חג שבועות שמח, בריא וטעים

שבועות

טיפים תזונתיים ומתכון לפשטידה ללא גלוטן, שיעזרו לכם לשמור על איזון בארוחת החג ולגרוף המון מחמאות

אחרי חודשיים בהם היינו מוגבלים לחגיגות בין קירות ביתנו בלבד – חג השבועות הבא עלינו לטובה מהווה חגיגה כפולה ומשמחת מתמיד. סוף סוף נזכה לחגוג יחד עם הקרובים לנו, סביב שולחן אחד עמוס בכל טוב. רק מרוב כל ההתרגשות, כדאי שלא נזלוג לפיתויים קולינריים עשירים בסוכר ועתירי שומן, וגם בחג – נשמור על תזונה מאוזנת ככל האפשר.

כדי לעזור לכם לבחור ב"צד הטוב" של השולחן – במאכלים טעימים ואפילו בריאים, מיכל סוקמן, דיאטנית מכון סוכרת במכבי שירותי בריאות, ריכזה עבורכם טיפים שיעזרו לכם לשמור על עצמכם ועל הגזרה בארוחת שבועות + בונוס: מתכון משגע לפשטידת גבינות ומנגולד *ללא גלוטן* שמחכה לכם בסוף הכתבה.


אז איך שומרים על הגזרה והמשקל גם בחג שבועות?

  • גבינות ומוצרי החלב, לא רק שלא חייבים להיות שמנים, אלא שהם עשירים בחלבון החיוני לבניית רקמות שריר ולתפקוד מערכות שונות בגוף, ובסידן – מינרל מרכזי בבניית רקמת העצם, תפקוד מערכת השריר ואיזון לחץ הדם בגוף. לכן, לא צריך לוותר עליהם אבל כן כדאי להכין ולאכול אותם בקפידה. איך עושים את זה? מפחיתים שומנים מן החי: בעוגות ובפשטידות תשתמשו בגבינות עם 5% שומן, תפחיתו את כמות החלמונים ותעדיפו יוגורט על פני שמנת. כך, תקבלו מאפים ועוגות מופחתים בשומן ובקלוריות ללא פגיעה בטעם.
  • מוצרי חלב הם לא המקור היחיד לסידן. אפשר למצוא אותו גם בירקות (ירוקים בעיקר), שקדים, טופו, טחינה, שעועית, סרדינים ומזונות מועשרים כמו לחם מקמח מלא ועוד. פתיחת ארוחת החג עם מגוון המזונות הללו, לצד מצע של ירקות טריים, מאודים, צלויים או מבושלים, תוסיף צבע וטעם לשולחן ותעשיר את הארוחה בנוגדי חמצון, אשלגן וסיבים תזונתיים.
  • ואם כבר סידן ופינוקים טבעיים – תוספת פירות כמו מלון, קיווי, אשכולית או תפוז, לארוחה יעשירו אותה ב-ויטמין C ויעזרו בשיפור ספיגת הסידן. בנוסף, פירות מכילים סוכר באופן טבעי (פרוקטוז) – נצלו אותו! תשתדלו ליהנות ממנות קינוח המבוססות על פירות, ולהפחית או להימנע מתוספת של סוכר.
  • במקום לשתות שתייה מתוקה ומיצים למיניהם, המכילים כמות גדולה של סוכר וקלוריות – תיהנו ממים, סודה וחליטות צמחים נעימות.
  • שתיית כוס יין ביום יכולה לסייע בשמירה על בריאות הלב, וגם בארוחה חגיגית – כדאי להסתפק בכוס אחת לכל הארוחה. *הכוונה בהמלצה זו היא בדגש על הקפדה של כמות מועטה; אין צורך להתחיל בשתייה למי שאינו מורגל ואוהב לשתות יין.
  • אין כמו אוכל ביתי. כך לדוגמה, מומלץ להכין מטבלי גבינות לבד ולא לקנות מוכנים. בעזרת גבינות 5%, תוכלו ליצור מטבלים טעימים ורזים בתוספת פפריקה, בצל ירוק, שמיר, שום וכדומה.
  • היעזרו בחלופות בריאות ורזות יותר: ניתן לוותר על תוספת של קצפת בעוגות הגבינה (הן טעימות גם בלי הציפוי) או לצפות את העוגה בציפוי דק של קצפת; במקום רוטב שמנת לפסטה, ניתן ליצור רטבים מגבינות קוטג' 5% ושמנת 10% לבישול.
  • טבעונים ונמנעים ממוצרי חלב? אפשר גם לחגוג חג חגיגי וצבעוני עם שפע של תבשילים ומאפים על בסיס פירות, ירקות, דגנים וקטניות וללא מוצרי חלב. במקום להשתמש בחלב ומוצריו, תוכלו לשמור על חגיגיות הצבע הלבן באמצעות שימוש במשקה סויה/ שקדים/ אורז/ שיבולת שועל, גבינות טופו, שמנת צמחית, חלב קוקוס או יוגורטים מהצומח.
  • תסחררו את האורחים עם פשטידת גבינות ומנגולד מופלאה שהמתכון שלה מחכה ממש כאן >>

  • והכי חשוב: קומו מהשולחן ותיהנו! מהחופשה, מהביחד, מהמשפחתיות ומהאפשרות לצאת החוצה, שכל כך חסרה לנו לפני מספר שבועות. תנצלו את מזג האוויר הנעים, לפני החום של הקיץ, ותצאו לטיולים רגליים או באופניים.

חג שמח ועשיר בבריאות!