א-מיניות – מה זה ואיך היא משפיעה על הזוגיות

יש אנשים שנעדרים תשוקה, בין שבאופן זמני ובין שבאופן תמידי. ד"ר בלה צ'ודקוב, פסיכיאטרית וסקסולוגית במכבי, מדברת איתנו קצת על התופעה של א-מיניות

"אין הגדרה מדויקת מיהו האדם הא-מיני", אומרת לנו ד"ר בלה צ'ודקוב, פסיכיאטרית וסקסולוגית במכבי. "יש לאחרונה קבוצות הולכות וגדלות של א-מיניים באינטרנט. זה נושא לא פשוט, הוא די פרטי, והאנונימיות עוזרת לאנשים לדבר על כך. הם כותבים על עצמם ואפשר לראות שיש יותר ויותר אנשים שמגדירים את עצמם א-מיניים".

האם א-מיניים חווים קשיים?

"זה לא שחור ולבן. בתור סקסולוגית, אני קודם כול מחפשת את הסיבה למה האדם הזה א-מיני. אם טוב לו עם המצב והוא מסתדר – אז אין שום בעיה עם זה. יש קבוצה גדולה של אנשים שאומרים 'יש לי זכות לא לקיים יחסי מין, זהו רצוני ואני לא מעוניין בטיפול' – וזה בסדר גמור. אבל אם מישהו מגיע ואומר שלאחרונה נעלם לו החשק, אז אני מנסה לטפל בסיבה. אצל חלקם זה יכול להיות על רקע טיפול תרופתי, חלקם בשל מחלה לא חושבים על יחסים אינטימיים, ויש מי שלא מסוגלים להיות באינטימיות בגלל הפרעות אישיות.

"עוד מצב הוא א-מיניים שנמצאים בזוגיות. לפעמים היעדר התשוקה הוא משהו שהופיע באמצע הזוגיות ולפעמים זה מצב קודם. אבל אם היעדר התשוקה של האדם מפריע לבן או בת הזוג שלו, ורוצים לשנות את המצב, אז זו גם סיטואציה שבה מנסים לטפל. לטנגו צריך שניים – ואם אחד רוצה והאחר לא רוצה, אז נוצרת בעיה בזוגיות. זוגות רבים נפרדים מהסיבה הזאת, ויש גם זוגות רבים שהיא הובילה אותם לטיפול זוגי מיני".

איך מגשרים על הפער בתשוקה?

"בזוגיות תמיד יש פער – אחד רוצה יותר ואחד רוצה פחות – ואם שומרים על גמישות ובאים זה לקראת זה, אז זה טוב. אם לא מצליחים ולא מסתדרים, אפשר לגשת לטיפול".