מבשלים בבית

בישול ביתי

ברור שלאוכל ביתי יש יותר יתרונות מאשר לאכול בחוץ, אבל למה בעצם? בואו לבדוק מה אתם יודעים על ההבדלים התזונתיים ביניהם

בחודשים האחרונים ככל הנראה נאלצתם, בין אם מרצון או לא, לבשל יותר. אם אכן זה היה המצב, זכיתם גם ליהנות על הדרך מיתרונותיו של הבישול הביתי. מה הם בעצם אותם יתרונות, ולמה כדאי לנצל את השגרה החדשה כדי לשמור על שגרה של הכנת אוכל ביתי בתדירות גבוהה יותר מישיבה במסעדה או הזמנת טייק אווי?

מיכל סוקמן, דיאטנית מכון סוכרת, מכבי שירותי בריאות, ריכזה עבורכם את כל היתרונות וגם 2 חסרונות לבישול הביתי, לעומת אוכל קנוי.

לפני שנגלה לכם את כל התשובות – בואו לבדוק מה אתם באמת יודעים על ההבדלים התזונתיים בין השניים:

"היתרון הגדול של בישול ביתי הוא השליטה ברכיבי הארוחה", מסבירה סוקמן. "גם אם נקנה אוכל במסעדה יוקרתית ונחשבת, אין לנו דרך לדעת או לקבוע את איכות הרכיבים וצורות הבישול של המנה המוגשת לנו, ולכן לא תמיד נוכל לבחור במזון הבריא לנו ביותר".

למה זה משנה?

  1. אוכל קנוי, גם אם מורכב מחומרים המאושרים על ידי משרד הבריאות, לרוב מכיל גם רכיבים פחות מומלצים כגון חומרים משמרים, מלח, קמח לבן, תוספות סוכר שצריכה מרובה מהם עלולה לפגוע בבריאות. לעומת זאת, בישול ביתי מאפשר עבודה עם חומרי גלם טריים ואיכותיים יותר, כמו גם הקפדה על מינון התוספות במתכון כמו כמות השמן, הסוכר והמלח.
  1. השליטה בחומרי הגלם וברכיבי המנות בבית, מאפשרת להתאים את האוכל קרוב ככל האפשר לטעמנו האישי (שלנו ושל כל בני הבית).
  2. בישול ביתי יכול לייצר שילובים מיוחדים ומעניינים יותר. למשל, אפשר להכין אורז עם מגוון קטניות בסיר אחד, כמו חומוס וסוגי שעועית שונים, ולא להצטמצם בבחירה בין מג'דרה עם עדשים או אורז עם אפונה.
  3. שילוב תבלינים כמו כורכום או קינמון בתבשילי בשר, למשל, יכול להעשיר אותם באנטי-אוקסידנטים – נוגדי חמצון התורמים במניעת בעיות רפואיות רבות.
  4. שימוש בשמנים טריים וחימומם בטמפרטורות נמוכות שומר על איכות האוכל. בהתאם, אפייה בתנור או בישול וטיגון על אש קטנה יחסית בכיריים ביתיים עדיפים בהרבה על טיגון בצ'יפסר תעשייתי למשל, ששורף את השמן.
  5. אוכל ביתי עוזר לחשוף ילדים למגוון ארוחות וטעמים. כך למשל, אפשר להשתמש באותם ירקות בדרכים שונות – בתבשילים, במרק, בתנור, באוכל מוקפץ ועוד, וכך לבחון מגוון צורות ומרקמים אפשריים. במסעדות יבחרו חלק גדול מהילדים באותן מנות ילדים קבועות.
  6. אוכל מחומרי גלם לרוב יהיה יותר זול מאוכל קנוי בחוץ.

 

אף אחד לא מושלם, גם לאוכל ביתי יש חסרונות:

  1. אוכל ביתי דורש לרוב יותר התעסקות וזמן מאשר אוכל קנוי – הן מבחינת קניית המצרכים וזמן הבילוי במטבח, הנדרש להכנת אוכל מגוון ככל האפשר.
  2. אוכל ביתי לרוב לא מכיל חומרי שימור ומלח בכמויות גבוהות, ועל כן מתקלקל מהר יותר מאשר אוכל קנוי. בקיץ הקרוב, שנראה שיהיה חם מהרגיל, חשוב במיוחד להיות מודעים לכך ולהקפיד על השלכת מזון פג תוקף או לחלופין – הכנת מזון בכמויות קטנות יותר.

שיהיה בתיאבון ולבריאות!