בדרך אל הילד

22805-Blog-Photo-NEW_nosafim-(19918)19

חלומן של נשים רבות, מעבר לחלום הקריירה, ההגשמה וההצלחה הוא להיות אמא. עבור חלק מהנשים הדרך אל הילד המיוחל עוברת מסלול מכשולים לא פשוט ולעיתים ארוך. פרט למתח והחרדה הנלווים לתהליך, ההורמונים המעורבים בתהליך יוצרים אצל האישה רגישות יתר ורגשות שליליים לרוב. העובדה שההורמונים נקשרו בהגדלת הסיכון לסרטן, אינה מקלה על החששות. פנינו אל שלומית מכמאל שי, עובדת סוציאלית במרפאה לבריאות האישה של מכבי שתפיג את החששות ותסביר על הדרכים בהם ניתן להתגבר על הקשיים בדרך אל ההריון.

הקונפליקטים בתהליך הם רבים ומופיעים כמעט בכל צעד. שאלות רבות עולות בדרך, כמה הזרעות יש לעבור לפני הפריית המבחנה? איזה רופא כדאי לבחור? איזה פרוטוקול? והעובדה שכיום מדיניות מערך הרפואה היא כזו שמאפשרת לנשים לקחת חלק בקבלת ההחלטות בטיפול גורמת להגברת הקונפליקט.

דבר נוסף שעלול לצוץ ואי אפשר להתעלם ממנו הוא נושא ההתמודדות החברתית. התחושה של אישה שמתקשה להיכנס להריון בזמן שסביבה חברותיה הרות ויולדות היא קשה ולעיתים נוצרת קינאה בין הנשים, שיכולה להגיע עד כדי הימנעות מהגעה לאירועים חברתיים ומשפחתיים.

רובד נוסף הוא היחס לגוף ותחושת האכזבה הנלווית לכל טיפול במידה והוא נכשל. נשים שנדרשות לעבור טיפולי פוריות חשות שגופן "בגד" בהן או שמשהו בהן פגום וכך מתעוררת תחושה של שנאה עצמית וכעס על הגוף. ישנה גם ההמתנה אחרי כל טיפול, התקווה והאכזבה כאשר מגיעה הווסת. כל כניסה לשירותים מלווה בחרדה – האם יש או אין דימום.

כל התחושות האלה מתנקזות ויוצרות התכנסות והסתגרות אצל האישה, דבר שעלול להשפיע לרעה על תחומי חיים אחרים כמו זוגיות או חיי חברה.

ההמלצה המרכזית עבור נשים שנמצאות בתקופה של טיפולי פוריות היא לשמר תחומי עניין נוספים ולהשקיע בהם כנגד כל הסיכויים. דרך טובה לעשות זאת היא למצוא קבוצת תמיכה – והיום, בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות הדבר פשוט ולא דורש מאמץ.

חשוב גם לתת פורקן לרגשות שעולים במהלך הטיפולים. יש מגוון דרכים לפרוק את הרגשות: הרפיה, דמיון מודרך, מוזיקה, טיולים בחיק הטבע ועוד. אבל זה בסדר גם להיות במתח, ועדיף להיות במתח מאשר לחוש חרדה בשל המתח שעלול להפריע בתהליך הפוריות.

מומלץ להגיע לסיוע, אפילו לקבוע פגישה אחת עם עובדת סוציאלית, רק על מנת לדעת מה צפוי מבחינה רגשית, מתי התופעות מוגזמות ודורשות קבלת עזרה נוספת, למשל אם את לא ישנה בלילה או אין לך תיאבון. במכבי פועלות קבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות.