אפזיה – בואו נדבר על זה.

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(21942)-1

המוח שלנו הוא אחת המכונות המורכבות והמופלאות בטבע. אנחנו רחוקים עוד מרחק רב מלהבין אותו על שלל המערכות הפועלות בו ומאפשרות לנו להתקיים. למרבה הצער אנחנו מתוודעים לחשיבותו בעיקר במקרים בהם אחת המערכות נפגעת מסיבה כזאת או אחרת ואנו נדרשים להתאים את חיינו לנסיבות. ד"ר לילך אפרתי מומחית בנוירולוגיה מסבירה על אפזיה, הפרעה בדיבור הנגרמת מנזק מוחי והשפעתה על האדם הלוקה בה.

במוח מספר מרכזים השולטים על הפעולות השונות של הגוף. קיימים בו גם מרכז הדיבור ומרכז ההבנה. פגיעה באחד מהמרכזים הנ"ל עלולה לגרום לאפזיה.
ישנם מספר סוגי אפזיה כאשר העיקריות שביניהן הן: אפזיה מוטורית, בה נפגע שטף הדיבור. לאדם הלוקה באפאזיה מוטורית דיבור איטי, מהוסס, עם מיעוט של מילים. ההבנה שלו תהיה שמורה. באפזיה סנסורית, נפגעת ההבנה. שטף הדיבור תקין, אך למילים שהאדם אומר אין משמעות. באפאזיה גלובלית, נפגעים גם שטף הדיבור וגם ההבנה. ישנן גם פגיעות שונות במרכזי דיבור נוספים הגורמים לאפאזיה, אך אלה נדירות יותר.

הגורמים לאפזיה שונים ומגוונים ויכולים לנבוע מאירוע מוחי, גידול במוח, מחלה נוירודגנרטיבית או כחלק מפגיעה נרחבת יותר בתפקודי המוח. הטיפול באפזיה הוא בהתאם לגורם לה. (ובמקרים של אפזיה מוטורית אפשרי להיעזר בקלינאי תקשורת על מנת לשפר את סיכויי ההחלמה– זה נכון לגבי דיסארתריה, לא לגבי אפאזיה).