אל תעבדו על הלב

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(22562)2

עבודה של שעות ארוכות במשרד – מהבוקר המוקדם ועד הערב המאוחר – נעשתה כבר תופעה רווחת, והמונח "וורקוהוליק" הפך שגור בפי כל. עם זאת, חשוב לדעת שעבודה ממושכת משתלמת אולי לכיס, אך עלולה לגרום לנזקים בריאותיים בכלל ולמחלות לב בפרט.

מחקר שהתפרסם בשנים האחרונות בכתב העת European Heart Journal, ואשר נמשך על פני למעלה מעשור, עקב אחרי 6,000 עובדי משרדים ממשלתיים בבריטניה, שעבדו בממוצע מעל שלוש שעות נוספות מדי יום. המחקר מצא כי שעות העבודה הארוכות הובילו לעלייה של 60% בסיכון למחלות לב ולתופעות נוספות, כגון התקף לב, אנגינה וכו'.

ד"ר מריאנה וירטנן מהמכון האמריקני לבריאות הלב, מובילת המחקר, מסבירה שעובדי הצווארון הלבן שעבדו שעות נוספות התאפיינו בהתנהגות המאפיינת אישיות מ-Type A – אישיות תחרותית עם נטייה לעוינות, לתוקפנות, לתסכול ולבעיות שינה. נוסף על כך, בבדיקת התוצאות נלקחה בחשבון גם ההשפעה של גורמי הסיכון המוכרים, כגון עישון, השמנת יתר וכולסטרול גבוה.

המחקר היה חלק ממחקר נרחב יותר שיזם "ווייטהול", מכון מחקר בריטי הממומן על ידי הקרן הבריטית לבריאות הלב והמכון הלאומי האמריקני לבריאות. בתחילת המחקר – בשנת 1980 – היו המשתתפים בני 30 עד 60, והמחקר ליווה אותם במשך תקופה של 11.2 שנים בממוצע. במהלך פרק זמן זה אירעו 369 מקרים של התקפי לב, אנגינה ומחלות נלוות לבעיות לב.

יותר ממחצית מהמשתתפים במחקר (54%) דיווחו על עבודה בשעות נוספות, 15% מהם דיווחו על שעתיים נוספות ביום ו-10% דיווחו על שלוש עד ארבע שעות נוספות ביום. במחקר נמצא כי לעבודה של שעה נוספת או שעתיים נוספות מעבר ליום העבודה המקובל (בבריטניה יום העבודה הממוצע הוא שבע שעות) יש השפעה מזערית על בריאות הלב. לעומת זאת, יום עבודה של עשר שעות או יותר נקשר לעלייה של 60% בהיתכנות בעיות רפואיות בלב.

ד"ר וירטנן אפיינה את ההשפעה של שעות נוספות על בריאות הלב כמתונה. לדבריה, "יש להרחיב את המחקר ולבדוק לעומק את הנושא של השפעת שעות העבודה על מחלות נוספות כגון סוכרת מסוג 2". וירטנן הוסיפה כי "אין זה ברור אם התוצאות תקפות גם לגבי עובדי צווארון כחול, שלהם יש פחות השפעה על שעות העבודה שלהם בהשוואה לעובדי צווארון לבן. עד כה ידענו כי חשוב מאוד – לטובת בריאותנו הנפשית – לדעת לנהל נכון את הזמן ולאזן בין עבודה לפנאי ולבילוי עם חברים ומשפחה; כיום אנו יודעים כי איזון בין עבודה ופנאי הוא חיוני ביותר גם לבריאות לבנו".