גב האומה: בחירת ילקוט לשנת הלימודים הקרובה

28367-Blog_photo_INSIDE_v26

בחירת ילקוט חדש הוא רגע מרגש בהכנות לשנת הלימודים החדשה. הוא מסמל יותר מכל מוצר אחר את כניסתו של ילדיכם אל מערכת החינוך, את מעברו לכיתה חדשה או אף לבית ספר חדש. החנויות מלאות במבחר של ילקוטים מדגמים שונים, עניין שלא פעם מקשה על הבחירה. כיוון שזהו אביזר שילווה את ילדכם יום יום במשך שנת הלימודים הקרובה לפחות, כדאי לבחור אותו לא רק לפי הצבע או הדוגמה, אלא גם על פי קריטריונים נוספים. איילת שור ממכבי שירותי בריאות מסבירה לנו על הקריטריונים ומשתפת במידע חשוב

איך בוחרים ילקוט?
תיק שאינו מתאים לממדי הילד ולצרכיו עלול לגרום לנזקים בריאותיים. עומס יתר לאורך זמן כתוצאה מתיק כבד מדי עלול עם הזמן לגרום לכאבי ראש ולמתח שרירי. להלן נושאים שכדאי להקפיד עליהם בעת בחירת הילקוט:

  • משקל הילקוט, כולל הציוד שבתוכו, לא יעלה על 15% ממשקלו של הילד. רצוי שמשקלו של התיק יהיה נמוך ככל האפשר, ועל כן כדאי לוותר על תוספות וקישוטים המוסיפים למשקל. נוסף על כך, רצוי שהתיק יהיה עשוי מחומרים חזקים אך קלים במשקל.
  • העדיפו תיק בעל רצועות רחבות (כ-5 ס"מ), מרופדות וניתנות להארכה ולקיצור, בכדי להפחית את לחץ התיק על הכתפיים.
  • רצוי שגב הילקוט יהיה קשיח אך מרופד, וכולל ריפוד באזור השכמות והכתפיים. הגב הקשיח והמרופד מחלק את עומס המשקל על פני שטח גדול, ומונע לחץ נקודתי של חפצים נוקשים.
  • על הילקוט לכלול לפחות שני תאים, על מנת לאפשר חלוקת עומסים. תאים נפרדים מסייעים בחלוקת הספרים לפי גודל ומשקל. את הספרים הכבדים כדאי לסדר בתא הקרוב יותר אל הגב. חלוקה למספר תאים תאפשר גם לארגן את הציוד והאביזרים ביתר נוחות.
  • רצוי לרכוש תיק בעל רצועה הנקשרת סביב אזור האגן כדי להפחית מהעומס על הכתפיים וגב עליון.

1724

ילקוט על גלגלים- כן או לא?
השימוש בתיק עם גלגלים חוסך לכאורה את המשקל על גב הילד ועשוי להוות פתרון טוב כאשר מרחק ההליכה לבית הספר גדול. עם זאת שימוש בתיק בעל גלגלים יוצר אסימטריה בגב ועלול להוביל לכאבי גב ושרירים. ילקוט על גלגלים אינו מתאים במידה והילד נוסע בהסעות מאורגנות או עולה במדרגות על מנת להגיע לכיתה. תיקים אלו לרוב כבדים יותר, ובמצבים אלו הילד נאלץ להרים משקל רב.
במידה והחלטתם לקנות ילקוט על גלגלים, רצוי לוודא שהילד משתמש בשתי ידיו לסירוגין על מנת למשוך אותו, וכמו כן, שגובה ידית התיק מתאים לגובהו של הילד.

משקל עודף? לא בבית ספרנו!
כדאי לסדר את הילקוט עם הילד בערב שלפני, ולהוציא מתוכו ספרים מיותרים. כך תוכלו לסייע לילדיכם להתכונן טוב יותר ליום הלימודים ולהפחית ממשקל הילקוט.
דרך נוספת להפחית את המשקל היא בחירת אביזרי לימוד קלים, דוגמת קלמרים מבד, מחברות בעלות כריכה רכה וחבילות קטנות של טושים.
במידה ויש ארוניות (לוקרים) בבית הספר,  רצוי להשאיר חלק מהציוד בארונית. אפשר להתייעץ עם צוות המורים לגבי חלוקת העומס על פני ימות השבוע.

נשיאת הילקוט
התיק מוכן וארוז, והגיעה השעה ללכת אל בית הספר. כיצד מומלץ לשאת את הילקוט?

  • חשוב לוודא כי התיק צמוד לגב (כתפיות קצרות).
  • מומלץ לשאת התיק על שתי הכתפיים, ולא רק על כתף אחת. נשיאת התיק על כתף אחת בלבד מגדילה את הסיכון לשינויים ביציבה.
  • רצוי שהקצה העליון של התיק יגיע לגובה הכתפיים, ושתחתית התיק תהיה בגובה הגב התחתון של הילד.

בחירה נכונה של ילקוט תמנע מילדיכם כאבי גב ושרירים מיותרים, ותאפשר להם התחלה קלילה של שנת הלימודים.
אנו מאחלים לכולם שנת לימודים מוצלחת ובריאה!