פקחו עיניים: מה משפיע על הראייה ולמה חשוב לבצע בדיקות עיניים?

בדיקת ראייה

רופאי העיניים מציינים שתי בעיות עיקריות שמייחדות את התקופה הזו: הראשונה – העובדה כי השהות הארוכה בבית שנכפתה עלינו בסגרים, העלתה במאות אחוזים את פרקי הזמן שכולנו, ילדים כמבוגרים, מבלים מול המסכים. והשנייה – החששות מפני הידבקות שגורמים לרבים לדחות או לוותר כליל על בדיקות עיניים במחשבה שמדובר בבעיות לא דחופות שסובלות דיחוי עד יעבור זעם. ד"ר שירי שולמן וד"ר יצחק בירן מסבירים מתי חשוב לפנות לרופא עיניים ואיך ניתן להקל על הראייה בעבודה מול מחשב

כפי שאתם ודאי מנחשים, כל אחת מן הבעיות עומדת בפני עצמה אך הן גם קשורות זו בזו. אם אתם או ילדיכם נאלצתם לבלות המון זמן מול המחשב אם זה לצורכי עבודה או לימודים, ייתכן שחוויתם תופעות כמו כאבי ראש, תחושת גרד וצריבה בעיניים ואולי אפילו טשטוש ראייה. ישיבה מול מסכי מחשב, טאבלטים ומכשירי הטלפון הסלולרי יכולים לאמץ מאוד את שרירי העיניים ולייצר תופעות כמו כאבי ראש ועייפות. בנוסף, הפחתת תדירות המצמוץ אשר בין היתר אחראית על לחלוח העין בעזרת הדמעות, יוצרת יובש המתבטא בתחושת צריבה, תחושת גוף זר בעין (או "חול בעין"). תופעה זו יכולה גם לגרום לטשטוש בחדות הראייה שכן הציפוי המימי הכרחי לראייה חדה.

בדיקה מהירה ויעילה

הבעיה הגדולה יותר, היא שרבים מאלו שחווים את התופעות הללו חוששים לגשת לרופא כדי להיבדק ולקבל ייעוץ מפחד שמא ידבקו בעת השהייה או הביקור במתקן הרפואי ולכן אינם ניגשים לבדיקה.
כמו במקרים רבים, דחיית בדיקה יכולה לגרום לבעיה קטנה להתדרדר ולהפוך לגדולה. לכן חשוב לגשת לרופא העיניים על מנת להיבדק בזמן. מרפאות העיניים של מכבי פועלות תחת בקרה הדוקה וכללי היגיינה מחמירים. רוב הבדיקות אינן מצריכות מגע ישיר עם חלקי גוף ובכל מקרה, אם נדרש מגע כזה, הוא מתבצע תוך שמירה על חיטוי ושימוש בכל האמצעים הדרושים (כפפות, מסכות וכיו"ב) כדי למנוע הדבקה, וברוב המקרים הבדיקות קצרות יחסית.

מתי חובה לפנות לרופא עיניים?

בעיקר כאשר הפרעות הראייה או הכאבים מתרכזים רק בעין אחת. בחלק מן המקרים, כאב או טשטוש רק בעין אחת יכול להעיד על בעיה אקוטית או אפילו מצב חירום ויש חשיבות גדולה להגיע לבדיקה בהקדם האפשרי כדי למנוע נזקים בלתי הפיכים.

מהן השפעות הלמידה או העבודה מהבית על הנזקים לראייה בטווח הרחוק?

עד כה לא פורסמו די מחקרים בתחום המוכיחים את הנזקים שנגרמים מהמסכים, אבל ממידע שנצבר באחרונה הוכח כי העין מתבגרת בהתאם לגירויי הראיה שנדרשים ממנה בתקופת הילדות והגדילה. כך שילד שגדל בסביבת מסכים קרובים, הינו בעל סיכוי רב יותר להיות מאובחן כקצר רואי בעתיד מאשר ילד שמשחק בחוץ. לכן חשוב לעודד את הילדים לצאת להפסקות אחרי הלימודים באוויר הפתוח ובמקום לשבת מול עוד משחק מחשב. לצורך העניין גם קריאה של ספרים באופן רציף מצריכה ראייה מקרוב ומביאה להשפעה דומה. לראייה, ניתן לראות שיעור גבוה של ילדים קצרי רואי בקרב תלמידי הישיבות.

עשו זאת בעצמכם: מה אפשר לעשות להקל על הראייה?

1. תנו מנוחה לעיניים
בעבודה מול מסכים שריר העין מפעיל מאמץ רב יותר ובאופן רציף וזה מעייף. הדבר נובע משלוש סיבות עיקריות: מאמץ העין בקריאה מקרוב, פזילה פנימה של העין ותיקון שגיאות אופטי לאורך זמן. כאשר אנחנו מביטים בחפץ קרוב כמו ספר או מחשב, אנו מפעילים מאמץ רב יותר על עדשת העין מאשר אם היינו מביטים באובייקט רחוק כמו נוף פתוח. באותה נשימה, אנו גם מסובבים באופן רפלקסיבי את העין כלפי פנים, כמו מעין פזילה הממקדת את המבט באובייקט על מנת שנוכל לראות אותו בבירור. בנוסף, ככל שהמכשיר קטן יותר (טאבלטים וניידים לעומת מחשבים וכן הלאה), כך נדרש מהעין מאמץ רב יותר למיקוד הראייה בו. לצד זה חשוב לקחת בחשבון שלרובנו יש שגיאות אופטיות שאנחנו מתגברים עליהן אוטומטי. זו מעין "הפרעת ראייה" קטנה שאפשר להתגבר עליה באופן טבעי ובהסתכלות לרחוק אין לה משמעות, אבל אם מסתכלים על אובייקטים מקרוב לאורך זמן זה יכול לגרום לתחושת אי נוחות.

הפתרון: קחו הפסקות יזומות. על מנת לשחרר את שריר העין ולתת לו מנוחה, ממש כמו הרפיית הרגליים אחרי ריצה, חשוב לקום משולחן העבודה, לצאת החוצה ולהניח לעיניים שלנו להביט רחוק – הזמן המומלץ הוא בין חמש לעשר דק' בכל שעה או 15% מהזמן פחות או יותר.

2. אל תשכחו למצמץ

שטח פני העין מורטב תמידית על ידי דמעות כדי לאפשר תפקוד תקין של הראייה. זה חשוב אופטית כדי לראות וגם כדי למנוע אי נוחות. העפעפיים משמשים כמו מגבים של מכונית, לפיזור אחיד הדמעות. כשאנו יושבים מול מסך, אנחנו מאוד מתרכזים ובאופן בלתי נשלט אנחנו מעפעפים פחות ולכן מתפתח יובש. זה מוחמר כאשר נמצאים באקלים יבש יותר וגם כשמדליקים מזגן שמוציא אוויר יבש.

הפתרון: בתור התחלה הקפידו למצמץ. כן, זה נשמע קצת מובן מאליו, אבל תופתעו לדעת כמה אנשים פשוט "שוכחים" למצמץ ולכן נוצרת תחושת היובש. המצמוץ יבטיח שהדמעות ילחלחו את העין וימלאו את תפקידן החשוב. אם אתם בכל זאת חשים יובש, תוכלו להיעזר בתחליפי דמעות אותם ניתן לרכוש ללא מרשם בבתי המרקחת.

3. הקפידו על גובה המסך

כשמסתכלים על מסך המחשב חשוב לקחת בחשבון את המיקום היחסי שלו ביחס לעיניים – אם נסתכל עליו ישר או כלפי מעלה זה יגרום לנו למאמץ.

הפתרון: הזווית בין הקו הישר של העיניים לבין גובה המחשב צריכה להיות קטנה, מעט מעל גובה המסך כדי שיהיה נוח. בערך 10 מעלות מתחת לגובה המבט הישר של העיניים.

4. שימו לב לתאורה

עוד דבר אחד שחשוב לשים לב אליו הוא תאורה. ככל שאורך הגל קצר יותר האנרגיה שלו גבוהה יותר והיא תובענית יותר מהאנרגיה שנדרשת כדי לעבד אותו, עדיף ללכת לגלים הארוכים שדורשים פחות אנרגיה מהעין ופחות מאמץ. במילים אחרות בהיעדר תאורה נכונה גם בחדר וגם של מסך המחשב, העיניים שלנו עובדות קשה יותר.

הפתרון: מומלץ לכוון את המסך לצבעים רכים כמו אדום ופחות כחול. בנוסף, בסביבת העבודה מומלץ לבחור במנורות חמות על פני מנורות לד. ולבסוף חשוב גם לשים לב לקונטרסט. איכות הראייה תיקבע לפי מידת הקונטרסט שיש בין העצם לבין הסביבה. ולכן יש חשוב לצבעוניות המצגת עבור התלמידים/העובדים.

המידע המקצועי בכתבה מאת: ד"ר שירי שולמן – אחראית תחום העיניים באסותא, מנהלת מכון העיניים של אסותא השלום ורופאה בכירה במערך העיניים של המרכז הרפואי תל אביב.
ד"ר יצחק בירן – יועץ על ארצי לתחום העיניים במכבי שירותי בריאות.

בדצמבר 2021 יתקיים הכנס האינטראטיבי לחודש המודעות לבריאות העין ה-13 
להרשמה לחצו כאן >>