגורט 200 מ"ל 1.5-3% שומן, או ב-8 כפות מים)
אופציה לתוספת: 1-2 כפיות אבקת סוכר או ממתיק מלאכותי

אופן ההכנה:
1. במעבד מזון טוחנים את הפרי הקפוא עד שיתקבל סורבה עדין, במידה שמוסיפים מים אפשר לטחון יחד עם המים (לא להתייאש באמצע, זה לוקח זמן)
2. מוסיפים את היוגורט/חלב ומעבדים עד לקבלת מסה אחידה
3. מעבירים לכוסות הגשה ואוכלים מיד

בתיאבון!