אמת או מיתוס?!

כוסות מיץ

בטח שמעתים לא פעם את המשפטים: "ביצים זה לא בריא, מלא כולסטרול", "לחם זה משמין", "אגוזים?! מה פתאום, מלא קלוריות!" אך האם משפטים אלו באמת נכונים? רעיה ויינשטיין דיאטנית במכבי, מנחת סדנאות מכבי קל ומאמנת כושר מוסמכת, מנפצת לנו מספר מיתוסים מוכרים.

• מים בטעמים אינם מכילים סוכר ויכולים להוות תחליף למים – לא נכון!
כל כוס מים בטעמים מכילה לפחות כפית סוכר. המלצה יומית לצריכת מים הינה בין 8-12 כוסות תביא אותנו לצריכה של 8-12 כפיות סוכר מיותרות. מומלץ לצרוך 1-2 כוסות מים בטעמים אם מתחשק לנו, אך ורק בנוסף לשתיית מים רגילים.

• מומלץ לשתות מיץ טבעי כל יום – לא נכון!
מיץ פירות הינו בעיקר מקור לסוכר. הויטמינים שבו מתנדפים תוך זמן קצר מהסחיטה ואנחנו מקבלים פשוט משקה ממותק. עדיף לצרוך שייק פירות, כמובן תוך התייחסות למספר מנות פרי שאנחנו מכניסים לתוך השייק (ההמלצה היומית הינה כ-3 מנות פרי ליום), או פירות בשלמותם. כך אנחנו נהנים גם מויטמינים, מסיבים תזונתיים וגם מטעם הנפלא.

• ארוחת בוקר הינה הארוחה החשובה ביותר ביום – לא נכון!
חשוב לזכור שארוחה אחת או מוצר מזון אחד לא יכולים להפוך את התזונה שלנו לטובה ומאוזנת, אלא מכלול מוצרי מזון והארוחות שאנו צורכים במהלך היום. אכילה מזינה ושמירה על סדר הארוחות במהלך היום תביא אותנו לתחושת שובע וסיפוק הצרכים הפיזיולוגיים של הגוף. אם מקפידים לאכול ארוחת בוקר, כדאי שתהיה מזינה ותיתן בסיס טוב להמשך היום.

• מוצרי חלב, בשר וביצים גורמים לנזקים בגוף – לא נכון!
אין מספיק מחקרים שמוכיחים זאת ובסופו של דבר הכל ענין של התאמה אישית, מידה וצריכה נכונה. ישנם אנשים, שרגישים למוצרי מזון מסוימים וחשוב לבחון כל מקרה לגופו. מוצרי חלב, ביצים, בשר ודגים עשירים בחלבון איכותי ומכילים ויטמינים ומינרלים יחודיים שחלקם אינם נמצאים במוצרי מזון אחרים. מצד שני, אין הכרח לצרוך את מוצרי מזון אילו וניתן בהחלט לבנות תפריט מאוזן גם בלעדיהם בעזרת איש מקצוע מומחה, בהתאם לצרכים אישיים והעדפות אישיות.

• משקאות דיאט עדיפים על משקאות ממתוקים – לא נכון!
מחקרים מראים שצריכת ממתיקים מלאכותיים בכמות מופרזת מעלה סיכון לסוכרת בדומה לצריכת סוכר. כדאי להפחית למינימום צריכת משקאות ממותקים וצריכת משקאות דיאט כדי לשמור על בריאות טובה. ניתן לשתות 1-2 כוסות שתייה דיאט ליום, אם מרגישים צורך בכך. יחד עם זאת, אין להסתמך על משקאות דיאט כאספקה עיקרית לנוזלים במהלך היום.

• כל הויטמינים והמינרלים נהרסים בבישול – לא נכון!
זה נכון שבירקות ופירות טריים יש כמות מקסימלית של ויטמינים ומינרלים וצריכתם תורמת לבריאות, אך רוב המינרלים דווקא כן נשמרים בבישול. חלק גדול מהויטמינים "בורחים" למי הבישול ולכן יש המלצה לא לזרוק את המים מבישול ירקות, אלא להשתמש בהם כבסיס לרטבים, מרקים ועוד. באפיה ואידוי רוב ויטמינים והמינרלים נשמרים. לאנשים שאינם חובבי ירקות טריים, עדיף לצרוך ירקות מבושלים, אפויים או בכל צורה אחרת העדיפה עליהם, כדי להנות מסגולותם ותרומתם לגוף.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו: מכבי תזונה, בפייסבוק!