התעללויות בגני ילדים: אלו הסימנים שאתם צריכים לשים אליהם לב

שני פעוטות משחקים בגן

לאור האירועים האחרונים שפורסמו בתקשורת שעסקו בהתעללות בגני ילדים, ריכזנו לכם את הסימנים החשובים שיש להסב אליהם את תשומת הלב וידליקו נורות אדומות בזמן אמת: למה חשוב לשים לב כשבוחרים גן? איך באמת נראה היומיום של ילדינו בגני הילדים? ואילו סימנים צריכים להטריד אתכם?

בשנה האחרונה התקשורת מדווחת על רצף אירועים בנושא התעללות בגני ילדים. כולנו מזועזעים והנפש מתקשה להכיל את הכעס, את התסכול ואת הבהלה שאנו חווים כלפי האלימות וחוסר האונים שילדינו חווים במסגרת הגנים הפרטיים, ואנו נשבעים לא להכניס את הילדים לגן עד גיל עשר לפחות…אבל זה כמובן לא פתרון. חייבים לעשות שינוי ולפני השינוי חייבים להיות עם היד על הדופק. חשוב להדגיש שקיימים גנים פרטיים מעולים עם צוותים מצוינים, אוהבים, מחבקים, דואגים ומשקיעים, והילדים בהחלט נמצאים במקום בטוח ומוגן שבו הם יכולים להתפתח ולפרוח. יחד עם זאת, הדאגות שלנו כהורים ברורות לחלוטין.

לפני שמחליטים: למה לשים לב כשבאים לבחור גן?

פיקוח: בדקו את הגן ומידת הפיקוח בו.
שיעורי בית: בצעו תחקיר על הגן, היו ערניים למה שאומרים הורים אחרים, שמעו דעות מכמה שיותר הורים לילדים שהיו בגן או נמצאים בו כעת, ועשו שיעורי בית.
הצוות: בדקו עם מנהלת הגן מי הן נשות הצוות, מה ההכשרות שהן עוברות ובאיזו תדירות ומהם הקריטריונים לבחירתן. אל תחליטו לפני שאתם פוגשים את הצוות ואל תסתמכו רק על דעות של אנשים אחרים.
סיור בגן: כשאתם מגיעים לגן, שימו לב האם מי שצמודה אליכם זו רק המנהלת או שהיא מאפשרת לכם להתרשם מהצוות ולהכיר את הגננות ואת הנפשות הפועלות. האם היא נותנת לכם להיכנס לכיתות השונות ואפילו מאפשרת לכם לדבר עם הצוותים השונים.
מצלמות: ודאו שיש מצלמות במעגל סגור שמשדרות למנהלת הגן ובדקו איתה באיזו תדירות היא צופה בהן וכמה זמן ההקלטות נשמרות אצלה.
יועצת: האם יש לגן יועצת טובה ומקצועית, שגם מדברת עם ההורים, גם מלווה את מנהלת הגן וגם עובדת עם הצוות ואף משמשת כמבקרת של אופן ההתנהלות בגן. זוהי פונקציה חשובה וכדאי לשים לב שהיא קיימת בגן שלכם.
ביקור פתע: מומלץ מאוד לערוך ביקורי פתע בגן, בשעות שונות במהלך היום, לראות איך מרדימים, איך מתמודדים עם ילד צורח וכו'.

לאחר ההרשמה ובתחילת הגן: למה לשים לב?

• האם הילד בוכה מאוד בבוקר ולא רוצה ללכת\להישאר בגן? אם הילד בוכה מספר דקות ואחר כך נרגע ונכנס לענייני הגן, זה תקין.
• האם הילד הולך לגן באמת בשמחה ובחיוך, רץ לשער ונכנס עם ביטחון?
• כשאשת צוות מתקרבת לילד האם הוא רגוע ולא נלחץ? האם הוא יוצר איתה קשר עין ונענה אליה?
• כשמדובר בילד קטן שעדיין אינו יכול לדבר, ואי אפשר לדבר עימו על אנשי הצוות., . שימו לב לשפת הגוף כאשר אתם מזכירים שם של איש צוות מהגן – האם הוא מחייך, שמח, חוזר אחרי השמות בהתלהבות או מביע רגש אחר?
• כמדובר בילד שכבר מדבר, ניתן לשאול אותו ישירות ולשמוע את תגובתו.
• דרך נוספת הינה לשחק עם הילד בגננת וילדים, כאשר הילד מגלם את תפקיד הגננת. שימו לב לשפה בה משתמש, לטון הדברים, הגישה, וכך תוכלו ללמוד הרבה על המתנהל בגן.
• שימו לב להתנהלות צוות הגן, לא רק למה שנאמר אלא גם לשפת הגוף . – האם הן נעימות ומחייכות, או שהן כעוסות, קפוצות ומרוחקות? האם הן משרות אווירה של חום וקבלה?
• נקודה חשובה הינה כיצד הילד חוזר הביתה מהגן, האם הילד חוזר הביתה ושר בבית שירים שלמד בגן, מספר סיפורים ששמע בגן או מלמד אתכם תכנים ומושגים חדשים אליהם נחשף בגן? האם אוכל וישן בגן כראוי? אלו יכולים להעיד על פניות רגשית של הילד ללמידה, ואינדיקציה לכך שאינו מוצף רגשית.
• שינויים בולטים בהתנהגות הילד כגון קשיים בשינה, חזרה להרטבה ועוד יכולים להעיד על קושי שחווה.

מסגרות לגיל הרך תורמות להתפתחות ילדינו

בעידן המודרני, בדרך כלל שני ההורים צריכים לצאת לעבודה, ולכן הגן הינו פתרון מצוין להורים העובדים ולילד. לראייה מחקר שנעשה בסורבון שמצא כי ילדים שנשלחו למסגרות בגיל הרך מפותחים יותר מבחינה חברתית ומתנהגים טוב יותר מילדים שנשארו בבית עם הורה או מטפלת. ההשפעות החיוביות של השהות במסגרות ניכרו גם מעבר לשנות הילדות הראשונות, והן ניכרו בילדים שנשלחו לגן גם בטווח הארוך – לילדים אלה היו פחות בעיות התנהגות ופחות בעיות חברתיות בממוצע גם בשנות ההתבגרות המוקדמות.

מילה לסיכום

חשוב מאוד לא להיות בלחץ בשעות שהילד בגן. לחץ יוצר סטרס שאינו בריא לנו, לילדינו ולצוות, וגם אם ננסה להסתירו, תמיד הסביבה תרגיש. צוות שירגיש שההורה אינו משאיר את ילדו בנחת וסומך עליו, יושפע ויתבטא ביחסו לילד. ילד שירגיש את לחץ ההורים יהיה גם הוא בלחץ והדבר יתבטא בהתנהגותו בגן ובחוסר רצון ללכת לגן.
מה כן לעשות? בדקו, ערכו סקר ובחרו את הגן היטב. היו ערניים לתגובות הילד, לשינויים בהתנהגותו ובמצב רוחו. היו ערניים לנעשה בגן, לצוות ושמעו הורים אחרים בגן.

בהצלחה לכולנו בשנת הלימודים!

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: אוסנת סאיל – עובדת סוציאלית ומדריכת הורים במכון להתפתחות הילד באשדוד, מחוז דרום, מכבי