איך נשמור על אורח חיים בריא משפחתי בתקופת הקורונה?

סקר של המועצה הבינלאומית למידע על מזון שבדק הרגלי תזונה בתקופת הקורונה בארה"ב מצא כי הורים לילדים צעירים עלו יותר במשקל בתקופה זו, לעומת הורים לילדים מבוגרים או ללא ילדים כלל

מהם הגורמים לעלייה במשקל? למה דווקא הורים לילדים צעירים? ומה אפשר לעשות? אילנית סנדרוביץ', דיאטנית ילדים במכבי שירותי בריאות נותנת כלים להתמודדות טובה יותר עם המצב

למה בעצם?

מתח
מצבי מתח ומצוקה רגשית מעוררים ברבים מאיתנו את הצורך לאכול יותר. האכילה מייצרת הסחת דעת ומרגיעה, והכוונה לרוב לאכילת פחמימות המעלות את רמות הסרוטונין, ולכן בתקופת הקורונה, המלווה בחוסר וודאות ומתח גדול, רבים מאיתנו אוכלים ומנשנשים יותר.

היעדר השגרה
במקביל, הורים לילדים קטנים חווים פגיעה גדולה אף יותר בשגרה – ביטול המסגרות, הצורך להיות עם הילדים בבית יחד עם ההכרח להמשיך לתפקד ולעבוד הוא לעיתים קשה מאוד. שינוי בשעות השינה, הצורך להעסיק את הילדים לאורך כל היום, חוסר היכולת להיעזר בהורים המבוגרים, בשילוב הצורך לבשל ולדאוג כל הזמן לארוחות לילדים, באים לידי ביטוי באכילה פחות מסודרת של ההורים, אכילת השאריות של הילדים ונשנושים.

מצד שני
במקביל מתאר הסקר גם שינויים חיוביים בהרגלי התזונה בתקופת הקורונה- כ- 60% מבשלים יותר בבית (במקום להזמין טייק אווי או לאכול בחוץ), וכ- 50% מקפידים לשטוף יותר תוצרת טרייה (ובכך מקטינים משמעותית חשיפה לכימיקלים וחומרי הדברה!).

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות!

אם כבר נמצאים יותר בבית, מבשלים יותר ומתעסקים יותר עם הכנת והגשת ארוחות, ניתן לנצל את התקופה לשינוי ההרגלים שלנו ושל כל המשפחה, דבר שרבים רוצים לעשות אך לא מוצאים לו זמן:

– שתפו את הילדים בבישול ובהכנת המזון- ילדים נוטים להתנסות יותר תוך כדי בישול ולטעום יותר מזונות שהכינו בעצמם.
– תנו להם לחתוך ירקות ופירות, להשרות/להנביט קטניות, הכינו יחד קציצות/לביבות/פשטידות וגם את הפיצה המסורתית ניתן להכין מקמח כוסמין מלא ולקשט במגוון ירקות.
– איכלו ארוחות משפחתיות ללא מסכים- גם זמן איכות עם הילדים, גם דוגמא אישית והגדלת מגוון תזונתי, וגם ארוחה מסודרת עבורכם ועבורם- מה שיפחית נשנושים בהמשך היום.
– לא רוצים לזרוק אוכל ומוצאים את עצמכם אוכלים את השאריות של הילדים? לא חייבים לזרוק: פשוט אספו את ה"שאריות" לצלחת, בדקו מה חסר בה לארוחה מאוזנת והשלימו לאחר מכן.
–  שבו לאכול בנחת ליד השולחן במקום לנשנש מבלי להרגיש שאכלתם (או שמרו את הצלחת במקרר למועד בו תהיו רעבים).
– עשו "הפסקות פעילות" יזומות- שימו מוזיקה ל- 10 דקות ופשוט תרקדו עם הילדים. הרווחתם גם כיף, גם פעילות גופנית וגם יכולת ריכוז ואפקטיביות גבוהות יותר לאחר מכן.
– זכרו לא לשים את עצמכם במקום האחרון- הכינו אוכל בריא עבורכם (פעמים רבות הנטייה היא קודם להכין את מה שהילדים אוהבים ולא לטרוח עבור עצמנו…) וסיכוי גדול שהילדים יצטרפו כשיראו אתכם אוכלים (לא סתם במטוס ראשית שמים מסיכת חמצן למבוגר- על מנת שתהיה לו היכולת לעזור לאחר מכן לילד שלצידו).

הרווח יהיה רווח נקי של כלל המשפחה.

לימים של בריאות!

למידע נוסף על תזונה בריאה >>