ארוחה משפחתית: למה חשוב לשבת לאכול יחד

עודכן בתאריך: 25.2.2020

כמה קשה להושיב את כל המשפחה לארוחה משותפת? גלית גורביץ, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, מצביעה על הסיבות שבגינן אנו לא מצליחים לכנס את המשפחה לאכול יחד ומסבירה למה חשוב להתעקש על זה. ויש גם מתכון למאפינס פיצה: קל להכנה ושכל המשפחה תאהב

אם נבקש מכם להיזכר ברגעים נעימים מהילדות, אנו מניחים שהזיכרון של רבים מכם יוביל לריח של מאכל אהוב, ישיבה עם המשפחה מסביב לשולחן וקולות של צחוק. לאורך ההיסטוריה אנחנו יכולים לראות עד כמה מכובד המקום שניתן לארוחות המשפחתיות.

לצערנו, בגלל קצב החיים העמוס והתובעני, בהרבה בתים כמעט ולא מתקיימות יותר ארוחות ביחד. אפשר למצוא לזה סיבות רבות כגון: כל אחד חוזר בשעות שונות, לא תמיד יש כוח להכין ארוחה אחרי יום עבודה ארוך, יש הורים שממשיכים את העבודה גם בשעות הערב ועוד מגוון סיבות מדוע לא לשבת יחד. התוצאה המתקבלת היא שכל אחד אוכל בשעה אחרת, לרוב עם איזשהו מסך ברקע, עם אוכל לא מזין שנאכל על הדרך ובמהירות.

אז אם זה כל כך קשה ולא הגיוני, למה לטרוח?

הנה כמה סיבות שיגרמו לכם לאכול יחד:

1. יותר ירקות, פחות משקאות ממותקים
לפי מחקר שפרסם איגוד הדיאטנים האמריקאי, המתבגרים שאכלו ארוחות עם משפחותיהם אכלו יותר פירות וירקות ושתו פחות משקאות ממותקים. כשאוכלים יחד, הארוחה לרוב מגוונת יותר וכוללת את כל קבוצות המזון. בנוסף, האכילה יותר איטית והסבירות לאכילת ירקות גדולה יותר. כמו כן, הילדים לומדים מהתנהגות ההורים את קצב האכילה, צורת האכילה ותרבות הדיבור בשעת הסעודה.

2. ירידה בעודף משקל ופתיחות לטעמים חדשים
באותו מחקר פורסם כי בקרב הילדים שאכלו ארוחות עם משפחותיהם נמדדו אחוזי השמנה נמוכים יותר מאלה שאכלו לבדם. בזמן הארוחה ישנם מסרים לא מילוליים ודוגמא אישית. עצם העובדה שהילדים רואים את הוריהם טועמים מאכלים שונים גורמת להם להיפתח לטעמים חדשים.

3. פחות הפרעות אכילה, יותר הישגים בלימודים
במשפחות בהן מתקיימת אפילו ארוחה משפחתית אחת בשבוע נצפו פחות התמכרויות, פחות דיכאון, פחות הפרעות אכילה והישגים טובים יותר בלימודים. כמו כן בקרב בני נוער שאכלו ארוחה אחת עם משפחותיהם בתדירות גבוהה נצפה פחות סטרס. בנוסף, ניתן לראות כי במהלך הארוחה המשותפת, השיחה, השיתוף ומעורבות ההורים מגבירים את רמת הביטחון העצמי והמסוגלות העצמית בקרב בני הנוער.

4. פיתוח מיומנויות תקשורת טובות יותר
במהלך ארוחה משותפת ללא מסכים וטלפונים ברקע, לרוב מתקיים שיח עם הקשבה והתעניינות. השיתוף מפתח מיומנויות לניהול שיחה, דחיית סיפוקים, התחשבות באחר ועוד, וכתוצאה מכך חיזוק הביטחון העצמי של הילד.

אז אחרי שהשתכנענו שזה חשוב, בואו נחשוב ביחד איך להוציא את העניין לפועל:

  • ראשית, לא דרוש כאן מהפך קיצוני. מספיק צעד אחד קטן, כמו למשל ארוחה אחת נוספת לעומת המצב הקיים.
  • הצעד הבא לנטרל את כל הגורמים המפריעים לשיח כמו מסכים למיניהם: טלוויזיה, טלפון, אייפד וכו'. צעד נוסף יכול להיות בדיקת מרכיבי הארוחה. חשוב לוודא שהיא כוללת חלבון איכותי, ירקות ופחמימה מורכבת.
  • ולבסוף אפשר לערב את הילדים בהכנה, המנות יכולות להיות פשוטות ומהירות להכנה, כל עוד הן מזינות.

והנה דוגמא למתכון שיכול לשמש ארוחת ערב משפחתית מהנה – מתכון בריא למאפינס פיצה במינימום עבודה ומקסימום כיף:

1+1/3 כוסות קמח כוסמין

1 כפית אבקת אפייה

מעט מלח

2 כפות רסק עגבניות

1/2 כוס גבינה קשה מגורדת

חופן בזיליקום קצוץ

1 ביצה

1/2 כוס יוגורט

1/3 כוס שמן זית

אופן ההכנה:

  1. לערבב את כל המרכיבים.
  2. למלא תבניות שקעים עד 2/3 גובה.
  3. לאפות בתנור למשך 15 דקות על 180 מעלות.

להגשה: להגיש בליווי סלט וגבינות