איך מלבישים תינוקות בחורף הישראלי?

איך להלביש את התינוק בחורף

החורף הגיע פתאום ואין לכם מושג כמה שכבות להלביש לתינוק? ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה להתמחות ברפואת משפחה של מכבי, ממליץ על לבוש נכון לשמירה על חום גוף התינוק בבית ומחוצה לו

בתור התחלה חשוב לברר אם לתינוק קר. כדי לענות על זה זכרו את כלל האצבע: אם קר לכם, קר להם, אז לא להגזים עם כמות השכבות כדי שלא לחמם מדי ולגרום לאי נוחות לתינוק. מצד שני, התינוקות יותר סטטיים מאיתנו ולכן קר להם יותר אז חשוב לקחת זאת בחשבון.

איך יודעים שקר לתינוק?

כפות ידיים וכפות רגליים הם אזורים שרחוקים ממרכז הגוף ולכן גם אם הן קרות – זה לא אומר שקר לתינוק בהכרח. איפה כן בודקים? בעורף ובחזה.
אילו עוד סימנים התינוק עושה כדי להגיד שקר לו? ניתן לראות בשפת הגוף של התינוק, כשקר להם – הם יהיו יותר מכונסים וינועו הרבה כדי לנסות להתחמם. לעתים גם יכול להופיע גוון כחול סביב השפתיים, ויכול להיות שיבקשו לאכול לעתים קרובות כי פעולת האכילה מחממת. כשחם להם – הם ינועו פחות, יהיו אדומים ויזיעו ואולי גם לא ירצו לאכול כשתציעו להם.

הלבישו בהתאם לגיל

עבור ניובורנס (עד גיל חודש) יש להלביש שתי שכבות יותר ממה שאתם לובשים. מגיל חודש התינוק לומד לווסת לבד את חום הגוף, ואפשר להלביש שכבה אחת יותר ממה שאתם לובשים.

בתוך הבית

  1. מה לובשים? כשאתם בבית, הלבישו את התינוק לפחות בשתי שכבות, בפלג הגוף התחתון ובפלג הגוף העליון. למשל, בגד גוף עם שרוול ארוך, מכנסיים עם רגליות ולמעלה בגד עבה יותר, כמו חולצה ומכנסיים או אוברול ("וואנזי") עבה.
  2. בימים פחות קרים אפשר לעיתים להסתפק בשכבה ארוכה אחת או בשתי שכבות לא עבות ובהתאם לכסות בלילה בשמיכה קלה יותר.
  3. הקפידו על כך שכפות הרגליים של התינוק לא יהיו חשופות, כדי לשמור על חום הגוף. בימים קרים יותר גרבו לתינוק שני זוגות גרביים או זוג גרביים מעל למכנסיים עם רגליות.
    השכבות העליונות, שלא באות במגע עם העור, יכולות להיות עשויות מחומרים מחממים כמו פליז או פלנל.
  4. אל תפריזו בחימום הבית: הטמפרטורה המומלצת לחורף היא 24 מעלות ולא יותר. כדאי לתלות מדחום בחדר התינוק ולוודא שהטמפרטורה מתאימה.
  5. הקפידו על אוורור: גם כשקר, הקפידו תמיד לאוורר את הבית ולהשאיר חלון פתוח (אך לא בחדר שבו שוהה התינוק באותו זמן).

מחוץ לבית

  1. עיטוף: בכל יציאה מהבית ביום קר, בנוסף לשכבות הרגילות, הלבישו את התינוק גם במעיל וקחו עמכם שמיכה עבה לעיטוף התינוק במידת הצורך.
  2. שימו כובע: הקפידו לחבוש כובע לראשו של התינוק. ככל שהילד קטן יותר, גודל הראש שלו גדול יותר באחוזים משטח הגוף וכשהוא חשוף, תהליך איבוד החום משאר הגוף מהיר יותר.
  3. שמרו על בגדים יבשים: שימו לב! בימים גשומים, אם בגד התינוק נרטב, חשוב להחליף כמה שיותר מהר לבגד יבש, כי הגוף שלו קטן מאוד והוא עלול לאבד חום במהירות רבה יותר מאדם בוגר.
  4. כיסוי הידיים: כשמדובר בטמפרטורות של 5-10 מעלות בחוץ מומלץ לעטות לתינוק גם כפפות.