בדרך לתרופה? התינוק שנרפא מאיידס

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(22436)2

מחלת האיידס היא סיפור שמלווה את האנושות כבר כמה עשורים ועדיין לא הגיע לפרק הסיום. בשנים האחרונות ישנו שיפור בטיפול במחלה וקוקטילים של תרופות הניתנים לחולים מעלים את משך ואיכות חייהם. גם המוּדעוּת למחלה והדרכים למנוע את התפשטותה מביאים לשמירה על המצב הקיים.

לאחרונה תינוק שנשא את המחלה בדמו וקיבל טיפול מונע רוטיני, החלים ממנה לחלוטין. המקרה הפתיע את הרופאים והוא מהווה אבן דרך נוספת במאבק במחלה. הטיפול במקרה זה היה טיפול רוטיני שניתן לילוֹד לאם נשאית ולא ניתן כחלק מהליך מחקרי, אך עורר עניין כשהתגובה לטיפול הייתה במפתיע החלמה מלאה מהמחלה.

נשים הרות המזוהות כנשאיות של נגיף האיידס, נוטלות בדרך כלל תרופה אשר מונעת כמעט לגמרי את הסיכון להדביק את הצאצא. במקרה הזה האֵם לא הייתה מודעת להיותה נשאית עד רגע הלידה ולכן התינוק קיבל את הטיפול המונע המקובל במצבים אלה, שניתן מרגע הלידה עד לבירור מצב מחלתה של האם. במקרה הנוכחי גם הבדיקות הראשוניות וגם הסופיות נערכו באותו יום ולכן התאפשר לרופאים להתחיל ולטפל בתינוק כבר לאחר 30 שעות מרגע הלידה. כצפוי במקרים כאלה, הטיפול גרם לירידה הדרגתית בהופעת הנגיף עד שבגיל 29 ימים כבר לא ניתן היה לזהות נוכחות שלו. לפי פרוטוקול הטיפול, התינוק (שהרופאים סירבו למסור את מינו) היה אמור להמשיך וליטול תרופות כל חייו.  אך בגיל 18 חודשים נעלמה האם והטיפול בתינוק נפסק. 10 חודשים לאחר הפסקת הטיפול התינוק אותר ונבדק ולמרבה ההפתעה, נמצא שאין בגופו נגיף פעיל ושאריות החלבון הנגיפי היו כה זעירות, שבאופן פרקטי ניתן היה להגדיר שהתינוק החלים מהמחלה (“functional cure”).

זה המקרה הראשון בהיסטוריה של תיעוד מעבר לכל ספק של החלמה מסוג כזה בתינוק שנולד עם המחלה. אין הסבר מלא למקרה, אך ההנחה היא, שכיוון שהטיפול ניתן בשלב כל כך מוקדם, לא היה לנגיף זמן ליצור מאגרים ולשכפל את עצמו. עם זאת, עוד לא ניתן להשתמש בצורת טיפול זו במבוגרים. חולה בוגר שיפסיק לקחת תרופות יחזור תוך זמן קצר לרמות נגיף גבוהות בדם, דבר שיסכן את חייו. רק מקרה אחד של החלמה מלאה תועד בעבר, בשל השתלת מח עצם שהתרחשה בחולה איידס וגרמה לתגובה שהעלימה את הנגיף.

הרופאים והחוקרים צריכים עוד זמן מחקר על מנת לגבש אסטרטגיה לטיפול על רקע הממצאים החדשים, אך המקרה מדגיש את החשיבות של בדיקות מוקדמות של האם לפני ההיריון כדי לשמור על חיי התינוק.

http://www.webmd.com/hiv-aids/news/20130303/researchers-describe-1st-functional-cure-of-hiv-in-baby