חלומות פז: כללים חשובים בבטיחות שינת התינוקות

מדי שנה אנו עדים למוות של כ-45 תינוקות בישראל כתוצאה מ"מוות בעריסה", כ-50% מהם בעונת החורף (ינואר-מרץ). חשוב לדעת כיצד ניתן להפחית משמעותית את הסיכון למקרים כאלה. ד"ר בתיה סלע רזון ריכזה מספר כללים חשובים שיש לעקוב אחריהם לשמירה על בטיחות תינוקות בשינה  

להלן הנחיות בטיחות לשנת תינוקות שמומלץ לעקוב אחריהן מגיל אפס ועד חמישה חודשים:

1. השכיבו אותם על הגב – לשנת לילה= יש להניח את התינוק לישון כשהוא שכוב על הגב (בעריסה או במיטת תינוק). אם תינוק ישן במהלך היום בקרבת אדם מבוגר– יכול לישון על הבטן. תנוחה זו מחזקת את חגורת הכתפיים והצוואר, מה שמשמעותי לביסוס היכולות המוטוריות העתידיות.
2. הימנעו מעישון – יש להימנע מעישון בסביבת התינוק וגם להרחיק ממנו מעשנים.
3. הקפידו על ביגוד מתאים – חשוב לא להגזים בשכבות ושמיכות מיותרות: עד גיל חודשיים מספיקות שתי שכבות לבוש ושמיכה אחת של פוך דק או שמיכת מעבר, הקפידו על גודל השמיכה שתתאים לתינוק ולא תהיה גדולה מידי. בבית אין צורך בכובע. כמו כן, הבגד צריך להיות במידה הנכונה – לא גדול מדי ולא הדוק מדי, כך שיהיה אפשר להכניס כף יד של מבוגר בין הבגד לגוף הילד.
4. שמרו על טמפרטורה נכונה בחדר – שימו לב שהטמפרטורה בחדר לא עוברת את ה-24 מעלות. כמו כן, רדיאטור מומלץ יותר ממזגן, שכן מזגן עשוי לייבש את דרכי הנשימה בייחוד בקרב תינוקות צעירים, שדרכי הנשימה שלהם צרות. תנור ספירלה אינו נחשב כבטיחותי ולכן אינו מומלץ כלל וכלל כאמצעי לחימום.
5. אל תכניסו אותם אליכם למיטה – שינה בין ההורים אינה מומלצת כלל, מכיוון שאתם עלולים להתגלגל בלי לשים לב מתוך שינה וחלילה למחוץ את התינוק. מיטה מתחברת עדיפה מבחינת רמת הסיכון, אך פחות מומלצת מבחינת הקניית הרגלי שינה בהמשך.
6. אל תניקו בשכיבה – מאותה הסיבה, מומלץ לא להניק תוך כדי שכיבה . בנוסף- התינוק עלול להחליק מחוץ למיטה אם האם התשושה נרדמת תוך כדי ההנקה וידיה מרפות מן האחיזה.
7. אפשר להרדים במנשא – השינה במנשא מותרת, אך למען יצירת הרגלי שינה טובים, יש להעביר את התינוק למיטה ברגע שמתאפשר.
8. בלי כריות ובובות – השתמשו במזרן קשיח והימנעו מכריות, שמיכות ובובות, שעלולות לכסות את פני התינוק ולהפריע לו לנשום. כמגן ראש השתמשו במגן חצי קשיח עם כיסוי בד מתוח מעליו. ניתן להניח במיטה "נחשוש" רק מגיל חצי שנה ומעלה.
9. מותר להשכיב על הצד – הן במיטה וגם בעגלה ניתן להשכיב לישון על הצד, עם כרית ולא עם חיתול בד.
10. אל תסתמכו על גלאים – "בייביסנס" וגלאים שונים לא מומלצים לשימוש, עקב אחוז גבוה של אזעקות שווא שאינן בהכרח קשורות להפסקות הנשימה של התינוק.
11. הרחיקו אותם מסביבת מחלות –מומלץ להתרחק מסביבת אנשים חולים- מנוזלים, משתעלים וכו'. בהתאם להמלצה זו, מומלץ להימנע מטיולים בקניונים/חללים סגורים אחרים עם תינוק שטרם מלאו לו 3 חודשים.

ועוד כמה דברים שחשוב שתדעו:

1. באיזה שלב מומלץ להוציא את התינוק מהחדר לחדר משלו?
מוות בעריסה שכיח יותר עד גיל 5 חודשים. לאחר מכן נצפית ירידה דרמטית בשכיחות מקרים אלה, כי הילד כבר לומד להתהפך בעצמו וגם דרכי הנשימה שלו מתפתחות. לכן, אפשר בגיל זה להוציא את הילד לחדר משלו, אבל כמובן בחדר סמוך שניתן לשמוע אותו בקלות ולקום אליו במהירות במידת הצורך.

2. הקשר בין הנקה ושינה בטוחה
מלבד חומרי ההזנה שעוברים מהאם לתינוק בעת ההנקה, מחקרים הראו כי יש ההנקה מסייעת לרמת החיסוניות של התינוק- יכולה להעניק הגנה מסוימת מפני מחלות ויראליות של דרכי הנשימה, שעשויות להפריע לנשימת התינוק בשנתו.

3. הקשר בין מוצצים לשינה בטוחה
מחקרים הראו קשר בין השימוש במוצץ לבין מניעת מוות בעריסה, אך אליה וקוץ בה, שכן השימוש במוצץ עלול לשבש את ההנקה. יתרה מכן, יש הורים שמשתמשים בשרשרת המחוברת למוצץ עם קליפס שמתחבר לבגד התינוק או מניחים בעגלה שרשראות מזל ו"חמסות" למיניהן – זה מאוד לא מומלץ מכיוון שהן עלולות להיכרך סביב צוואר התינוק או הזרוע שלו, ליצור שפשוף או פצע ובמקרים קיצוניים גם להפריע לזרימת הדם.

4. מאיזה גיל מותר לתת בקבוק במיטה?
באופן כללי לא מומלץ לתת בקבוק במיטה, מכיוון שקיים סיכון לחנק ובנוסף עלולה להתפתח עששת בשיניים, משאריות המזון.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: ד"ר בתיה סלע רזון, רופאת ילדים ומנהלת מערך הרפואה במכבי