בא לשכונה אח חדש

אחים

איך מכינים ילד להופעת אח או אחות? ומה עושים אם האחות הגדולה מבקשת מוצץ כמו של האח הקטן? איתן סטמרי, עובד סוציאלי ופסיכותרפיסט במכבי, בא להסביר ולהרגיע.

ההכנה של ילדי המשפחה להופעת אח או אחות חדשים מתחילה לרוב כתהליך מקביל להתפתחות ההריון. מגיע שלב שבו גוף האם כבר משתנה, והילדים, גם הקטנים, חשים בשינוי זה ואף בשינוי האווירה בבית. הילדים שואלים ומוטב לא להתחמק ואף להקדים ולספר להם על השינוי הקרב ובא. איתן סטמרי, עובד סוציאלי ופסיכותרפיסט במכבי, מזכיר שכמעט תמיד הציפייה של הילדים לתינוק החדש היא חיובית: "תחושה ש'צעצוע חדש מגיע הביתה'. בשלב הראשון הילדים אינם מבינים את ההשלכה שתהיה להתרחבות המשפחה על חייהם. האתגר של ההורים הוא להפוך את ציפיות הילדים לריאליות, ומנגד להציב את לידת התינוק בהקשר חיובי".

ראשית, סטמרי ממליץ לשתף אותם בהכנות מעשיות, למשל הכנת חדר התינוק, לשתף אותם בקניות ובעיקר לדבר עמם להבין ולהרגיש איך הם חווים את הופעת האח או האחות בחייהם. אפשר להסתייע בספרים הרבים העוסקים בנושא. דרכם יוכל הילד לתת מקום לרגשות באמצעות הזדהות עם גיבור הסיפור שמתמודד כמוהו עם השינוי.

"כאשר האם נעדרת מהבית ונמצאת בבית חולים כדי ללדת, הדבר עלול לעורר אצל הילד דאגה לבריאותה. חשוב עד כמה שאפשר להמשיך בקשר, אפילו טלפוני, וכמובן להקדים ולבקר את האם עוד בבית החולים אם מצבה הבריאותי מאפשר זאת. הילד הבכור נדרש להסתגל למצב חדש, כמו גם אחרים במשפחה, אולם לרוב בשל גילו הצעיר חסרות לו היכולות. אנו כהורים צרכים לזהות זאת ולהקל עליו. את יום הלידה כדאי לחגוג, לקנות לילד מתנה ולהקדיש לו תשומת לב, זאת אף שההורים עסוקים ובוודאי מרוגשים.

"פעמים רבות כשהתינוק מגיע הביתה, די מהר הוא עשוי להיחוות כמי ש'גונב את אמא'. הילד עלול להרגיש שהוא נדחק לשוליים, שפנויים אליו פחות. מתחיל 'ליפול האסימון', שאולי העסקה 'לא כדאית עבורו'". סטמרי מציין שיכולה להופיע קנאה, דאגה מוגזמת לתינוק, לפעמים רגרסיה. "לפעמים הבכור מתחיל להגיב בהרטבות לילה, בבעיות עם אוכל, מבקש בקבוק ומוצץ כמו לתינוק, מגלה בעיות התנהגות ועוד. יש אף ילדים שמבקשים להחזיר את התינוק לבית החולים, ולעתים רחוקות מופיעות תגובות קיצוניות של ניסיון לפגוע בתינוק".

בשלב הזה מומלץ להזכיר ל"גדול" שגם הוא בזמנו היה תינוק ובילה זמן רב על הידיים. אפשר אף להראות לו תמונות שלו כתינוק. "אם הוא רוצה בקבוק או מוצץ, לא הייתי נלחם בזה. אחרי זמן לא רב הוא ממילא יזרוק אותו. אין צורך להיבהל מרגרסיה במקרה כזה", אומר סטמרי.

"לאבות תפקיד חשוב מאוד בשלבים אלה. האם עסוקה בתפקוד האימהי הראשוני, ואילו האבא יכול לשמש מודל ליציאה החוצה, לעולם, לפעילויות פיזיות של גדולים. להבדיל מהבית שבו האם עסוקה עם התינוק, האב יכול לומר 'בוא נשאיר את אמא ונלך לשחק כדורגל, נשחק במשחקי יצירה וכו'".

בסך הכול, סטמרי מזכיר, "כמעט לכולנו יש אחים או אחיות, וכולנו עברנו את השלב הזה והסתגלנו. אולי אנחנו אפילו קצת בנויים לזה".