גברים עם חזון – לגינקומסטיה יש פתרון

 4

המוּדעוּת לאסתטיקה ומראה הפכה בשנים האחרונות לנושא המעסיק את 2 המינים גם יחד. אותו תחום שבעבר היה נחלתן של נשים בלבד, הופך למנת חלקם של גברים רבים.

בעיה אסתטית שכיחה אצל גברים בכל הגילאים היא גינֶקוֹמָסטיה –  הגדלה  של השדָים המשווה לחזה מראה נשי. שאלנו את פרופ' רפי שפיר, לשעבר מנהל מח' כירורגיה פלסטית באיכילוב ויועץ על בכירורגיה פלסטית במכבי, על התופעה ודרכי הטיפול בה.

מהם הגורמים לתופעה?

"הורמונים משפיעים מאד על גודל השד. גינקומסטיה מוגבלת יכולה להיות תופעה נורמלית המלווה שינויים הורמונליים ומטבוליים, בעיקר בגיל הזִקנה, אך היא עלולה להתרחש בכל גיל מיָלדוּת ועד זִקנה" אומר פרופ' שפיר. "התופעה שכיחה אצל הסובלים מהשמנת יתר, הן בשל הצטברות שומן תת-עורי והן בשל שינויים הורמונליים. בתקופת הילדוּת והנערוּת, עלולה להתפתח גינקומסטיה גם ללא קשר לעלייה במשקל הגוף. עוד סיבה אפשרית היא נטילת תרופות מסוימות המשפיעות על האיזון ההורמונלי וכך גם רקמת השד (תרופה נגד סרטן הערמונית למשל). לכן, בכל מצב בו מתעורר חשד לגינקומסטיה, נשלח את המתלונן לבדיקת רמת הורמונים שונים בדם. אם הבדיקה מעלה סימנים להפרשת יתר של הורמונים נשיים, ייעשה בירור לסיבות התופעה ויינתן טיפול הורמונלי מתאים".
"חשוב לציין כי לפעמים קיימת בליטה בשד אחד בלבד, המטעה לחשוב שמדובר בגינקומסטיה. במקרה כזה נשלח המתלונן לבדיקת הדמיה (ממוגרפיה או אולטרסאונד) על מנת לשלול אפשרות שהבליטה מקורה בגידול בשד".

האם נשקפת סכנה ממשית?

"מעבֵר להיותה סמן להפרעה הורמונלית אפשרית, הרי כשלעצמה גינקומסטיה בד"כ לא מהווה סכנה ממשית לאדם, אלא בעיקר מטרד אסתטי. עלולה להיות לה השפעה על הנפש ועל הדימוי העצמי של הגבר שחש לא בנוח להיכנס לבריכה או לים ולהוריד חולצה במקומות ציבוריים".

כיצד ניתן לטפל בתופעה?                              

"הטיפול בגינקומסטיה יכול להתבצע בניתוח. אופי הניתוח והצלקת שתישאר תלויה באופי הבלט. אם השד רק בולט, יש צורך להוציא רקמה בלבד, אבל אם ישנה גם צניחה של השד, ישנו גם צורך בהסרת העור העודף ולכן הצלקת עלולה להיות גדולה יותר. אצל אנשים בעלי עור כהה ואצל ג'ינג'יים קיים סיכון מוגבר לצלקת גדולה ויש לקחת זאת בחשבון בטרם הניתוח.
עוד טיפול אפשרי הוא שאיבת שומן,  בעיקר אם מקורה של הגינקומסטיה בהשמנת יתר.
זמן ההחלמה מהניתוח הוא קצר (בין שבוע לשבועיים), במהלכה ייתכן שיהיה צורך ללכת עם חגורה הלוחצת את החזה על מנת למנוע הצטברות נוזלים".

"מעניין להזכיר שקיימים מקרים בהם נערים מתלוננים על בלט מוגזם של הפטמה בחום, והשתטחות חזרה בקור. זו התופעה מוכרת שאיננה גינקומסטיה אמיתית וניתן לטפל בה בניתוח, אך במקרים רבים התופעה חוזרת גם לאחר הניתוח".