"כיפת ברזל" של הגוף שלנו

פחות מתח, יותר שעות שינה, שיאצו ודיקור סיני: המתכון למערכת חיסון חזקה

רפואה משלימה - איזון גוף ונפש

אתם תקועים כל יום שעות בפקקים? לחוצים להספיק להוציא את הילדים מהגן בזמן? מרגישים שאתם קורסים תחת העומס בעבודה? כועסים שהבוס שולח לכם מייל בשעות הערב ומרגישים חובה לענות לו?  לא מצליחים לישון טוב כי בעיות היומיום מציקות לכם כל הלילה? השגרה מספקת לכולנו הרבה סיבות טובות להרגיש תחושה של מתח (סטרס), לפעמים אפילו ממש חרדה מתמשכת. המחיר של הלחץ הזה הוא לא רק נפשי, אלא גם פיזי. בין הגוף לנפש יש קשר, מערכת איזונים למעשה, ולעתים אנחנו צריכים לסייע לעצמנו בדרכים שונות כדי לסייע לנפש שלנו להתאזן, ומתוך כך גם לגוף – ולהפך. אותה מערכת איזונים נמצאת בלב לבה של הרפואה המשלימה. טיפולים כמו דיקור סיני, אוסטאופתיה, כירופרקטיקה, טווינא, שיאצו, רפלקסולוגיה, ביופידבק, הומיאופתיה, מיינדפולנס – כל אלה יכולים לסייע לנו להרגיש שלווים יותר ובריאים יותר, בגוף ובנפש.

מערכת החיסון – כך נחזק את החומה הפרטית שלנו
מה בעצם הקשר בין מגוון הטיפולים שמציעה הרפואה המשלימה לחוסן הנפשי והפיזי שלנו? התשובה עוברת בחומת המגן שלנו. מי שעומדת בין גופנו לבין האתגרים העומדים מולו היא מערכת החיסון המסתורית של גופנו – אותו מנגנון פלאי שהודף את אויבי הגוף ומרפא אותנו במצבים רבים ושונים. מערכת החיסון, בחלקה מולדת ובחלקה נרכשת, מתעדכנת כל הזמן ואמורה להסתגל לשינויים שמתחוללים בחיינו – החל מחילופי העונות, דרך נסיעות בין אזורים גיאוגרפיים ועד התמודדות עם נגיפים חדשים. היא גם זו שעומדת כחומה אל מול המתחים, ההתרגשויות והטראומות שאנו חווים. כל אלו דורשים ממערכת החיסון שלנו יכולות והתאמות.

לא לחינם יש המכנים את מערכת החיסון "החוש השישי". היא מסוגלת לזהות ולייצר הגנה מפני מגוון עצום של איומים – וירוסים, חיידקים, פטריות ועוד. כיפת הברזל של גוף האדם חולשת על מגוון אברים, החל מהעור שלנו ועד דרך מערכת הנשימה.

אבל גם המערכת המתקדמת ביותר עלולה לעתים להיחלש. כדי לעמוד באתגרים הרבים והמשתנים, מערכת החיסון זקוקה לתחזוקה שוטפת:  תזונה מושקעת, תרגול גופני, ביטוי אישי ויצירתי, הימנעות מזיהומים ומנוחה מספקת. זה אמנם נשמע מובן מאליו, אבל החיים המודרניים מביאים רבים מאיתנו לאכול אוכל לא מזין, לישון מעט, לעבוד יותר מדי ולהקדיש מעט זמן לפנאי ולרווחה אישית. לכל אלה יש השפעה על מערכת החיסון שלנו, וככל שיפחתו המשאבים העומדים לרשותה – כך תפחת יעילותה.

לחדש ולחזק את המשאבים באמצעות רפואה משלימה
וכאן אנחנו חוזרים אל הרפואה המשלימה. אחרי ששינינו הרגלים, התחלנו לאכול נכון ולישון טוב, ייתכן שאנחנו זקוקים לעזרה נוספת כדי לחזק את מערכת החיסון. מחקרים רבים מאששים את יעילותם של טיפולי רפואה משלימה לשיפור מערכת החיסון באופן ישיר ובאופן עקיף. טיפולים כמו דיקור סיני, אוסטאופתיה, כירופרקטיקה, טווינא, שיאצו, רפלקסולוגיה, ביופידבק, הומיאופתיה, מיינדפולנס ועוד, מסייעים לטיפול בלחץ ומתח, בחרדה ובבעיות שינה, ומאפשרים למאגרי המשאבים שלנו להתאושש ולהתחדש ולמערכת החיסון לתפקד ביעילות.

הרפואה המשלימה, בפרט הרפואה הסינית, רואה את הגוף והנפש כמערכת אחת שלמה. לפי הרפואה הסינית, בגוף האדם יש 12 מרידיאניים (ערוצי אנרגיה), שדרכם זורמת האנרגיה. הפרעה בזרימת האנרגיה מחלישה את מערכת החיסון – וכאן נכנסים לתמונה טיפולים שונים שמטפלים בנקודות החולשה. הרפואה הסינית גם מזהה כמה אברים ספציפיים כחשובים במיוחד למערכת החיסון, כמו הטחול, הכליות והריאות. הטיפולים השונים שמים דגש על חיזוק מערכת החיסון כולה באמצעות התייחסות לתלונותיו של המטופל ולמצבו הכללי, גם הרגשי.

בין מגוון הטיפולים, שמור מקום של כבוד לרפלקסולוגיה. האבר המרכזי שהיא מזהה כדי לחזק את מערכת החיסון שלנו היא כף הרגל. על-ידי מגע באזורים מדויקים בכפות הרגליים, האחראים על מערכת החיסון, היא מאפשרת למטופל להגיע לרגיעה ולחזק את המנגנון החיסוני.

ומה לגבי צמחי מרפא? טיפולים בצמחי מרפא יכולים לשפר את כושר ייצור מרכיבי הדם השונים, בהם לימפוציטים ונויטרופילים (תאי דם לבנים), המזהים ומחסלים וירוסים, חיידקים ותאים סרטניים.

כמובן, תזונה טבעית ומותאמת אישית וטיפולים בצמחי מרפא ישפרו את כושר ההסתגלות שלנו לשינויים. שיפור התזונה והשינוי במרכיבים יבוא לידי ביטוי גם בהוספה של מרכיבים מסוימים, וגם בהימנעות מאחרים (כמו מזון מתועש ומעובד).

לסיכום, יחד עם הרפואה המודרנית, הרפואה המשלימה פועלת באופן חכם ומשלים בכל מערכות הגוף וגם במערכת החיסון, בצורה מותאמת אישית.

כדי שהגוף שלנו יוכל להגן על עצמו באמצעות מערכת החיסון שלנו, אנחנו אלה שצריכים לעזור לו, ואנחנו לא לבד… ישנם מגוון טיפולי רפואה משלימה ואינטגרטיבית במכבי טבעי, שאנחנו יכולים להיעזר בהם.