איך לעודד ילדים לאכול ירקות?

כהורים אנו רוצים להנחיל לילדנו הרגלי בריאות טובים מגיל צעיר, כאלו שילוו אותם בהמשך החיים. השאלה היא איך עושים את זה? נעה נצר, תזונאית תינוקות וילדים במכבי, נותנת לכם 10 דרכים לעידוד צריכת ירקות ולהעלאת המוטיבציה של הילדים להעדיף ירקות בכל ארוחה

1. דוגמה אישית: הורים מהווים מודל חיקוי חיובי לילדיהם. כשאתם שמים לעצמכם בצלחת ירקות אל תשכחו לשים גם לילדים. אכלו ביחד את הירקות בכל הזדמנות. שוחחו על הצבעים, המרקמים, הטעמים.

2. סוגי ירקות שונים: הקפידו שבכל ארוחה יהיה מגוון של ירקות.

3. גיוון בצורת ההכנה: הירקות יכולים להיות מבושלים או טריים, חתוכים לסלט, אנטיפסטי או במרק.

4. כוח הצבע: הכניסו לתפריט שלכם ירקות מכל הצבעים: לבן (כרוב, קישוא כרובית, פטריות, בצל, שומר), ירוק (חסה, ברוקולי, שעועית ירוקה ומלפפון), סגול (צנון, בצל סגול חציל, סלק), כתום-צהוב (שעועית צהובה, גזר, דלעת, דלורית), אדום (עגבנייה, גמבה אדומה, עגבניות שרי) וזכרו, פלפלים בכל הצבעים הם בעצמם חגיגה.

5. חשיפה לאורך זמן: המשיכו לחשוף את הילדים לירקות בכל הזדמנות גם אם אינם אוכלים אותם. מחקרים מוכיחים שילד זקוק לחשיפה חוזרת ונשנית עד שהוא מוכן לנסות ואף ליהנות מאוכל חדש שנראה פחות אטרקטיבי. ההערכה היא כי נדרשת חשיפה של יותר מ 20 חזרות של אותו מאכל כדי להפחית התנגדות ולאפשר קבלה. המחקר והניסיון הקליני מלמד אותנו שאם לא נתייאש ונמשיך לנסות, ברוגע ותוך דוגמה אישית, קיים סיכוי טוב שלאחר זמן דווקא יתחבב הברוקולי על ילדנו, לדוגמה.

6. שיתוף הילדים בהכנת האוכל: ככל שהילדים יהיו מעורבים בשטיפת הירקות, בערבוב הסלט, בחיתוך וסידור בצלחת, כך יגבר רצונם לגעת, לטעום ולאכול את מה שהכינו. כשבאים חברים להתארח – הכינו חטיפים מירקות חתוכים, אפשר לסדר אותם כמקלות בצורת שמש על צלחת הגשה יפה עם מטבל ירקות מדליק בקערה עגולה באמצע או סתם עגבניות שרי לקישוט.

7. בשמחה ובכיף: לא נכפה ולא נכריח. נגלה אמפטיה לחשש כמו בכל דבר חדש שמתנסים בו.

8. ללא התניות וללא פרסים: אל תבטיחו קינוח מתוק "אם רק תאכל ירקות" כי כך אנו מעבירים מסר לילד שירקות הם עונש שיש להמתיק אותו אחר כך.

9. חיזוק חיובי:
עודדו את הילדים על ניסיונותיהם, במקום לתייג אותו כ"הילד שלי לא אוכל ירקות".

10. העברת המסר בעזרת ספרים, סיפורים ויצירה:
חפשו בספרייה ספרים העוסקים באכילה נכונה. ספרים כאלו מעודדים התנסות באוכל חדש מציגים את האכילה הבריאה, כפעילות אטרקטיבית ומהנה. בנוסף ניתן לעודד את הילדים לצייר ירקות ופירות, ולהמציא בעצמם סיפורים וחרוזים סביב ירקות. באופן שכזה יפחתו החשש והרתיעה ותהייה יותר מוכנות לנסות דברים חדשים.

לסיכום, ילדים אוכלים את מה שההורים שלהם אוכלים ולכן בחינוך כמו בחינוך, הדבר החשוב ביותר הוא הדוגמא האישית.

שיהיה בהצלחה ולבריאות!

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכון סוכרת השלום במכבי.