את (לא) אוכלת בשביל שניים

המשפט "אני אוכלת בשביל שניים" הוא אחד המשפטים הנפוצים ביותר בזמן ההריון. ואכן, עליה במשקל בזמן הריון הינה טבעית ואף הכרחית אך חשוב שנשים לב שאנחנו לא עולות באופן קיצוני ולא בריא.

טלי אלבז-דנון, לשעבר דיאטנית במרכז לבריאות האישה ברעננה ומנהלת המרכז לטיפול בעודף משקל כיום מסבירה כיצד עושים את זה נכון:

במהלך חודשי ההריון הדרישה התזונתית של האישה עולה באופן הדרגתי ל-2500-2700 קלוריות. בשליש הראשון מוסיפים לתזונה היומית שלנו בין 300 ל-400 קלוריות ליום ובזמן השלישי השני והשלישייש להוסיף כ- 400-500 קלוריות ביום. לא פחות מזה אך מצד שני גם לא יותר מזה. האישה ההרה לא באמת אוכלת בשביל שני אנשים ועליה קיצונית במשקל עלולה לפגוע בבריאותה בזמן ההריון ולאחריו. בנוסף, אצל מרבית הנשים בהריון יורדת רמת הפעילות הגופנית ומכאן כי גם הדרישה הקלורית יורדת. הקשיבו לגוף שלכן- מתי אתן חשות רעב או שובע.
מהו משקל תקין לנשים במהלך תקופת ההריון?
כאשר ה-BMI(חישובהמאפשרבדיקת היחס בין המשקל לגובה) הינו בטווח של 25-20 אזי משקל האישה לפני ההריוןהינו משקל תקין. באופן כללי, הצפי הוא כי האישה ההרה תעלה  11.5-16.5 קילו בכל תקופת ההריון כאשר בשליש הראשון האישה תעלה עד קילו וחצי. בשליש השני והשלישי העלייה במשקל מהירה יותר. בתקופה זו האישה ההרה עולה כ-350 עד 500 גרם בשבוע.
למרות זאת, חשוב להדגיש כי אם בתחילת ההריון האישה הייתה בטווח BMI המעיד על השמנה אזי ההמלצה היא כי לא תעלה יותר מ 5-9 קילו במהלך כל ההריון (שזהכולל את משקל העובר, השיליה וכדומה).מאידך, נשים שבשליש הראשון סובלות מהקאות יורדות בדרך כלל במשקל. יש לשים לב גם לירידה במשקל ולהימנע ממצב של התייבשות הגוף.
מומלץ מאוד לעשות פעילות גופנית גם לנשים שלא עשו זאת לפני ההריון (אלא אם כן יש מניעה רפואית לכך). הפעילות יכולה לעזור לתחושה הטובה, שמירה על משקל תקין ושמירה על גמישות הגוף. חשוב כי הפעילות תהיה פעילות בטוחה כגון שחיה או הליכה מהירה ולהימנע מאימונים שעלולים לגרום לפציעות דוגמת רכיבה על אופניים. את האימונים יש לעשות כאשר מזג האוויר נוח, להקפיד על  שתיית מים, שמירה על תמיכת הגב, נעלים נוחות ולשים לב שהדופק לא עולה באופן קיצוני.
כיצד ניתן לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת?
חשוב לשמור על מזון מגוון המכיל פחמימות, חלבונים, שומנים, ירקות ופירות.
ההמלצה היא לאכול ביום 9 מנות ממשפחת הדגנים כגון אורז, לחם, פסטה או דגני בוקר, 4 מנות ירקות ביום, 3 מנות פרי ביום, 3 מנות מוצרי חלב, 2 מנות מזונות עשירים בחלבון וברזל החשובים להתפתחות העובר כגון בשר, עוף, הודו וכדומה. חשוב לאכול מזונות המכילים שומנים בריאים כגון אבוקדו, טחינה, שמן זית, שקדים, אגוזים ובוטנים המשפיעים גם הם על התפתחות העובר.
כמובן שיש לוודא כי המזון מבושל היטב ולכן, אלה האוהבות ביצים רכות, סושי או סטייק נא, יאלצו להתנזר ל-9 חודשים. כמובן, מומלצות גבינות מפוסטרות בלבד ומומלץ להימנע משתיית אלכוהול.