אנחנו הולכים על שתיים – בגלל זה כואב לנו הגב

כאב גב הוא הסיבה מספר אחת לפניה לטיפול אורטופדי, וסטטיסטית כמעט כל אדם בוגר נידון לחוות לפחות אפיזודה אחת של כאב גב תחתון משמעותי. אבל מדוע הוא בכלל מופיע והאם אפשר לטפל בו? קראו בכתבה שלפניכם!

"כאב גם קיים בכל קבוצות הגיל כולל בילדים. הסיבות והשכיחות משתנים בהתאם לקבוצות הגיל. שתי הקבוצות בהן השכיחות הינה גבוהה במיוחד היא בגיל הביניים (30-50) וקבוצת הגיל המבוגר יותר"מסביר ד"ר נטע רז, מומחה לניתוחי עמוד שדרה ואורטופדיה ויועץ עמוד שדרה במכבי שירותי בריאות. "בקבוצת גיל הביניים מדובר באנשים הנושאים על גבם (תרתי משמע) את הנטל הכלכלי והמשפחתי כך שהפגיעה ברמה הפרטית/ציבורית משמעותית".

מה גורם לכאב הגב?

"הגורמים לכאב גב הם רבים. בראש ובראשונה – עובדת היותנו יצורים הולכים על שתיים. העומסים המוטלים על עמוד שדרה של הולך על שתיים גבוהים לאין ערוך מאילו המוטלים על עמוד שדרה של הולך על ארבע (ובוודאי של הזוחלים על גחונם…).

כ-80-90% מהמקרים של כאב גב מוגדרים כ "בלתי ספציפיים" – בהם לא ניתן לבודד מקור ברור אחד ולרוב מדובר בשילוב של מספר גורמים עם אלמנט בולט של כאב שרירים.

התקף של כאב גב תחתון בלתי ספציפי יכול להופיע באופן פתאומי לאחר תנועה מסויימת או להתפתח בהדרגה על פני מספר ימים. גורמים נוספים לכאב גב תחתון הינם הדיסקים הבין חולייתיים או המפרקים האחוריים שבין החוליות (Facet Joints).

איך ניתן למנוע כאב גב?

"כפי שציינתי בתחילת הדיון – יתכן וחזרה להליכה על ארבע או אפילו זחילה על הגחון הנם פיתרון אפשרי אך כנראה שאינו רלוונטי… ללא ספק הפיתרונות הטובים ביותר הנם מניעתיים, למרות שלפי שכיחות התופעה כנראה שאף אחד מהם אינו מסוגל לספק הגנה אבסולוטית.

מבין הפתרונות המניעתיים ניתן לציין:

  1. יציבה נכונה. עמוד השדרה יודע לספוג "עומסים אקסיאליים" (לאורך ציר האורך שלו – למשל לחץ על הראש באדם העומד זקוף) טוב בהרבה מאשר "מאמצי גזירה" (בניצב לציר האורך– למשל הרמת משקל בכפיפה לפנים), לכן אנשים בעלי עמידה ויציבה טובות נוטים פחות לכאב גב.
  2. הקפדה על הימנעות מעומסי גזירה ועומסים חריגים -למשל להקפיד על הרמת משקל תוך כריעה על הברכיים עם גב זקוף – והקפדה על חלוקת עומס- לא חייבים להרים הכל בפעם אחת…
  3. שמירה על גמישות וחוזק שרירי הגב/בטן (המייצבים החיצוניים של עמוד השדרה).
  4. שמירה על כושר אירובי. הקשר אינו ברור לגמרי אך כושר אירובי תקין מלווה בירידה בהיארעות של כאב גב.

ואם הכאב כבר כאן ?

הטיפול בכאב גב תחתון לרוב אינו ניתוחי והוא כולל טיפול תרופתי לפי הצורך כגון משככי כאב, נוגדי דלקת, טיפול פיזיותרפי והידרותרפי, כירופרקטיקה– צורת טיפול ידני יעילה ביותר (יש להקפיד כי ניתנת על ידי מטפל מוסמך המוכר ע"י איגוד הכירופרקטורים הישראלי) ודיקור סיני (היחיד מבין טיפולי ה"רפואה המשלימה" אשר הוכיח יעילות גם כאשר נבחן באמצעי בדיקה "מערביים").

טיפולים אשר יעילותם שנויה במחלוקת או שאינם יעילים הם ממריצים חשמליים (מכשירי TENS  וכ"ד), חגורות גב, הזרקות סטרואידים לשרירים והזרקות אפידוראליות (אלה יכולות להיות יעילות במקרה של גירוי שורש עצבי וקרינת הכאב לרגליים). הזרקות למפרקי ה-Facetיעילות אם המפרקים הנ"ל אכן הנם מקור הכאב אך השפעתן מוגבלת בזמן, בד"כ למספר שבועות או חודשים בלבד.

ומתי נזדקק לניתוח?

רק חלק קטן מהסובלים מכאב גב תחתון יזדקק לטיפול ניתוחי. נשקול ביצוע ניתוח במקרים של חוסר יציבות של עמוד השדרה, היווצרות עיוות כואב (אופייני לשלבים מתקדמים של הזדקנות עמוד השדרה), כאב גב ממקור מיפרקי הפאסט שלא הגיב לטיפול שמרני ממושך (הטיפול במקרה זה יכלול קיבוע של הסגמנט הכואב –"לא זז לא כואב") וכאב על רקע התנוונות של הדיסק (לא מדובר בפריצת דיסק עם לחץ על עצב אלא בכאב שמקורו  ברקמת הדיסק המתנוונת).

לסיום מבקש ד"ר רז להדגיש:

  1. מרבית התקפי כאב הגב חולפים מעצמם ומטרת הטיפול היא הקלת הסבל עד לריפוי הספונטני. 90% מההתקפים חולפים תוך 6 שבועות או פחות.
  2. אין טוב יותר מטיפול מונע.
  3. אם נדרשת התערבות כירורגית אין צורך בפאניקה. ניתוחי עמוד שדרה המבוצעים ע"י מנתחים מומחים ובאינדיקציות המתאימות הם יעילים ובעלי רמת בטיחות טובה.

זכויות מבוטחי "מגן זהב":

1.         מבוטחים מעל גיל 35 זכאים לקבלת השתתפות במנוי לחדר כושר.

2.         הנחה של 50% בטיפולי רפואה משלימה ל 16 טיפולים בשנה, לרבות דיקור ברשת מכוני        "מכבי טבעי".

3.         השתתפות בהוצאות ניתוח פרטי, בכפוף לאישור מראש.

*           כל האמור לעיל בכפוף לכללי הזכאויות שפורטו לעיל, המפורטים בפרק התקנון של המדריך    לשירותי בריאות נוספים.