מטלות או אמתלות? איך משתפים את הילד במטלות הבית

26837-newsLetter-agust-483x191

החופש הגדול אומנם מגיע לסופו אך מיד יוצאים הילדים לחופשת חגים לא קצרה בכלל. ההורים, שבמרבית המקרים מתמרנים בין עבודה וחיים אישיים לניסיון לבדר את הילדים ולמצוא להם תעסוקה מתחילים להרגיש את המעמסה נותנת אותותיה בבית…

פתיחת החופש עוד סיפקה קייטנות, חוגים ושלל דרכים להעסיק את הזאטוטים אך עם הזמן ניכר כי חופש רב מידי והיעדר מסגרת אינם מועילים.

אחת הדרכים להעסיק את הילדים, להפכם לשותפים מלאים ולעורר תחושת אחריות  היא לשתף אותם במטלות הבית.

אם להודות על האמת, אף אחד לא אוהב מטלות. אפילו המבוגרים. תצפיות הוכיחו שמרבית הילדים לא נותנים יד אלא אם הם מתבקשים לכך ולרוב מאמצי השכנוע הרבים גורמים להורים להעדיף לבצע את המטלות לבדם על מנת שיתבצעו כראוי.

אז איך בכל זאת אפשר להפוך את הילד לשותף?

בראש ובראשונה, מטלות הבית לא צריכות להיות אמצעי ענישה. המטלות מכינות את הילד לחיים ומאמנות אותו בלקיחת אחריות וקבלת החלטות עצמאית בחייו.
פעולות כמו כיסוח הדשא, פינוי האשפה או טיול עם הכלב ירגילו את הילד לעשייה עצמאית אשר לא תלויה בהוריו– וחשוב להסביר זאת לילד.
הכנסת המטלות ללוח זמנים שבועי מסודר וקבוע מראש יכולה לתרום לגיבוש המשפחתי ולתת למשפחה זמן איכות יחדיו. תיאום המטלות עם הילד יכולה להועיל גם במובן זה שלא תהיינה הפתעות – הילד יודע בדיוק מתי הוא נדרש לבצע כל מטלה ומה היא.

עצה נוספת היא לדאוג לגיוון המטלות בעת חלוקת המשימות. ילד שנדרש לעשות את אותה מטלה שוב ושוב יום אחר יום, משתעמם ומאבד עניין. גיוון יאפשר לילד להרחיב את טווח היכולות שלו ויצור עניין מחודש.
ולבסוף, הדבר הכי חשוב הוא להיות קשובים לילד. אם הוא אומר שמטלה מסוימת קשה לו מידי, אל תכפו עליו לבצעה. במקום זאת, תנו לילד תחושה שאתם יחד בעניין ושהוא לא לבד מול הקושי. לאחר מכן תוכלו לתרגל עבודת צוות ולגבש יחד איתו דרך לביצוע המטלה בצורה שתהיה אפשרית ונוחה, כך הוא יוכל לפתח מיומנות להתגברות על קשיים ומכשולים.

לקריאה נוספת והרחבה:

http://www.webmd.com/parenting/family-health-12/children-chores

* למגזין ילדים המלא לחצו כאן:

http://www.maccabi4u.co.il/8290-he/Maccabi.aspx