ביחד עם האלרגיה העונתית

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(20316)4

עונת הסתיו אמנם עדיין לא התחילה אבל חלקנו מרגישים את האלרגיה העונתית כבר עכשיו: עיניים שורפות, נזלת ללא הפסקה ואין סוף של – אפצ'י. ד"ר ולרי טפליצקי, רופא משפחה ואלרגולוג מסביר מהי האלרגיה וכיצד ניתן לטפל בה. 

מהי בעצם אלרגיה עונתית? לאיזה אלרגנים אנחנו מפתחים רגישות דווקא בתקופה זו?
"אלרגיה עונתית קשורה לרגישות לדברים שמופיעים בעונות, לדוגמא אבקנים של עצים ודשאים.
צמח הלענה השיחנית, הידוע בשמו שיבא הוא צמח מאוד אלרגני הצומח בתקופה זו של הסתיו באופן חופשי במדבריות ועל ידי גידול פרטי.
לעומת זאת, בתקופת האביב, אחת מהאלרגיות העונתיות השכיחות יותר היא לאבקנים של עץ הזית.
באתר האינטרנט של המשרד לאיכות הסביבה ישנה תחזית צמיחה לעונות המעבר, שם כל אחד יכול להתעדכן בפריחת צמחים אלרגניים."
כיצד האלרגיה העונתית תתבטא בגופנו? איך נדע שאנחנו סובלים מהאלרגיה?
"שם נוסף לאלרגיה עונתית היא קדחת השחת, ואכן מדובר בקדחת, במחלה קשה. התופעות הן נזלת קשה, גרד בעיניים, התעטשויות והרגשת חולי כמו שפעת מתמשכת. מי שלוקה באלרגיה עונתית יכול לדעת מראש מה מצפה לו, האלרגיה חוזרת בכל שנה בחודשים מסויימים".
האם ישנם משתנים נוספים המשפיעים על חומרת התגובה האלרגית?
"במידה ובזמן האלרגיה העונתית הסובל מהאלרגיה נמצא במצב בריאותי כללי לא טוב, וחולה במחלות נוספות, לדוגמא אסטמה אלרגית, תופעות אלו מתגברות. חולה בשפעת יסבול מתופעות האלרגיה בחומרה כפולה, מכיוון שיסבול מוירוס ותופעות האלרגיה יחדיו".
כיצד נתמודד עם האלרגיה לאחר שהיא מופעה?
"ישנן תרופות אנטי-היסטמיניות, וספריי לאף נגד אלרגיה. תרופות נוספות זמינות אצל אלרגולוגים ע"י מרשם רופא".
האם יש טיפול מונע עבור מי שסובל מאלרגיות אלו לפני תחילת עונת המעבר?
"לפני העונה אפשר לקחת כדורים נגד אלרגיה, וכך ניתן להמעיט את התופעות מראש. ישנה כמו כן  שיטת טיפול חיסונים טרום-עונתית. יש לגשת לטיפול אחת לשבוע במהלך העונה. מומלץ להתחיל את הטיפול מספר שבועות לפני תחילת העונה בתיאום אלרגולוג. הטיפול הזה משרה למעשה חסינות ועמידות לתופעות האלרגיה".
"לסיכום, קיים טיפול יעיל, תרופתי, לרוב בטוח ולא מזיק לבריאות שאין צורך לחשוש ממנו ויכול לסייע לסובלים מאלרגיה עונתית לעבור את הסתיו בשלום. לקבלת טיפול יש לפנות לאלרגולוג באמצעות הפניה מהרופא המטפל."