איזו מין התמכרות

מין הוא נושא מרתק אשר עם התפתחות החברה המערבית ואמצעי התקשורת, מקבל חשיפה והתייחסות רבה. זהו צורך אנושי בסיסי אשר התעסקות בו במידה נכונה יכולה להיות מהנה ומענגת, אך ישנו קו אדום שבחצייתו יכול המין בקלות להפוך לאובססיה ולהתמכרות ככל ההתמכרויות. איך אפשר לדעת היכן עובר הגבול?

שאלנו את ד"ר בלה צ'ידקוב – פסיכיאטרית וסקסולוגית במכבי.

האם ההתמכרות הזו אמיתית?

התמכרות למין היא אמנם נדירה ופחות שכיחה מהתמכרויות לסמים, אלכוהול או הימורים, אך היא התמכרות לכל דבר ועניין. התמכרות זו נפוצה יותר אצל גברים אך קיימת גם בקרב נשים.
חשוב לעשות את ההפרדה בין הנאה נורמלית וחיובית ממין לבין חוסר יכולת לתפקד כתוצאה ממחשבה אובססיבית וטורדנית על מין או אוננות והתעסקות בהם בצורה הפוגעת בתפקוד היומיומי.

מי עשוי להתמכר?

כמו בהתמכרויות לסמים, אלכוהול והימורים, גם כאןאפשר לתארפרופיל שלמתמכר פוטנציאלי. אישיות המתמכר תהיהלרוב מאופיינת בצורך בסיפוק מידי"כאן ועכשיו",ללא יכולת לתכנןאיך הואעושה את זה או להתחשב השלכות.

מהן ההשלכות של ההתמכרות?

ד"רצ'דיקוב מספרת על מטופלת מכורה למין, שסיפרה כי היא חושבת על מין 24/7, ואפילו בחדר הכושר היא מגיעה לסיפוק ממגע וחיכוך במתקנים. בעלה לא עמד בקצבוההתמכרות גבתה מחיר מחיי הנישואין שלה. היא סיפרה כי מצאה מישהו שמאוד התעניין ביחסים אינטימיים עמה, וקיבלה את אישור בעלה להכניס אותו הביתה כ"תגבורת".זמן מה לאחר מכןהזוגיות החלה להתפרקוהם הגיעו לטיפול זוגי. טיפול תרופתי בשילוב טיפול זוגי מיני עזר לה להתגבר על ההתמכרות ולהציל את נישואיה.

מהו הטיפול בהתמכרות?

הטיפול כאמור קודם הוא תרופתי והתנהגותי יחד.
נעשה בושימוש בתרופות ממשפחת SSRI, קבוצה הידועהכנוגדת דיכאון וחרדות ומשמשת גם לטיפול באובססיוֹת. היאפועלות על חומר הנקרא סרטוניןאשר לו תפקיד משמעותי בעיצוב התחושות והרגשות הקשורות למצב הרוח.
טיפול זה בשילוב טיפול התנהגותי עשוי להניב תוצאות טובות ולאפשר למטופלים לחזור לנהל את חייהם ללא הצורך האובססיבי במין.