שגרה בטוחה עם הילדים

בטיחות ילדים בבית - מניעת תאונות

המדריך להורים: כך תשמרו על ילדכם מתאונות בבית

מדי שנה נפגעים בישראל ילדים רבים כתוצאה מתאונות המתרחשות בבית. למרות שרוב תאונות הילדים מתרחשות כאשר אין מבוגר אחראי בסביבה, יש מצבים בהם אמנם אתם בסביבה, אך שיחת טלפון או הודעת וואטסאפ עלולות להסיח את דעתכם ולהסתיים באסון.

התאונות יכולות להתרחש כהרף עין, אך הנזקים הפיזיים והפסיכולוגיים שנגרמים לילדים ולבני המשפחה עלולים להיות גדולים מאוד ובלתי הפיכים.

הילדים שלכם חוקרים את הסביבה, הם סקרנים ולמרות שאתם חושבים שאתם יודעים עליהם הכול, הם יכולים להיות בלתי צפויים. לכן, יש לכם תפקיד מפתח בשמירה על בטיחותם וחשוב שתהיו מוכנים לכך, תכירו את הסכנות ותייצרו עבורם סביבה בטוחה.

כדי לסייע לכם, ריכזנו עבורכם מדריך למניעת תאונה אפשרית:

לכל גיל יש את הסכנות שלו.
בגיל צעיר, תינוקות יכולים להתפתל, לאחוז, למצוץ ולהתהפך. מספר סוגים של תאונות נפוצות אפשריות:

חנק: תינוקות עלולים לבלוע, לשאוף או להיחנק מחפצים או דברי מזון כמו צעצועים קטנים, פיצוחים או גולות. יש לבחור צעצועים המותאמים לגיל, ולוודא תמיד שאין בסביבתו חפצים קטנים. תעודדו את הילדים הגדולים יותר לשמור את הצעצועים והמשחקים שלהם הרחק מהתינוק.

נפילה: עלולות להתרחש אם משאירים את התינוק על משטח מוגבה. בעת החלפת חיתול יש לוודא שהתינוק לא יוכל להתגלגל ממשטח ההחתלה. אין להוריד  את היד מהתינוק  בכל מצב,  יש לדאוג לכך שכל הציוד המיועד לשימוש כמו חיתולים, בגדים ומשחות יהיו בהישג יד. את החיתול מחליפים כשהטלפון הנייד שלכם נמצא בחדר אחר, וזאת על מנת שלא יהווה הסחת דעת. מומלץ להשכיב את התינוק לישון בעריסה, ולא במיטה של מבוגרים או על הספה.

כשילדים גדלים ומתפתחים הם לומדים לטפס. הסכנות חדשות ונמצאות בגבהים שונים.

הילדים הופכים ליותר סקרנים והרפתקניים, הם מגיעים למקומות שלא הגיעו אליהם בעבר ועולה גם הסיכון שייחבלו או יחשפו לחפצים מסוכנים שלא הגיעו אליהם קודם לכן.

צריבות וכוויות: זה נשמע טריוויאלי אך חשוב להרחיק את התינוק מחפצים חמים כמו תנור, רדיאטור, מגהץ, מייבש שיער. הניחו משקאות חמים הרחק מהישג ידו של התינוק. זכרו, מים חמים עלולים לגרום לכוויה אפילו 30 דקות לאחר שרתחו.

הרחיקו מילדים מצתים וגפרורים. אם בביתכם יש תנור חימום מסוג קמין, ודאו שהוא עומד בתקנים. עדיפות לחימום בתנור מסוג רדיאטור. חשוב להסביר ולתרגל עם הילדים מה לעשות במקרה של שריפה. בנוסף חשוב להרחיק ילדים קטנים יותר מהחפצים החמים ולילדים הגדולים יותר להסביר את הסכנה.

באופן כללי, כדאי להרחיק ילדים מהמטבח. הניחו כוסות שתייה חמה הרחק מהישג ידם של הילדים. התאימו חוטי חשמל קצרים לאביזרים כמו קומקום חשמלי או תנור. ככל שניתן, השתמשו בלהבות הפנימיות, המרוחקות של הכיריים במטבח . הפנו לכיוון הקיר את ידיות הסיר והמחבתות מהקצה הפונה החוצה לכיוון שלכם.

לפני שאתם רוחצים את התינוק, חשוב לבדוק שהמים אינם חמים מידי. שיטה טובה היא לטבול את המרפק במים – אם יש תחושה שהם חמים, הם עלולים לגרום לתינוק כוויה. כאשר אתם ממלאים אמבטיה, פתחו קודם את המים הקרים ולאחר מכן הוסיפו את המים החמים, כך שאם התינוק יחליק למים לא ייגרם לו נזק.

הרעלה: לתינוק יש אינסטינקט טבעי למצוץ כל מה שבא במגע עם פיו. חומרי ניקוי ביתיים עלולים להיות רעילים ולכן יש להרחיקם מהישג ידם של ילדים. כאשר אתם מנקים את בקבוק התינוק, יש להקפיד לשטוף היטב במים כדי שלא יישארו עקבות חומר ניקוי, העלולות להגיע לפיו של התינוק.

החל מגיל שנה וחצי ולעתים גם קודם לכן, מסוגלים רוב הילדים לפתוח מכלים. כדי להקטין את הסיכון להרעלה יש לשמור מוצרים כמו כימיקלים, תרופות, אלכוהול ומוצרי קוסמטיקה, הרחק מהישג ידם של הילדים, רצוי בארון נעול.

כך תדאגו לסביבה בטוחה

אתם יכולים לעצור רגע, לתכנן את השגרה, למפות את הסכנות בבית  ולייצר "בית בטוח לילדים" ע"י מיגון הסביבה הביתית. סביבה כזו תאפשר להם לחקור בחופשיות דברים ותצמצם את הדאגות שלכם.

מרפסת וחלונות

התקינו סורגים בחלונות או השתמשו באביזרי בטיחות שמגבילים את פתיחת החלון. הקפידו לעשות זאת בכל החלונות בבית, במיוחד באלו שבחדרי הילדים. הרחיקו מהחלון רהיטים כמו מיטות, ספות וכיסאות, כדי למנוע טיפוס ונפילה. אל תעודדו את הילדים לנופף לשלום מהחלון או מהמעקה של המרפסת, כדי שלא יתרגלו לטפס אליהם.

שקעי חשמל

ודאו ששקעי החשמל מכוסים ושהכבלים החשמליים מוצמדים לקיר וחבויים. למדו את ילדכם מה ההבדל בין מכשיר חשמלי הניזון מסוללה (פחות מסוכן) ובין מכשיר חשמלי הניזון מזרם החשמל.

חומרים מסוכנים

אחסנו חומרי ניקוי וכימיקלים אחרים בארונות גבוהים, או נעולים. אל תשאירו תרופות בחוץ או במקומות שיש לילדים גישה אליהם.

חפצים כבדים או חדים

הרחיקו מהילדים כל מוצר שביר או מסוכן. שמרו סכינים, מספריים, סכיני גילוח, מוצרי תפירה וכלי עבודה במקום גבוה או נעול. כסו את הקצוות החדים של רהיטים בעזרת מגני בטיחות. קבעו לקיר רהיטים כבדים, כמו ספריות ושידות.

תמיד טוב שתהיה בבית ערכת עזרה ראשונה והכי חשוב שגם תלמדו איך להשתמש בה. לשם כך, כדאי לרענן מיומנויות של עזרה ראשונה והחייאה.

למכבי שירותי בריאות יש הדרכות החייאה שמתבצעות וניתן להירשם אליהן במועדים הנוחים לכם.